Korjaussuositukset – Pitkän saksan yo-koe, syksy 2024
YTL:n hyvän vastauksen piirteet syksy 2024 | pitkä saksa
Beskrivningar av goda svar | tyska, lång lärokurs
Tallenne YTL:n webinaari kirjoitelmien arvioinnista
Ohjeemme eivät ole ytl:ää sitovia, ne toimitetaan sensoreille suosituksina.
Keskitetysti arvioitaviin tehtäviin pistekokous ei ota kantaa, mutta YTL näkee nämä kommentit. Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa.
Mustat kommentit ovat kentältä tulleita kysymyksiä tai kommentteja, punaiset/kursiivit ovat YTL:n hyvän vastauksen piirteet, lihavoidut ovat pistekokouksen kommentteja ja ehdotuksia.
“x2” tai “x3” jne. tarkoittaa, että kahdella tai kolmella jne on ollut sama ongelma tai kommentti.
Kaunis kiitos kaikille palautetta ja kommentteja antaneille opettajille!
Yleiskommentit:
Mukavanoloinen ja selkeä koe, ei turhia knoppeja eikä hämmentäviä tehtävätyyppejä. Monipuoliset aihepiirit.
Kuunteluissa selkeät lukijat ja videon aihe ajankohtainen (tekoäly).
Kirjoitelmien aiheet hyviä ja kokelaille sopivia.
Pistekokous pohti, onko tällä kertaa tarpeeksi eroa b-tason kokeeseen, sillä esim. avorakenteet ja alkupään kuuntelut tuntuivat helpohkoilta A-tason opiskelijoille.
Pistekokous toivoisi kokeeseen jatkossa lisää kuvia kokeeseen lisäämään visuaalisuutta ja innostavuutta.
Onko kokeen laatijat ajatelleet musiikkia kuunteluihin, esim. laulujen sanoitukseen liittyviä (kuten on ollut ruotsin yo-kokeessa s.2023)?
Pistekokous ihmettelee tehtävän 20 tarkoituksellisuutta yo-kokeessa: paljon johdosverbejä, jotka eivät ole edes perussanastoa.
Teil 1) Hörverständnis:
7.1
Miksi koululaisia oli passitettu kotiin, ja millä ehdolla he saivat palata takaisin kouluun? Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
He olivat pukeutuneet collegehousuihin/verryttelyhousuihin. (3/0 p.)
Heidän tuli vaihtaa vaatteet. (3/0 p.)
7.1 Hyväksytäänkö “kolitsi” -sanan käyttö? Ei
Entä juoksuhousut? Hyväksytään
7.1 Tunnille tultiin (ei kouluun) hyväksytäänkö? Ei paikkaa tarvinnut mainita; kyse oli vaatetuksesta.
8.1.
Mitä metrolinjan U1 liikennöinnistä kerrotaan, ja mistä tilanne johtuu? Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
[Metro]junat kulkevat epäsäännöllisin vuorovälein / [Metro]junat kulkevat epäsäännöllisesti (3/0 p.)
[Matkustajalle] on sattunut sairaustapaus (3/0 p.)
8.1 Den är oregelbunden pga en sjuk passagerare 6p? 3p (= oregelbunden) passageraren har blivit insjuknad; en sjuk passagerare räcker inte
8.1 Metrossa on sairastunut matkustaja 3jota hoidetaan 3p? (hoitamista ei mainita) 3p
8.1 matkustajan sairaus (riittääkö vai pitääkö olla nimenomaan sairastapaus?) X2 pitää: Sairas on stabiili tila, mutta tässä yhtäkkinen sairastuminen. 0p
8.1 Metro liikkuu epätasaisessa tahdissa? 3p
Teil 2) Textverständnis:
16.1
Miksi miehen puhelimeen vastasi vieras nainen, ja minkä johtopäätöksen vaimo tästä teki? Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Mies oli unohtanut puhelimensa leipomoon. (3/0 p.)
[Vaimo kuvitteli,] että hänen miehellään on suhde. (3/0 p.)
16.1 Suhde leipomon kauppiaan kanssa (sehän oli myyjä, eikä tätä edes tarvinnut mainita) 0p tekstissä nimenomaan Verkäuferin
17.1
Mikä tilanne kotona johti siihen, että poika soitti hätänumeroon? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Äiti halusi imuroida [pojan huoneen] (2/0 p.), kun poika oli pelaamassa [tietokoneella] (2/0 p.).
17.1 imurointi pitää kai mainita (siivoaminen op?) pitää mainita, siivoaminen = 0p
17.2
Mitä hätäpuhelusta seurasi poliisin tultua paikalle? Vastaa suomeksi. 2 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Poliisi piti pojalle [vakavan] puhuttelun. (2/0 p.)
17.2 Polisen berättade allvaret om vett och etikett om att ringa nödnumret 2p? 2p
17.2 Pitääkö poliisi mainita? Riittääkö “poikaa ohjeistettiin hätäpuheluiden tarkoituksesta”? Poliisi mainittava
17.2 Puhelusta seurasi keskustelu poliisin kanssa. Pitääkö olla “vakava keskustelu”? Joko puhuttelu tai vakava keskustelu
17.2 Pojalle pidettiin puhuttelu hätäpuheluista ja niiden vakavuudesta. Vakavuudesta? Tekstissä oli Sinn und Zweck, mutta tätä ei HVP:ssä vaadittu? Onko “vakavuudesta” silti ylimääräinen väärä tieto? 2p
18.2
Kuinka suuri kunkin osallistujan tehtäväalue on, ja kuinka kauan tehtävää suoritetaan? Vastaa suomeksi. 4 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Alue ulottuu [joka suuntaan] kymmenen askeleen päähän osallistujasta (2/0 p.).
Yhden tunnin ajan (2/0 p.).
18.2 Området är 10 steg långt. Uppgiften pågår i en timme. 4p
Teil 3) Struktur und Vokabular:
21.1
Kysy, voiko kannettava tietokoneesi jäädä laukkuun. 2 p.
Kann mein Laptop in der Tasche bleiben?
Kann ich mein(en) Laptop im Koffer lassen?
Ist es in Ordnung, wenn mein Laptop im Gepäck bleibt?
21.1 Computer? X2 2p Hyväksytään, koska tehtävänannossa on sana tietokone. Jos siinä olisi kannettava, ei hyväksyttäisi.
21.2
Kysy vielä, pitääkö kengät riisua. 2 p.
Muss ich meine Schuhe ausziehen?
Soll ich die Schuhe ausziehen?
21.2 Muss ich meine Schuhe aufnehmen? On toki verbit oikein taivutettu ja meine Schuhe on oikein, mutta lauseessa ei ole järkeä. 1p? 1p
21.3
Kerro, että et ole matkustanut vielä koskaan yksin. 2 p.
Ich bin noch nie alleine gereist.
Ich war noch nie alleine unterwegs.
Dies ist mein erstes Mal alleine auf Reisen.
21.3 Ich habe nie früher alleine gereist Onko 1p? X3 1p
Teil 4) Schriftliche Produktion / Kommentteja kirjoitelmien aiheista
(kirjoitelmiin pistekokous ei valitettavasti ota kantaa, sillä se on jo YTL:n oman webbinaarin aihe, mutta kentältä saadut kommentit annetaan eteenpäin myös sensoreille. Tallenne YTL:n webinaarista.)
Hyvät, nuoria kiinnostavat ja ajankohtaiset aiheet!