Kirsi Aaltonen-Kiianmies, puheenjohtaja
kirsi.aaltonen-kiianmies(at)tuni.fi
Minua voisi kuvata parhaiten sanoilla kielikasvattaja, innostaja ja kannustaja. Olen opettanut perusasteella saksaa ja englantia vuodesta 1998, ensin Tampereen kaupungilla ja nyt 3. vuotta Tampereen yliopiston normaalikoulussa luokilla 1-6. Kielitivoli-hankkeen myötä olen panostanut kielivalintojen monipuolistamiseen kielikasvatustyössäni tiiviissä yhteistyössä kollegoideni kanssa. Eniten nautin pienten ykkösten ja kakkosten kielikerhojen ja kielisuihkutuntien pitämisestä: saan tutustuttaa pieniä eri kieliin ja kulttuureihin, ja touhuta kaikenlaista hauskaa kerhotunneilla heidän kanssaan. Ja aina yhtä jännittävää on joka syksy aloittaa oikea kielenopiskelu 3. luokkalaisten kanssa, nauttia pienten kolkkien innostuksesta ja touhuilusta. Palkitsevaa on myös nuorten tulevien saksanopettajaien ohjaus. Kun paljon antaa, paljon saa. Saksan kieli ja kulttuuri täyttää myös vapaa-aikaani, olen mm. toiminut SSYL:n eli Suomi-Saksa Yhdistysten Liiton hallituksessa vuosikausia.
Heidi Hertell
heidihertell(at)gmail.com
Toimin saksan ja ruotsin opettajana Kaarilan ja Raholan kouluissa Tampereella. Oppilaita löytyy tällä hetkellä luokilta 4-9. Työssäni olen innostunut mm. toiminnallisuuden ja tvt:n mahdollisuuksista osana kieltenopetusta. Oppilaiden innostaminen kielten opiskeluun ja kansainvälisyyteen on lähellä sydäntäni. Haluan omalta osaltani vaikuttaa siihen, että saksaa opiskellaan jatkossakin monipuolisesti Suomessa. Oppilaiden motivointi monipuoliseen kieltenopiskeluun kaikilla asteilla onkin tärkeää.Yksi keino on löytää oppilaille kytköksiä saksankieliseen maailmaan ja sytyttää heissä kiinnostus paitsi kieleen myös kulttuuriin. Viime (ja tänä) keväänä parhaita keinoja monipuolisen opetuksen lisäksi ovat olleet saksalaiset vaihtarit koulussamme sekä kevään päätteksi tehty opintomatka Saksaan.
Pia Hägglund-Viljanen
pia.hagglund-viljane(at)nyk.fi
Olen lukion saksan ja ruotsin kielen lehtori Nurmijärven Yhteiskoulun lukiossa. Yli 20 vuoden opettajaurani aikana kokemusta on karttunut yläasteelta ja lukiosta, pitkistä ja lyhyistä oppimääristä. Oppimisen uudet tuulet kiinnostavat, erityisesti sähköistymisen mukanaan tuomat edut ja haasteet. Olen tehnyt sähköisiä oppimateriaaleja: Saksan kieliopin ja siihen liittyvät kielioppiharjoitukset sekä ollut tekemässä ns. kulttuurikurssin SAA-materiaalipakettia innostavassa joukossa. On ollut ilo nähdä, kuinka uudet materiaalit innostavat oppilaita opiskelemaan kieltä. Saksan kielen oppimateriaalien tekemisen ohella vapaa-aikani kuluu poikieni jalkapalloharrastuksen parissa. Lisäksi matkustan, kesällä uin ja talvella laskettelen perheeni kanssa.
Jonna Höckert
jonna.hockert(at)edupori.fi
Olen Jonna Höckert ja työskentelen saksan- ja ruotsin opettajana Meri-Porin yhtenäiskoulussa Porissa.
Työssäni saksan kielen parissa pidän tärkeänä positiivisten kokemusten luomista kielten opiskelussa. Tavoitteeni on herättää oppilaiden motivaatio ja myönteinen asenne kielen opiskelua kohtaan ja löytää jokaiselle henkilökohtaista tarttumapintaa kieleen. Opiskelun pitää “tuntua joltakin”. Rakastan kieliopin opetusta ja toiminnallisuutta.
Mielestäni on myös hyvin tärkeää tuntea saksankielisten kielialueiden kulttuuria ja tapoja, joten kulttuurintuntemus ja kansainvälisyyskasvatus kuuluvat opetukseeni tärkeänä osana.
Kolme vuotta sitten käynnistin Meri-Porin yhtenäiskoulussa opintomatkaprojektin saksanopiskelijoiden kanssa, jotta he pääsevät 9.luokan päätteeksi paikan päälle harjoittelemaan kieltä ja tutustumaan kulttuuriin.
Olen mielelläni mukana pitämässä saksan kielen aseman puolia Suomessa!
Saara Kallajoki, varajäsen
Päivi Mäkinen
paivi.makinen(at)edu.hyvinkaa.fi
Olen Päivi Mäkinen Hämeenkadun ja Martin kouluista Hyvinkäältä. Urani alussa piipahdin yläkoulun, aikuislukion ja päivälukion puolella ja opetin myös englantia. Nykyään opetan A1-saksaa alakoulun luokilla 1 – 6. Lisäksi käyn kielisuihkuttamassa esikoululaisia kaupunkimme päiväkodeissa.
Pidän kielenopiskelun alkua kaikkein tärkeimpänä vaiheena koko kielipolulla. Silloin ollaan avoimia uusille asioille, uskalletaan heittäytyä eri tilanteisiin ja mikä tärkeintä – rakennetaan perustaa kielitaidolle. Oppilaiden motivointi monipuolisilla opetusmenetelmillä on lähellä sydäntäni. Tunneillani toimitaan, leikitään, lauletaan, oivalletaan ja pelataan paljon. Oppilaat toteavat välillä saksan tuntien jälkeen, että ne muistuttavat liikuntatunteja, mutta sillä erolla, että samalla tehdään asioita saksaksi!
Olen kehittänyt ammattitaitoani koko työurani ajan osallistumalla aktiivisesti erilaisiin koulutuksiin. Olen ollut mukana uuden alakoulun saksan materiaalin tekijäryhmässä (Los geht’s!). Olen ollut osaltani vaikuttamassa siihen, että Hyvinkäällä tehdään paljon yhteistyötä eri koulujen ja kouluasteiden kieltenopettajien kesken. Jaamme toisillemme omaa tietotaitoamme ja järjestämme esimerkiksi eskarilaisten kielivalintaillat yhdessä.
Minna Närvä, varapuheenjohtaja
minna.narva(at)lauttasaarenyhteiskoulu.fi
Olen Minna Närvä Lauttasaaren yhteiskoulusta Helsingistä. Opetan saksaa ja ruotsia yläkoulussa ja lukiossa. Lauttasaaren yhteiskouluun tulin vuonna 2000 Turusta, josta olen kotoisin. Turussa ehdin opettaa tavallisten koulujen lisäksi kesälukiossa, kansanopistossa ja lääketehtaalla. Olen myös Sukolin hallituksen varapuheenjohtaja sekä Sukol palvelu Oy:n hallituksen puheenjohtaja.
Opetuksessa tärkeimmäksi koen opiskelijoiden motivaation ylläpitämisen. Tämä onnistuu mielestäni parhaiten monipuolisilla opetusmenetelmillä, peleillä, kilpailuilla ja tietenkin oikeilla vaihtoprojekteilla kohdekieliseen ympäristöön. Vapaa-aikani kuluu voimistelun, tanssin ja koirien ulkoiluttamisen lisäksi urheiluseuran vapaaehtoistyössä.
Tiina Pilto
tiina.pilto(at)eduouka.fi
Olen Tiina Pilto ja työskentelen saksan ja ruotsin opettajana Oulun Lyseon lukiossa ja Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa. Kolmas työpisteeni, jossa toimin myös opettajatuutorina, on Tyrnävällä sijaitseva etäopetusta hyödyntävä August Sahlsten -lukio. Työssäni innostun asioista, joilla saan opiskelijat innostumaan kielten opiskelusta ja tunneille yhdessä tekemisen meiningin. Haluan kannustaa opiskelijoita käyttämään rohkeasti kieltä joka tilanteessa, olipa se sitten yhteinen opintomatka tai juttelu vaihtarin kanssa. Minua kiinnostavat monipuoliset opetusmenetelmät, joiden avulla ope voi siirtyä luokan edestä opiskelijoiden keskelle ohjaajaksi ja kannustajaksi.
Johanna Snellman
johanna.snellman(at)ksyk.fi
Olen Johanna Snellman, saksan ja ruotsin kielen lehtori Kulosaaren Yhteiskoulusta Helsingistä. Työssäni haluan herättää oppilaiden ja opiskelijoiden kiinnostuksen saksan kieleen ja kulttuuriin, rohkaista heitä puhumaan heti alusta alkaen sekä saada heidät näkemään monipuolisen kielitaidon arvon. Olen äärimmäisen onnellinen viesteistä entisiltä opiskelijoiltani, jotka ovat elämässään hyötyneet saksan taidostaan joko yliopisto-opinnoissaan tai työelämässä. Koen tvt:n mielekkään hyödyntämisen haastavana, mutta samalla olen myös innoissani sen suomista mahdollisuuksista.
Sofia Steiger
sofia.steiger(at)kalevanlukio.com
Toimin saksanopettajana Kalevan lukiossa Tampereella. Koulun sähköistyminen tuo mukanaan isoja pedagogisia kysymyksiä, joihin haluan olla etsimässä vastauksia. Olen kiinnostunut tvt:n mahdollisuuksista monipuolistaa ja eriyttää opetusta ja viedä sitä entistä oppilaskeskeisempään suuntaan. Tavoitteeni on kannustaa ja rohkaista oppilaita käyttämään saksaa. Suosikkeihin kuuluvat luovat draamaharjoitukset ja Saksaan suuntautuvat opintomatkat. Minulla on ollut myös tilaisuuksia järjestää projekteja yhdessä Goethe-Institutin ja muiden kansainvälisten järjestöjen kanssa.
Veijo Vaakanainen
veijo.vaakanainen(at)gmail.com
Työskentelen tällä hetkellä ruotsin ja saksan kielen tuntiopettajana Lappeenrannan steinerkoulussa, jossa opetan luokilla 2-9. Lisäksi opetan ruotsia, saksaa sekä latinaa Etelä-Karjalan kansalaisopistolla sekä ruotsia etäopetuksena Turun yliopiston Kieli- ja viestintäopintojen keskukseen. Olen toiminut opettajana seitsemän vuotta, joiden aikana olen päässyt opettamaan ruotsia ja saksaa esikouluikäisistä eläkeläisiin.
Opetuksessani pyrin käyttämään mahdollisimman paljon oppilaita aktivoivia ja innostavia toiminnallisia menetelmiä. Pedagogisen filosofiani voisikin tiivistää sanoihin “Istuminen tappaa!”