Print this Page

Kielivalinta – Miksi saksa?

Suomalaisten kielitaito rapautuu, kun englanti jyrää muut kielet – Helsingin Sanomat 5.9.2020 (maksumuuri)

”Vientiteollisuuden näkökulmasta varsinkin saksan kieli on tärkeä. Saksa on Ruotsin ohella Suomen tärkein vientimaa. Luottamuksen rakentaminen liikekumppaneihin lähtee kommunikaatiosta. Jos osaa paikallista kieltä edes vähän, lähestyminen on helpompaa. Tämän huomaa myös jokainen turisti, joka tervehtii vieraassa maassa ihmisiä heidän omalla kielellään. Yksi muuri sulaa välittömästi.”


En ymmärrä. Suomalaisten kielitaito kapenee. Juhlapuheissa kieliä pidetään tärkeinä, mutta koulussa se ei näy. – Suomen kuvalehti 28.8.2020 (maksumuuri)

 

“Onhan tämä aika surkea tilanne! Ilouutinen siitä, että pyritään laajentamaan kielivarantoa aloittamalla A1-kieli ensimmäisestä luokasta lähtien, on haihtunut ilmaan. Olen harmissani kaikkien opettajien ja yhteistyökumppanien puolesta, joiden kanssa olen ollut ponnistelemassa monikielisyyden puolesta kielipäivillä ja -karnevaaleilla sekä koulutuksissa eri puolilla Suomea. Väistämättä herää kysymys, kannattaako enää ollenkaan taistella kielten oppimisen puolesta, jos pyrkimykset voidaan niin helposti tukahduttaa ja argumentit repiä käsistä. Ymmärrän hyvin nuorukaista, joka valitsee vastoin kiinnostustaan matematiikan, koska saa sillä enemmän pisteitä ja pääsy yliopistoon on varmempaa.
Olen kuitenkin vakuuttanut siitä, että kielten opiskelu kannattaa aina. Uudet kulttuurit, elämäntyylit ja maailmat avautuvat paljon syvemmin useampia kieliä osaamalla. Omaa elämääni on rikastuttanut vieraiden kielten oppiminen, kuten vaikkapa suomen. Nostan hattua Tampereen mallille ja toivon hartaasti, että muutkin kunnat olisivat samalla tavalla rohkeita ja ajattelisivat lasten tulevaisuutta. Vieraan kielen osaaminen voi olla tulevaisuudessa ratkaiseva tekijä esimerkiksi työpaikan saannissa tai kaupankäynnin onnistumisessa. Kokemukseni mukaan kielten opiskelu ei ole koskaan turhaa vaan päinvastoin avaa monia mahdollisuuksia!” – Ulrike Eichstädt, kieliosaston johtaja, Goethe-Institut Suomi

 

Finnish schools teach languages earlier than ever, but struggle to move beyond English – Yle uutiset 13.8.2020

”The acknowledged leader in language diversity in Finland is Tampere, and the woman responsible is Outi Verkama. She says that the key is consistent work across the city, at preschool level and in schools.
“Our principle is to support the families so that the kids can start with the language they want to; all areas in the city offer equal possibilities for each family,” says Verkama.
All kids in Tampere’s daycare centres get ‘language showers’ between the ages of three and five. These are short taster sessions in languages they will get the chance to learn in local schools (as opposed to ‘language baths’, which offer language immersion in a specific foreign language for children in certain daycare groups).
Then in preschool, children do eight weeks of tuition in each of four language options at their local schools, taught by the same teachers that would teach the classes in school.
Only then do parents choose, and it seems to be working. In 2020 some 35.8 percent of children entering first grade in Tampere chose to learn a language other than English.”
[Outi Verkama on saksanopettaja, SUKOLin vuoden kieltenopettaja 2016 ja Suomen Saksanopettajat ry:n entinen puheenjohtaja.]

 

Kielten oppimisen ilo!


 

Huoli heräsi saksan kielen opiskelijoista / Keskisuomalainen 29.11.2019

 


 


 

Die Deutsch-Finnische Handelskammer stellt sich vor

PowerPoint-Präsentation von Jan Feller, stellvertretender Geschäftsführer der DFH. (29.9.2018)

Für die Sprachwahl besonders interessant, ist der Abschnitt über die deutsche Sprache in Finnland und der positive Effekt von Deutschkenntnissen auf die Karrieremöglichkeiten in Finnland.

 


 

Sami Pyykönen: Kulttuurierojen ilmeneminen ja kielitaidon merkitys työelämässä – case Lidl

Sami Pyykönen (Halintojohtaja Lidl Suomi) piti yhdistyksen syyskoulutuspäivänä puhetta teemasta: Kulttuurierojen ilmeneminen ja kielitaidon merkitys työelämässä – case Lidl.

PowerPoint -esitys soveltuu hyvin saksan kielen oppimisen markkinointiin ja voi ladata alla olevasta linkistä.

Sami Pyykösen (Lidlin hallintojohtaja) esitys “Kulttuurierojen ilmeneminen ja kielitaidon merkitys työelämässä”

 


Kielitaito rapistuu ja kapeutuu – vientiyrityksen päällikön neuvo nuorille: “Lukekaa niitä kieliä!” / YLE uutiset 21.3.2018

 


 

“Suomalaisten nuorten kielitaito yksipuolistuu vinhaa vauhtia. Ei auta, että Suomessa tehdään hienoja tuotteita ja luodaan uusia palveluita, jos ei ole osaamista myydä niitä.” / Helsingin Sanomat, 25.1.2017

 


 

Saksalais-Suomalainen Kauppakamari tiedottaa – saksalaisfirmat Suomessa valittavat saksan osaajien puutetta


 

“Saksan opiskelu avaa monia ovia eurooppalaisuuteen” – Pohjalainen 26.2.2016


 

“Ach, olisinpa opetellut saksaa” – Helsingin Sanomat 23.2.2016

 

Permanent link to this article: https://www.suomensaksanopettajat.fi/kielivalinta-miksi-saksa/