Pistekokouksen kommentit lihavoituna, ilman lihavointia oleva teksti/kysymykset/kommentit ovat tulleet saksanopettaja ry:n jäseniltä. Huomaattehan, että nämä ovat ehdotuksia ja kommentteja ytl:lle lopullista arvostelua varten. Pistekokous ei päätä mitään, sillä sensori ei ole läsnä. Olemme ehdottaneet välipisteitä ytl:lle lopullista arvostelua varten, mutta alustavassa arvioinnissa niitä ei voi käyttää.
A) Yleiskommentit
B) Kysymyksiä ja kommentteja kuulluista
C) Videoista
D) Luetuista
E) Sanoista ja rakenteista
F) Kommentteja kirjoitelmien aiheista
A) Yleiskommentit
Mukavaa oli, että kokeessa oli tekstejä eri aiheista ja hieman eri tasoisiakin, mutta osassa todella vaikeaa sanastoa ja monimutkaista kieltä. Edelleen kommunikaation tehtävä ei toteudu kokeessa, sillä oikea vastaus riippuu yhdestä sanasta tai rakenteen täysin oikeasta muodosta. Pistekokous jälleen esittää toiveen, että koetta kehitetään kommunikatiivisempaan suuntaa, jossa oikeaan vastaukseen hyväksytään useampia vaihtoehtoja eikä koe ole näin haastava: karkoittaa viimeisetkin lukijat!
Opettaja piti tekstien monipuolisuudesta, oppilaat valittivat tehtävien vaativuutta. Hyvätkään kirjoittajat eivät ehtineet kunnolla tarkistaa tuotoksiaan. Tuli kiire.
SEN:s rätta rad på svenska är under all kritik. Storken har blivit en häger (kattohaikara – harmaahaikara på finska, haikara som haikara kan man tycka – men det är stor skillnad på stork och häger. Och om inte SEN behöver använda korrekt svenska – varför ska de studerande. SKÄRPNING!
B) Kysymyksiä ja kommentteja kuulluista
-kohta 9. Käykö täysiin pisteisiin myös, jos vastaus on “Hyttysenpistos turvotti sormea, jossa oli kihlasormus. Sormus puristi niin kovaa, että se aiheutti voimakasta kipua. Vain palokunta sai sormuksen irroitettua, leikkaamalla sen poikki.” Valitettavasti loppu on väärää tietoa eli ei voi olla täydet 6, mutta miksi lautakunta ei tässä sallisi välipisteitä ja se olisikin 3 pisteen sijaan 5 pistettä.
-kohta 11. Käykö myös, jos vastaus on “uimakauden avajaiset, monet ihmiset menevät kylmään veteen uimaan. Ensimmäiset 250 uimaria saavat kunniakirjan.” Aivan täydellinen vastaus. Ytl:n hyvän vastauksen piirteissä taustateksti on vajavainen!
-kohta 12. Käykö myös, jos “Rostockin ravintoloissa esiintyy monia pieniä taideryhmiä, heillä on jokaisella puolen tunnin esitykset. Samalla voi nauttia klassisen aterian.” Eli osin virheellistä tietoa vastauksessa, 3p. vai 0 p.? Tämähän on parempi vastaus kuin lautakunnan ehdotus, jossa väitetään esitysten vaihtuvan puolen tunnin välein (eihän siellä niin sanota vaan, että esitykset kestävät aina puoli tuntia). Klassinen ateria ei ole niin paha tulkinta klassisches Menüstä eli 6 p.
C) Videoista
-funkar det om den studerande skriver “Boktryckarkonsten som Johannes uppfann…”? – alltså utan Gutenberg? Tämä on aika vaikea kysymys ja vaikka Johannes onkin hyvin tuttavallinen, niin ehdotamme 3 pistettä, koska muu osa vastauksesta oikein.
-kohta 7.1, käykö jos “Johannes Gutenberg perusti kirjapainon” Tässäkin välipisteet olisivat paras vaihtoehto eli kokelas saisi 2 p eikä 0 p. Suosittelemme kuitenkin tässä 3 pistettä, koska kokelas on oikeilla jäljillä.
-kohta 8.1. Käykö myös jos vastaus on “hän on isoisänsä jäljillä”. Entä jos isoisästä lisämaininta “jätti kotikaupunkinsa aikoinaan, lähti hakemaan työpaikkaa, että pääsisi rakentamaan rautatieasemaa.” Meistä on 3 pisteen vastaus.
-Samma formulering som ovan – vad sägs om “han följde spåren av sin farfar som jobbade där”? Ja, 3 poäng.
D) Luetuista
– 17.4. käykö, jos sanottu, että kiinnostus on nousussa Kyllä käy.
– 17.6. käykö, jos sanottu, että “haluaa nähdä konkreettisesti työnsä tulokset” Tietenkin tästä puuttuu unmittelbar eli olisimme ehdottaneet 0 tai 2 pisteen sijaan hieman puutteellisesta vastauksesta 1, mutta koska tätä vaihtoehtoa ei ole ja vatauksesta välittyy oikea idea, ehdotamme 2 pistettä.
-17.6 går det att säga : “hon väljer såna uppdrag där svaren kan synas och där hon kan påverka något”? Vilka svar? Det förstår man inte, 0 poäng.
-För övrigt lustigt att på yles hemsidor samma dag som detta prov hölls få läsa att tyska ungdomar inte intresserar sig för det stundande valet !!!
– kohta 18.4, käykö jos “koska ei tee kouluun liittyvää asiaa silloin. Eikä opettajan kuulu vahtia lapsia kuin koulun alueella Käy
– Luetunymmärtäminen 19. oli sanastoltaan kohtuuttoman vaikea.
– Samoin luetunymmärtäminen 20. joka on aihepiiriltäänkin todella haastava nuorille.x2
– 20: käykö jälkimmäiseen osaan, jos “tai sijoittaa toisiin rahastoihin” Käy
– 21: käykö jos “tutkijat ottivat yöllä satelliittikuvia ja paikoissa, joissa on kaikkein valoisinta, on vauraampaa aluetta. Köyhyysrajalla kuvat ovat niin tummia.” Käy, 4 p.
E) Sanoista ja rakenteista
– 23. ikävä tehtävä. Miksi repliikit piti olla väärässä järjestyksessä? Hämmensi!
– Dialogitehtävä 23. kokonaisuudessaan haastava, etenkin kohta A, “Totea että siitä ei ole olemassa tieteellistä näyttöä”.
– Saako tehtävässä 23 antaa välipisteitä, jos dialogin järjestys on oikein, mutta dialogissa esiintyy kirjoitusvirheitä/vääriä vastauksia Kyllä, pistekokous suosittaa oikeasta järjestyksestä 1 pisteen/kohta ja seuraavat 1-2 pistettä vastauksen oikeakielisyydestä. Tällainen suositus, koska tehtävä kokonaisuutena on hyvin haastellinen.
– tehtävä 23.2. käykö “das ist schade” x 2 Ei tyylillisesti paras, mutta 2 p.
– tehtävä 23.3. “es gibt doch keine richtige Beweise, dass es geht”. 1 p.? 2 pistettä.
– Tehtävä 24. produktiivinen aukkotesti, kohdan 1. vihje “muinoin” melko marginaalista sanastoa. Pohjateksti melko haastava. x 2 Koko tehtävä aiheeltaan ja kieleltään tosi haastava, jos tästä selvisi, niin selviää mistä vaan!!!
– 24.1. käy myös damals, ehemals
– 24.6. von da an
F) Kommentteja kirjoitelmien aiheista
Kivat ja maanläheiset aiheet. x 2