Pitkän saksan yo-koe, kevät 2025
Yo-koe kevät 2025 | Pitkä saksa
YTL:n hyvän vastauksen piirteet kevät 2025 | pitkä saksa
Studentexamensprovet våren 2025 | tyska, lång lärokurs
Beskrivningar av goda svar | tyska, lång lärokurs
Tallenne YTL:n webinaari kirjoitelmien arvioinnista
Ohjeemme eivät ole ytl:ää sitovia, ne toimitetaan sensoreille suosituksina.
Keskitetysti arvioitaviin tehtäviin pistekokous ei ota kantaa, mutta YTL näkee nämä kommentit. Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa.
Mustat kommentit ovat kentältä tulleita kysymyksiä tai kommentteja, punaiset/kursiivit ovat YTL:n hyvän vastauksen piirteet, lihavoidut ovat pistekokouksen kommentteja ja ehdotuksia.
“x2” tai “x3” jne. tarkoittaa, että kahdella tai kolmella jne on ollut sama ongelma tai kommentti.
Kaunis kiitos kaikille palautetta ja kommentteja antaneille opettajille!
Yleiskommentit:
Kokonaisuuten selkeä koe, jossa myös haastavia tehtäviä, jotka erottelivat.
Hyvän vastauksen piirteen sanavalintoihin toivoisimme kiinnitettävän huomiota (esim. liikennemuoto, kadunvarsipysäköinti eivät ole nuorille tuttuja).
Kirjoitelmien aiheet (Ehrenamt, Bahnverkehr) eivät ole kiinnostavia nuorille ja ovat myöskin sanastollisesti haastavia. Yleensäkin aiheet voisivat olla lähempänä nuorten elämää.
Mukavasti Landeskundea eri tehtävätyypeissä (Spargel, Weihnachten, Melitta, Rothenburg).
Teil 1) Hörverständnis:
8.1 Mitä muutoksia Frankfurtin keskustan liikenteeseen on suunnitteilla? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
[Osassa keskustaa] Nopeusrajoituksen laskeminen [20 km:iin tunnissa]. / [Osassa keskustaa] Uusi nopeusrajoitus on 20 km/h. (3/0 p.)
Kadunvarsipysäköintiä rajoitetaan. (3/0 p.)
Huomiona, että aika vaikea vastata kolmeen eri kysymykseen/ laatikkoon kahden kerralla kuunneltavan kuuntelun perusteella x10 Kyllä. Ehdottomasti pitäisi saada kuunnella ainakin kolme kertaa, koska kyseessä avokysymykset. Eikä tällaisen tehtävän paikka ei ole hyvä ensimmäisenä avotehtävänä.
8.1 Käykö “det ska finnas färre parkeringsplatser”? (eli kadunvartta ei mainittu) x8 0p, kadun/tienvarsi pitää mainita
8.1 Ta bort parkeringsplaatserna från en körfil 0p
8.1….det blir mindre parkeringsplatser 0p
8.1 Voiko antaa 3 p, jos toinen osa on väärin ja ensimmäisen osa sisältää virheen: Yleinen nopeusrajoitus muuttuu 20 km/h. 0p
8.1. 20 km/h nopeusrajoitus keskustan alueelle (ei osan) 0p
8.1 Pitääkö sana nopeusrajoitus mainita? / Käykö “man planerar att man högst får köra 20 km/h” 3p
8.1. Nopeusrajoituksia lasketaan ja parkkipaikkoja vähennetään x5 3p
8.1. andra delen: “Det blir 20km/h vägzoner i Frankfurts centrum” 3p
8.2 Mihin toimenpiteillä tähdätään? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Eri liikennemuotojen tasa-arvoiseen kohteluun. (3/0 p.)
8.2 “alla sorters fordon” ei varmaankaan käy, koska ei huomioi jalankulkijoita x2 0p
8.2. är ordvalet “transportsätt” 0p
8.2. Tähdätään siihen, että kaikkia kulkupelejä/ajoneuvoja kohdellaa tasa-arvoisesti x7 0p
8.2. Että kaikkia kohdeltaisiin liikenteessä tasapuolisesti 0p
8.2. Kulkuneuvojen tasavertaisuuteen 0p
8.2 För att få jämnlika rörelsemöjligheter. 3p
8.2 Että kaikki liikennevaihtoehdot olisivat samanarvoisia? 3p
8.2 Toimenpiteellä tähdätään autoilijoiden, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tasa-arvoiseen asemaan 3p
8.2. “Man försöker uppnå att alla olika trafikanvändare behandlas lika” 3p
8.3 Miten muutokset tutkimusten mukaan vaikuttavat kauppaliikkeisiin? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Niiden taloudellinen vaikutus on myönteinen. (3/0 p.)
Mielestämme liian laaja kysymyksen asettelu.
8.3 Muutokset rauhoittavat aluetta, eivät vahingoita kauppoja, kuluista tulee edullisempia. 0p
8.3 lisäävät asiakkaita? x2 0p
8.3 Muutokset saattavat lisätä myyntiä. x2 0p
8.3 Kauppaliikkeet hyötyisivät toimista. 0p
8.3 positiivisesti 0p
8.3 det “kunde gynna” affärerna 0p
8.3 Det kan öka deras försäljning. 0p
8.3. Muuoksilla voi/saattaa olla edullinen vaikutus? x2 0p
8.3. Käykö “eivät olekaan vahingoksi kauppaliikkeille, vaikka niin aluksi arveltiin” 3p
8.3 Tutkimuksen mukaan muutokset eivät vaikuta ollenkaan negatiivisesti kauppaliikkeisiin 3p
8.3 lisäävät myyntiä 3p
8.3 Rauhallisen liikenteen alueet vaikuttavat positiivisesti kauppojen suosioon 3p
9.2 Mitä kasvaneesta verotuotosta ei suoraan voi päätellä? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Että koirien lukumäärä olisi kasvanut. / Koirien määrää [kunnassa]. (3/0 p.)
9.2 koiranomistajien lukumäärää 0p
9.2 Att det totalt finns flera hundar. 3p
Teil 2) Textverständnis:
12. Redewendungen 9 p.
12. Pitääkö olla huolissaan, kun opettajakaan ei olisi osannut vastata tähän? Vika opettajassa vai tehtävässä?x3 (erityisesti ‘Die Kuh ist vom Eis’ oli outo, piti konsultoida Copilotia)
Kommentti edelliseen: Luitteko ohjeet ja huomasitteko materiaalin? Pakko myöntää, että huomasin itsekin vasta tehtyäni tehtävän. Kaikki sanonnathan oli selitetty materiaalissa seikkaperäisesti, eikä siihen mitään ulkopuolista apua tarvittu.
Sananlaskut eivät ehkä ole tätä päivää. Nuoret eivät osaa äidinkielelläkään niitä.
Tehtävässä avautuu pudotusvalikko aina tekstin päälle. Voisiko tämän tyyppisten tehtävien layoutia muuttaa, että näkee samalla sekä tekstin että kaikki pudotusvalikon vahtoehdot?
13.4 Miten Emil Hugo Bentz markkinoi tuotetta? (2 asiaa) Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Hän esitteli sitä paikallisissa kaupoissa (3/0 p.) ja [demonstroi sen käyttöä] näyteikkunoissa (3/0 p.).
13.4. Pitääkö mainita paikalliset kaupat? Ei
13.4. Saamalla sen esille näyteikkunoihin. x4 0p
13.4 loppuosa: och sedan såg han till att produkten fick visas upp bakom skyltfönster (vrt. ed.) 0p
13.4. alkuosa: hän esitteli tuotetta lähialueen liikkeille/ kauppiaille x5 0p
13.4 alku: Hän myi suodatinpusseja paikallisissa tapahtumissa 0p
13.4 laittoi sen esille näyteikkunoihin/tuote oli näyteikkunassa x4 0p
13.4 han hade produkten i visningsfönstret, ställde ut varan lokala butiker [sic!] 0p, alkuosasta puuttuu “esittelee”
13.4. Minulla kaikki 13 vastanneet jälkimmäiseen osaan, että sai tuotteen/tuotteita esille kauppojen näyteikkunoihin (eli esittely puuttuu, sen osa oli maininnut ensimmäisessä osassa, mutta toisesta osasta se puuttui kaikilta) / Kommentti: esittely ei ole pakollinen tieto jälkimmäisessä osassa, koska se on hakasuluissa. x2 Vastauksessa pitää viitata sanalla “esittelee” sekä kaupoissa että näyteikkunassa.
13.4 Hyvän vastauksen piirteiden mukainen käytön esittely ei edes käy ilmi tekstistä. Siinä puhutaan vain tuotteen esittelystä, jolloin mielestäni tuotteen esittely näyteikkunassa pitää riittää kolmeen pisteeseen? x2 3p
16.1 Mitä asiantuntija kehottaa Annaa kertomaan pojan kaverin vanhemmille? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Että Annan kotona saa [kohtuullisesti] herkutella [karkeilla]. (3/0 p.)
Hyväksyisimme karkki/makeiset/herkut.
16.1. Kotona on karkkeja x2 0p
16.1 Att det kommer en massa barn hem till henne. 0p
16.1. Lapsille on hänen kotonaan tarjolla makeisia. 3p
16.1. Että poika saa syödä heidän luona karkkia 3p
16.1. Asiantuntija kehottaa Annaa kysymään suoraan pojan vanhemmilta, voiko pojale antaa herkkuja? x2 3p
16.2 Mitä asiantuntija neuvoo Annaa ehdottomasti tekemään? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Vanhempien tahtoa / mahdollista kieltoa on ehdottomasti kunnioitettava / noudatettava. (3/0 p.)
16.2. Käykö “kunnioittamaan toisten vanhempien mielipidettä/toimintatapoja”? x5 3p
16.2 Anna skall absolut respektera vad barnes föräldrar säger. 3p
17.1 Mistä kaupan kyltissä varoitetaan, ja mikä on aiheuttanut väärinymmärryksiä? Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Hyllyssä olevat tuotteet on tarkoitettu eläimille. / Hyllyssä olevia tuotteita ei ole tarkoitettu ihmisille. (3/0 p.)
Eläinten ruoka näyttää ihmisravinnolta. (3/0 p.)
17.1 Käykö “djurmaten ser ut som vanliga bröd”? (Puhuttiin sämpylöistä ja bretzeleistä) x2 0p
17.1 loppuosa: ruokien muoto muistuttaa tuttuja ruokia 0p
17.1 loppuosa: muistuttaa ulkonäöllisesti hyvin paljon perinteistä brezeliä / sämpylöitä /perinteisiä leipomuksia.x3 0p
17.1. Pitääkö “hyllyssä oleva mainita” ei
17.1. Kyltissä varoitetaan, että artikkelin mainostama ruoka ei ole ihmiselle vai eläimille. Väärinymmärryksiä aiheutti kyseisten tuotteiden identtinen ulkomuoto. 3p
17.1 Hyllyssä olevat ruuan tarkoitettu eläimille. Ne näyttävät perinteisiltä leivoksilta. 3p
17.1 loppu: Ne ovat muodoltaan kuin perinteiset leivonnaiset. (Onhan muotokin ulkonäköä) x2 3p
17.1 Att maten är gjord för djur, inte människor. Att djurmaten ser identisk ut som traditionella bakelser. 6p
17.1. Väärinymmärryksiä on aikeuttanut eläinten herkkujen ulkonäkö. 0p, liian yleinen
Teil 3) Struktur und Vokabular:
19. Rothenburg ob der Tauber 9 p.
19. Toivottavasti tässä ei mene pisteitä pienistä/isoista alkukirjaimista, jos kohta muuten täysin oikein
YTL päättäköön.
19.2 kuin sadussa 1 p.
wie im Märchen (1 p.)
wie in einem Märchen (1 p.)
19.2. toivottavasti hyväksytään myös “wie in einer Erzählung” 1p
20.1 Totea, että olet opiskellut kolme vuotta yliopistolla. 2 p.
Aber ich habe jetzt drei Jahre an der Universität studiert. (2 p.)
Ich studiere aber seit drei Jahren an der Uni. (2 p.)
20.1 Ich habe drei Jahren an der Universität studiert. x3 1p
20.1. Ich habe drei Jahre bei/in der Uni studiert. x3 1p
20.1 Ich habe drei Jahren im Uni studiert. 1p
20.1. Ei kai aber-sana ole pakollinen, minusta sen käyttäminen puheessa tulee vasta Saksassa oleskelun kautta, ei voi vaatia lukiolaisilta. x5 ei
20.1. Ich habe seit drei Jahren an der Universität studiert. x2 1p
20.1 Ich habe seit drei Jahren in Universität studiert und 1p
20.1. Ich habe drei Jahre an einer Universität studiert (1p?) / Ich studiere seit drei Jahren an einer Universität. 1p
20.1 Ich studiere seit drei Jahren an der Universität. (aber puuttuu) 2p
20.2 Myönnä, että se pitää paikkansa… 2 p.
Das stimmt (2 p.)
Ja, so ist das (2 p.)
20.2. Da hast du Recht (1p?) Sinuttelu ei kyllä käy. 0p
20.2 stimmt (pienellä alkukirjaimella) 2p
20.3 …pyydä haastattelijaa antamaan sinulle mahdollisuus 2 p.
ich bitte Sie, mir eine Chance zu geben. (2 p.)
ich wäre dankbar, wenn ich eine Möglichkeit bekäme. (2 p.)
20.3 gib mir bitte doch einer chanze 0p
20.3. könnten Sie mir eine Chanse geben 1p
20.3. geben Sie mir eine Chance, bitte (bitte-sanan paikka) 2p
20.3 geben Sie mir bitte die Möglichkeit, meine Kenntnisse zu zeigen 2p
20.3 ich hoffe, dass Sie mich ein möglichkeit geben könnte. 0p
20.3. Ich bete Sie für eine Möglichkeit. 0p
20.3. Voiko tässä olla kysymys, vaikka lauseen lopussa on piste? esim. könnte ich eine Möglichkeit haben? /könnten Sie mir bitte eine Möglichkeit geben x11 2p
20.3. Ich bitte Sie, um eine Möglichkeit zu bekommen 1p
20.2 Gib mir einer chance, bitte 0p
Teil 4) Schriftliche Produktion
Kirjoitelmiin pistekokous ei valitettavasti ota kantaa, sillä se on jo YTL:n oman webbinaarin aihe, mutta kentältä saadut kommentit annetaan eteenpäin myös sensoreille. Tallenne YTL:n webinaarista.
21.4 Voiko esitelmän aloittaa sanoilla “Hallo, ich heiße… Voi, mutta ei ole tekstilajin mukainen aloitus.
21.4 Tarvitseeko kuulijoita teititellä tässä tilanteessa? Ei tarvitse. Esitelmä on omalla saksan kurssilla.