Korjaussuositukset – Lyhyen saksan yo-koe, syksy 2024
Lyhyen saksan koe, syksy 2024
Provet i kort tyska, hösten 2024
YTL:n hyvän vastauksen piirteet syksy 2024 | lyhyt saksa
Beskrivningar av goda svar | tyska, kort lärokurs
Tallenne YTL:n webinaari kirjoitelmien arvioinnista
Ohjeemme eivät ole ytl:ää sitovia, ne toimitetaan sensoreille suosituksina.
Keskitetysti arvioitaviin tehtäviin pistekokous ei ota kantaa, mutta YTL näkee nämä kommentit. Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa.
Mustat kommentit ovat kentältä tulleita kysymyksiä tai kommentteja, punaiset/kursiivit ovat YTL:n hyvän vastauksen piirteet, lihavoidut ovat pistekokouksen kommentteja ja ehdotuksia.
Kaunis kiitos kaikille palautetta ja kommentteja antaneille opettajille!
Yleiskommentit:
Monipuoliset aihepiirit vastasivat hyvin opintojaksojen sisältöjä. Kuvat kokeessa on kiva elementti. Kirjoitelman aiheena horoskoopit eivät ehkä ole enää tämän päivän abiturienteille kiinnostavia.
Teil 1) Hörverständnis:
7.1 Miksi matkustajat suhtautuivat tilanteeseen niin rauhallisesti? Vastaa suomeksi. 3 p.
Lentäjä pysyi itse rauhallisena. (3/0 p.)
7.1 Käykö “kapteeni”? 3 p
7.1 Käykö “pilotti”? 3 p
7.1 Käykö pilotti vaikutti rauhalliselta? 3 p
7.1 Lentäjä rauhoitteli matkustajia 3 p
7.1 Lentäjä selitti tilanteen niin rauhallisesti 0 p
7.1 Piloten var själv så lugn så att ingen blev rädd. bli rädd = säikähtää? 3/0p? 3 p
7.1 Piloten var så lugn att det lugnade ner passagerarna. 3 p
7.1 Muuten oikein, mutta vastauksessa lisäksi: [Eftersom piloten] tyckte ha kontroll om situationen, kände sig passagerarna trygga. -> Liikaa tulkintaa? 0 p
7.1 piloten talade så lugnt och verkade ostressad -> Liikaa tulkintaa? 0 p
7.2 Mitä matkustaja epäili todelliseksi syyksi sille, että lento palasi lähtökentälle? Vastaa suomeksi. 3 p.
[Teknisen vian] korjaaminen Frankfurtissa on edullisempaa [kuin Miamissa]. / Näin korjaaminen tulee halvemmaksi. (3/0 p.)
7.2 Att det var pga ekonomiska orsaker 3p? 0 p
7.2 Taloudellisia syitä 0 p
7.2 Taloudellinen tilanne Miamissa 0 p
7.2 Om man svarar “De trodde…” istället för passageraren blir det då 0p? 3 p
7.2 Hur är det om man skriver tekniska felen (pluralt) i stället för tekniska felet – blir det poängavdrag? 3 p
7.2 reparation vid Frankfurt billigare än reparation vid Miami 3 p
7.2 “De tänkte…” i stället för “Passageraren/Hen tänkte…” 3 p
7.2 ett ekonomiskt problem med flygbolaget 0 p
7.2 att Lufthansa hade ekonomiska problem 0 p
7.2 Att flygbolaget kom på en orsak för att ekonomiskt främja bolaget 0 p
7.2 det räcker väl inte bara med att flygplanet måste repareras? 0 p
8.1 Mitä kestävää kehitystä arvostava voi toivoa syntymäpäivänään? Vastaa suomeksi. 3 p.
[Lahjan sijaan / lahjaksi] hän voi toivoa lahjoitusta hyväntekeväisyysjärjestölle. (3/0 p.)
8.1 Är formuleringen organisation som stöder hållbar utveckling rätt? 0 p
8.1 “hjälp” i stället för “en donation” + “olika välgörenhetsorganisationer”, alltså i plural 3 p
8.1 att få hjälpa till med en klimatvänlig firma 0 p
8.1 att stöda organisationer som gynnar hållbar utveckling 0 p
8.1 Istället för att ge hen en gåva kan de understödja olika organisationer som hjälper 3 p
8.1 lahjoittavat hyväntekeväisyyteen 3 p
8.1 lahjoittavat jollekin yhdistykselle/organisaatiolle? 0 p
8.1 lahjoittavat kestävää kehitystä edistävälle järjestölle? 0 p
8.1 käykö “siirtää rahat esim. kestävää kehitystä edistävälle järjestölle”. Jos kokelaan äidinkieli ei ole suomi ja hän muotoilee vastauksen vähän erikoisesti mutta ymmärtää kuitenkin asian, niin täytyykö tästä sakottaa? 0 p
8.1 käykö “lahjoitusta apuorganisaatioille”? 0 p
8.1 käykö lahjoitus hyvää tekevälle “säätiölle”? 0 p
8.1 Käykö ilman hyväntekeväisyysjärjestöä, vain lahjan sijaan lahjoitusta tai synttärisankarin toivottuun kohteeseen? 0 p
8.2 Miten vaatekaappiaan voi uudistaa kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vaatteita voi vaihdella kavereiden kesken. / Järjestämällä juhlat, joissa vaihdellaan vaatteita. (3/0 p.)
Tauschen-verbi ehkä outo opiskelijoille. Lainaaminen ja vaihtaminen ovat eri toimintoja.
8.2 Lahjoituksia tukemaan kestävää kehitystä 0 p
8.2 Hur är det med: pengar för att stötta hjälporganisationer? 0 p (kohtaan 8.1. vastaus olisi 3 p)
8.2 Lainaamalla vaatteita ystäviltä 0 p
8.2 Vaatteiden lainaaminen kaverilta tai osallistuminen juhlaan, jossa vaihdetaan vaatteita. 0 p
8.2 Vaatekaappia voi uudistaa vaihtamalla käyttämättömiä vaatteita ystävien kanssa juhlissa? Viekö käyttämättömiä pisteet? 0 p
8.2 Onko “toisten kanssa” liian epämääräinen? käy “kavereiden kanssa” tilalla
9.1 Mistä kahdesta teosta morsianta epäillään? Vastaa suomeksi. 6 p.
Hän jätti kampauksensa maksamatta. (3/0 p.)
Hän ajoi kampaajan autoa päin. / Hän ajoi jonkun toisen autoa päin. / Hän vahingoitti kampaajan autoa. / Hän vahingoitti jonkun toisen autoa. (3/0 p.)
9.1 Alku: För att inte betala (ei siis mainitse kampausta) 0 p, pitää mainita maksamisen kohde
9.1. käykö “ei maksanut kauneuspalveluista”? 3 p
Teil 2) Textverständnis:
18.1 Mitä ravintolan ovessa olevasta tiedotteesta käy ilmi? Vastaa suomeksi. 3 p.
Ravintola on tiistaisin suljettu. / Ravintolan henkilökunta on tiistaisin vapaalla. (3/0 p.)
18.1 Blir det rätt om man säger att restaurangen är stängd på tisdagen. 3 p
18.1 Tiistai on heillä lepopäivä (tämänhän voi suomeksi ymmärtää myös että joka tiistai on lepopäivä) 3 p
18.1 käykö “rauhapäivä”, jolloin he eivät ole töissä”? 3 p (koska osattu selittää)
18.1 Vastauksessa mainittu “rauhapäivä”, mutta selitetty lisäksi ihan oikein. 3 p
19.1 Mikä saa vesimiehen surulliseksi? Vastaa suomeksi. 3 p.
Se, että muut saavuttavat sellaisia tavoitteita/päämääriä, jotka hänkin tahtoisi saavuttaa. (3/0 p.)
19.1. Vesimies tulee surulliseksi, kun muut ihmiset saavuttavat tavoitteen, jonka he myös haluaisivat saavuttaa. 3 p
19.1. Då andra klarar av något som han också skulle vilja klara av (i stället för mål). 0 p
19.1. Muut saavuttaa jotain mitä itsekin haluaisi saavuttaa. 3 p
19.1. käykö jos vastaus on imperfektissä eli muut saavuttivat tavoitteita, joita itsekin halusi saavuttaa? 3 p
20.1 Miksi lapun kirjoittaja pyytää ottamaan yhteyttä? Vastaa suomeksi. 6 p.
Hän on varastanut polkupyörän. / Hän on vienyt polkupyörän ilman lupaa. (3/0 p.)
Hän haluaa palauttaa pyörän omistajalleen. (3/0 p.)
20.1. Käykö varastamisen tilalle ottaminen? 0 p
Samassa virkkeessä puhutaan palauttamisesta omistajalle. 3 p
Teil 3) Struktur und Vokabular:
23.1 Mitä on tapahtunut? 2 p.
Was ist passiert? (2/1/0 p.)
Was ist geschehen? (2/1/0 p.)
Was ist los? (2/1/0 p.)
Was ist [denn]? (2/1/0 p.)
23.1 Was ist spasiert? 1 p
23.1 Was hast du gemacht? 0 p
23.1 Saako 1p, jos väärä apuverbi (hat)? 1 p
23.2. 2p
Mein Handy ist kaputt gegangen. (3/2/1/0 p.)
Mein Handy funktioniert nicht mehr. (3/2/1/0 p.)
Simon hat mein Handy kaputt gemacht. (3/2/1/0 p.)
Sieh, wie mein Display aussieht! (3/2/1/0 p.)
Ich habe mein Handy fallen lassen. (3/2/1/0 p.)
23.2. Ich habe mein Handy kaputtgemacht 3 p
23.2 Mein Handy ist gefallen. Jetzt ist es kaputt. 2 p
23.2 Mein Handy ist kaputt geworden 2 p
23.2 Mein Handy ist total kaputt 3 p
23.2 Ich habe mein Handy gebrochen. – käykö näin vai pitääkö olla kaputtgemacht/zerbrochen? 2 p
23.2 Kokelas, joka on oppinut saksan Sveitsissä lapsena puhumalla, kirjoittaa todellakin “niin kuin sanotaan”. Ajattelin kokeilla kahdella pisteellä, mutta mitä luulette: Mein handy ist auf dem schtrase gefallen? 1 p
24.2 3 p
Es gibt Lachs mit Kartoffeln. (3/2/1/0 p.)
Ich habe Fisch mit Kartoffeln gemacht. (3/2/1/0 p.)
Sieht es nicht lecker aus? Guten Appetit! (3/2/1/0 p.)
Jetzt essen wir zusammen. Ich hoffe, dass es schmeckt. (3/2/1/0 p.)
24.2 Zum Hauptspeise ist Lachs mit Kartoffeln 2 p
24.2 kochen, muutoin lause oikein. Pistekokous ei ota kantaa, koska tarkempi konteksti puuttuu.
24.2 Hier ist einer Fisch mit der Kartoffeln für dich. 1 p
24.2 Ich habe Lax und Kartoffeln gekocht. 2 p
Teil 4) Schriftliche Produktion / Kommentteja kirjoitelmien aiheista
(kirjoitelmiin pistekokous ei valitettavasti ota kantaa, sillä se on jo YTL:n oman workshopin aihe, mutta kentältä saadut kommentit annetaan eteenpäin myös sensoreille.)