Lyhyen saksan koe, syksy 2020

KORJAUSSUOSITUKSET | Lyhyen saksan koe, syksy 2020

YTL:n Hyvän vastauksen piirteet

Ohjeemme eivät ole ytl:ää sitovia, ne toimitetaan sensoreille suosituksina.

HUOM.: Mustat kommentit ovat kentältä tulleita kysymyksiä tai kommentteja, punaiset/kursiivit ovat YTL:n hyvän vastauksen piirteet, lihavoidut ovat pistekokouksen kommentteja ja ehdotuksia.

Kaunis kiitos kaikille palautetta ja kommentteja antaneille opettajille!

 

***

Yleiskommentit

Iloksemme toteamme, että YTL:n toimittamat “hyvän vastauksen piirteet” ovat jo sellaisenaan hyvin selkeät ja kattavat eikä kentältäkään tullut paljon kysymyksiä.

Kokeessa toteutuu lyhyen saksan taitotasokriteerit ja koe oli sopivan pituinen ja kaiken kaikkiaan mukava. Plussaa myös visuaallisuudesta ja selkeydestä.

Mukava, lyhyen saksan oppimäärän mukainen eli voi lyhyen saksan lukenutkin pärjätä, jos on alusta asti ottanut saksan opiskelun ”vakavasti”, ahkeruus (ehkä) näin palkitaan. Toivottavasti vain pitkän saksan lukijat, jotka kirjoittavat lyhyen saksan, eivät nosta pisterajoja huippuunsa …

Teil I.: Hörverständnis (90p)

 

1.3. Miksi mies ei aluksi ole tilaamassa suklaakakkua, ja mitä tarjoilija ehdottaa? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6 p.) (tekstivastaus)
•Hänen pitäisi syödä terveellisesti. (3 p.)
•Että kakusta jätetään kermavaahto pois. (3 p.)
1.3. Riittääkö jälkimmäiseen osaan että tarjoilija ehdottaa terveellisempää versiota kakusta x2 käy
1.3. käykö: HALUAA syödä jotain terveellistä, ei “täytyisi” ei käy, koska kakku ei ole lähtökohtaisesti terveellinen
1.3. käykö: haluaa / haluaisi syödä TERVEELLISESTI käy
1.3. käykö: haluaa syödä TERVEELLISEMMIN käy
1.3. käykö: hän YRITTÄÄ syödä terveellisesti käy

 

7.3. [VIDEO] Mikä puhujan mukaan aiheuttaa kovan janon, ja mikä silloin on todella hienoa? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
•Vaeltaminen (3/0 p.).
•Veden juominen purosta (3/0 p.).
7.3. Käykö puron tilalla joki x3 videossa sanotaan Fluss, eli käy
7.3. käykö jälkimmäiseen osaan: ihmiset voivat juoda virtaavaa puhdasta vettä? (puro puuttuu, mutta virtaavaa ehkä tulkittavissa, että siitä purosta kyse) käy
7.3 käykö vesiputouksen vettä x2 jos puuttuu juominen niin ei käy, mutta jos juominen mukana, niin käy
7.3. käykö vaeltaminen vesiputouksella? Sielläkö ne vaeltaa vai sinne? käy, vaeltaminen on se oleellinen

 

8. Anruf (6 p.)
8.1. Et pääse tänään sovittuun aikaan lääkäriin ja soitat vastaanotolle. Mitä numeroa sinun pitää painaa? Mitä palvelua saat painamalla numeroa viisi? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
•Kolmosta (3/0 p.)
•[Lääkärin] kotikäynnin (3/0 p.)
8.1. käykö: numerolla 5 saa kotiin palvelua ei käy, koska se on lääkärin kotikäynti, palvelu liian ylimalkainen

 

9. Durchsage (6 p.)
9.1. Mitä kuulutuksessa kerrotaan (3 asiaa)? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/4/0 p.) (tekstivastaus)
•Rakennustöiden vuoksi (2/0 p.) tämä on junan pääteasema (2/0 p.).
•Matkustajia kehotetaan käyttämään [korvaavaa] bussia (2/0 p.).

Hyvän vastauksen pisteet ovat keskenään ristiriidassa, pisteytyskokous käyttää 2+2+2 p., koska se on looginen.

9.1. tämä kohta oli vaikea x3 (tämä kysymys erottelee kuitenkin hyvin)

 

Teil II: Textverständnis

 

Tehtävä 15: harmi, ettei voi käyttää välipisteitä, jos esimerkiksi toinen sana kohdassa oikein, esim. vaaralliset osattu, mutta esteet ei… välipisteet olisivat tässä olleet hyvät

 

15.3.2. myöhempien katutöiden / [katujen] muutostöiden yhteydessä (2/0 p.)
15.3.2. käykö: tien myöhemmässä RAKENNUSvaiheessa käy
15.3.2. käykö: myöhemmin tietöiden takia ei käy
15.3.2. käykö: myöhemmin tien rakennuksen yhteydessä ei käy

 

15.3.3. ole varovainen (2/0 p.)
15.3.3. riittääkö pelkkä: varoitus ei käy / varo / varovasti / varovaisuutta käy
15.3.3. käykö: olkaa tarkkana ei käy

 

16.5. Millä kolmella tavalla Leopold rahoitti talon rakentamisen? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
•Hän käytti säästöjään / [osittain] omia rahojaan (2/0 p.), myi lahjoituksena saamansa veneen (2/0p.) ja sai osan vanhemmiltaan (2/0 p.).

Hyvän vastauksen pisteet ovat keskenään ristiriidassa, pisteytyskokous käyttää 2+2+2 p., koska se on looginen.

16.5. “tutut tukivat”, ei mainintaa veneestä. ei varmaan riitä? X3 ei käy, liian ylimalkainen, vaan pitää olla, millä tavalla
16.5. “vanhemmat tukivat” ok? käy
16.5. Myi veneen (puuttuu lahjoitus) riittääkö? ei käy, koska liian ylimalkainen
16.5. Jos oppilas kirjoittaa, että hänen tuttavansa tukivat häntä ja hän saa rahaa myyntivoitosta (veneestä ei mainintaa) ja vanhemmat antoivat loput. 2 p.
En ymmärrä tätä pisteytystä: jokaisesta kolmesta kohdasta saisi max 2 pistettä mutta pisteytys 6/3/0. Onko edellä oleva sitten 3 pistettä? katso yllä oleva pisteytyskokouksen kommentti
16.5. Jos oppilaan vastaus täysin oikein, mutta hän kirjoittaa, että tuttavat LÄHETTIVÄT hänelle veneen, jonka hän myi. pistevähennys virheellisestä sanasta -2p.

HUOM! luetunymmärtämisessä vaaditaan yksityiskohtaisempia vastauksia kuin kuullun ymmärtämisessä.

 

18. Trinkwasser (6 p.)
18.1. Mistä palvelusta on kyse, ja mitä sen käyttö edellyttää? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0p.) (tekstivastaus)
•[Useista] liikkeistä saa juomavettä ilmaiseksi (3/0 p.), kunhan asiakkaalla on oma [tyhjä] pullo mukanaan (3/0 p.).
18.1. käykö: maksuton vesipiste ei käy
18.1. pitääkö olla mukana sana oma (oma vesipullo) vai riittääkö pelkästään jos on mainittu tyhjä vesipullo, jonka voi täyttää vedellä käy, pullo riittää

 

19.1. Miten ketut osaavat hyödyntää älykkyyttään? Mitä Andreas König kehottaa pitämään mielessä? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
•Ketut osaavat noudattaa liikennevaloja (3/0 p.).
•Ketut ovat [kuitenkin] villieläimiä (3/0 p.).
19.1.muuten oikea vastaus, mutta “asukkaista huolimatta ketut ovat villieläimiä” vähentääkö pisteitä? 0p.

 

20. Ein Schild im Hotelzimmer (6 p.)
20.1. Mistä palvelusta kyltissä kerrotaan, ja miten asiakkaan tulee toimia palvelun saadakseen? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
•Vuodevaatteiden/lakanoiden vaihdosta (3/0 p.).
•Kyltti tulee asettaa sängylle (3/0 p.).
20.1. Käykö: lakanoiden pesusta käy
20.1. Laittaa LAPPU sängylle käy

 

Teil III: Struktur und Vokabular

 

22.1. getroffen (1 p.) / gesehen (1 p.)
22.1. voitaisiinko myös hyväksyä ”gefunden” (näin nuoriso sanoo)

22.5. vorgeschlagen (1 p.) / gefordert (1 p.)
22.5. voitaisiinko myös hyväksyä ”gedacht” / ”geplant” / ”gesagt” (sopivat kontekstiin myös) x3

22.1 & 22.5.  YTL päättäköön, mitkä sanat hyväksytään.

 

23. Dialog (10 p.) (tekstivastaus)
Virheet, jotka eivät kuulu äännettäessä, eivät vie pisteitä.
23.1. Wie kann ich zum Bahnhof gehen? 2p.
23.1. Wie gehe ich zum Bahnhof? 2p.

23.2. Sie können mit dem Bus gehen 2p.

23.3. Warum BIST du spät? 2p? x3 1p.

23.4. Ich habe zu spät geschlafen. x2 2p.
23.4. käykö: tut mir leid, ich habe lange geschlafen, täytyykö olla zu lange 2p.
23.4. Muuten täydellinen vastaus, mutta spät-sana isolla alkukirjaimella, silti täydet pisteet? 3p.
23.4. Ich habe so gut geschlaft? 0p.

 

Teil IV: Schriftliche Produktion

Kivat aiheet!! Jokaisesta olisi melko helposti voinut kirjoittaa eli valinnanvapaus säilyi, kun toinen aiheista ei heti liian vaikea.

Permanent link to this article: https://www.suomensaksanopettajat.fi/lyhyen-saksan-koe-syksy-2020/