Lyhyen saksan koe, kevät 2025

Lyhyen saksan yo-koe, kevät 2025

 

Saksa, lyhyt oppimäärä, Yo koe
Hyvän vastauksen piirteet: Saksa, lyhyt oppimäärä

Provet i kort tyska
Beskrivningar av goda svar: Tyska, kort lärokurs

Tallenne YTL:n webinaari kirjoitelmien arvioinnista

 


Ohjeemme eivät ole ytl:ää sitovia, ne toimitetaan sensoreille suosituksina.

Keskitetysti arvioitaviin tehtäviin pistekokous ei ota kantaa, mutta YTL näkee nämä kommentit. Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa.

Mustat kommentit ovat kentältä tulleita kysymyksiä tai kommentteja, punaiset/kursiivit ovat YTL:n hyvän vastauksen piirteet, lihavoidut ovat pistekokouksen kommentteja ja ehdotuksia.

“x2” tai “x3” jne. tarkoittaa, että kahdella tai kolmella jne on ollut sama ongelma tai kommentti.

Kaunis kiitos kaikille palautetta ja kommentteja antaneille opettajille!


Yleiskommentit:

 

Sopivan tasoiselta kokeelta tuntui, mukava, kun oli haastettakin.

 

Teil 1) Hörverständnis:

 

Kaikki kuuntelutehtävät puhuttu hitaasti ja selkeästi. Kaukana autenttisesta kielenkäytöstä.

Tehtävä 3 hämmensi kokelaita, koska tehtävätyyppi oli aivan uusi. Vaatii muistiinpanojen tekemistä kuunnellessa. Teknisesti parannettavaa: haluaisimme kaikki kohdat näkyviin samaan aikaan ilman zoomaamista. Huomiota layoutiin!

Ihmettelemme, miksi kaikki monivalintatehtävät olivat 3p. arvoisia. Voisiko olla mahdollisuus antaa välipisteitä 0/2/3?

Toivomme lisää videotehtäviä. Visuaalisessa maailmassa videot lähellä nuorten omaa kokemusmaailmaa.

Luetunymmärtämisissä kaksi otsikonvalintatehtävää (t. 15 ja 17). Miksi tämä tehtävätyyppi on näin korostunut? 

 

1.1  – 1.3

1.2 Tehtävänannossa lukee “Lea”, mutta eikö kyseessä ole sama henkilö kuin kohdissa 1.1 ja 1.3 eli Lara?

Tuskin aiheuttaa virhetulkintaa, koska tehtävässä selkeät mies- ja naisäänet.

 

8.1 Mitä ilkivaltaa koulussa esiintyy? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Joku heittää [kokonaisia] vessapaperirullia wc-pönttöön. (3/0 p.)

Vastaukseen vaaditaan rulla, pelkkä paperi ei riitä. Pointtina ei ollut vessan tukkiminen. Verbillä ei ole tässä merkitystä.

8.1 Käykö: wc-paperia tungetaan wc-pönttöön? 0p x2
8.1 Allt toapapper slösas så att det inte finns något toapapper mera. 0p
8.1 Slöseri av toapapper 0p. x2
8.1 Man har satt papper i toaletten så att den inte längre drar 0p
8.1 Eleverna förstoppar toaletterna med toalettpapper 0p Vessapaperilla tukitaan vessanpönttöjä
8.1 Toalettpapper kastas i toaletterna 0p
8.1 Någon har spolat ner allt toalettpapper som finns i skolan, så att allt toalettpapper har tagit slut. 0p
8.1 Elever slänger wc-papper onödigt i toaletterna. 0p
8.1 “har kastat” och “i toaletten” i stället för “kastar” och “i toaletterna” 0p x2
8.1 Toalettpapret har slösats genom att det spolats ner i toaletten 0p
8.1 Toa papper har kastats på toaletterna 0p
8.1 Toaletterna klottas med toalettpapper 0p
8.1 Eleverna har fyllt toaletterna med papper som har fått pappret att ta slut 0p
8.1. Vessoja on vedetty tahallaan tukkoon. 0p
8.1 Joku tuhoaa vessapaperirullia eikä koulussa sen takia ole vessapaperia. 0p
8.1 Joku vie vessoista paperit. 0p
8.1 Vessapaperia hävitetään vessanpönttöön? 0p
8.1 Vessapaperia laitetaan pönttöön liikaa eikä koulussa ole enää paperia. 0p. x2
8.1 Joku heittää kaiken vessapaperin vessanpönttöön. 0p x2
8.1 Vessapaperia laitetaan vessanpönttöihin suuria määriä, minkä takia koululla menee turhaan rahaa. 0p
8.1 Oppilaat olivat laittaneet kaiken vessapaperin pönttöihin. 0p.
8.1 Någon har satt toalettpapperrullor in i toaletten 3p
8.1 examinanden har använt passiv i stället för “någon” 3p x2 (pronomen spelar ingen roll)
8.1 Vastaus on muuten oikein, mutta lisäksi, että “vessapaperia tuhlataan”. Tuota ei suoraan sanota, joten viekö pisteet. 3p. (jollei merkkimäärä ylity)
8.1 Käykö:kokonainen vessapaperulla jätetty pönttöön? Pitääkö olla monikko? rulla mainittu 3p.

 

8.2 Mitä ilkivaltaa koulussa esiintyy? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Joku heittää [kokonaisia] vessapaperirullia wc-pönttöön. (3/0 p.)

8.2 Omat vessapaperirullat oppilaille? 0p. (vaaditaan mukaan ottaminen)
8.2 Måste toalettpapper nämnas eller räcker det att man nämner att de skall ta med eget papper? 3p. x5
8.2 Eleverna och elevernas föräldrar rekommenderas ta med eget papper till skolan 3p
8.2 Ottamaan mukaan vessapaperia varuilta, jos sitä ei ole. 3p
8.2. Ottavat kotoaan mukaan vessapaperia, koska sitä ei koulussa välttämättä 3p.
8.2 Ottamaan mukaan omat vessapaperirullansa. 3p.

 

9.1 Mitä tapahtuu klo 18 ja miksi? Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Liike suljetaan (3/0 p.) henkilökunnan/työntekijöiden koulutuksen vuoksi (3/0 p.).

vaikea(hko)

9.1. Viittaus liike/kauppa täytynee olla, eikä pellä “se” suljetaan (kyllä vaaditaan liike/kauppa)
9.1 Käykö kauppakeskus? 0p.
9.1 Butiken stänger för (att) (med-)arbetarna har skolning. x3
9.1 Butiken är inte öppen 0p
9.1. Käykö “liike on suljettuna”? 0p.
9.1 Butiken stängs redan kl 18 3p. eftersom en arbetare har skolning då. 0p. x2 (hela personalen)
9.1 Kaupat menevät kiinni, koska työntekijät eivät ole töissä. 3p.
9.1 Klockan 18 stänger butiken 3p. för undervisning 3p
9.1. Käykö supermarketti? 3p.
9.1. Käykö: liike suljetaan koska siellä on koulutus? 6p.
9.1 Kauppa suljetaan klo 18 koulutuksen takia. (Henkilökuntaa ei mainita.) 6p x2
9.1 Butiken stänger kl 18 eftersom det ordnas ett utbildningstillfälle för dess arbetare. 6p

 

10.1 Minkä ongelman kalasääksi aiheutti, ja kuinka monen ihmisen arkeen se vaikutti? Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Sähkökatkoksen. (3/0 p.)
Se vaikutti 2 100 ihmisen arkeen. (3/0 p.)

10.1 Krävs det exakt antal människor eller kan man säga ungefär 2000 människor?
vaikea x5 (ja, det krävs exakt antal!)
10.1 vaikutti yli 2000 ihmisen arkeen? 0p.
10.1 Kalasääksi aiheutti ongelmia sähkön saantiin 0p.
10.1 vaikutti tuhansien ihmisten arkeen? 0p.
10.1 kahden tuhannen ihmisen? 0p.
10.1 yli 2000? 0p. 
10.1 En ström hade svämmat över i en vecka 0p. 2100 människor måste vänta i två timmar. 3p.
10.1. 2100 ihmistä jäi kahdeksi tunniksi ilman sähköä. 3p.
10.1 Strömavbrott, det påverkade 2100 personer för 2 timmar. 6p

 

Teil 2) Textverständnis:

 

Yleisesti luetuista. Kiitämme ympäristöaiheen valitsemista mukaan.

 

18.1 Mikä ongelma Luxemburgin pääkaupunkia vaivaa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Liikenne ruuhkautuu. / Ruuhkat. (3/0 p.)

Ruuhka on mainittava, suuret ihmismäärät eivät riitä.18.1 Det är väldigt mycket trafik 0p

18.1 Man har försökt införa låga biljettpriser 0p
18.1 Kan man säga För många kör med egen bil (i stället för trafikstockning) 0p.
18.1 Det kommer så mycket arbetspendlare att det blir trafikstockningar. 3p
18.1 Kollektivtrafik är helatiden fullsatt av människor. 0p
18.1 Att de har fyra gånger så många dagliga pendlare till staden som staden har invånare. 0p
18.1 Det kommer för många pendlare in i staden 0p
18.1 Joukkoliikennettä ei käytetä 0p
18.1 Kaupunkiin tulee päivittäin neljä kertaa enemmän ihmisiä kuin asukkaita on 0p
18.1 De många dagliga pendlarna till staden skapar mycket trafik. 0p
18.1 Siellä on ahdasta, tila ei riitä kaikelle liikenteelle. 0p.
18.1 Suuret määrät työntekijöitä matkustaa sinne joka päivä autolla ja aiheuttaa päivittäisiä pysähdyksiä teille. 0p
18.1 Sinne saapuu joka päivä satoja tuhansia ihmisiä töihin. 0p
18.1 Det kommer in till Luxemburg fler människor än kapaciteten räcker till 0p
18.1 Problemet som plågar Luxemburg är att det dagligen är ca 400 000 personer som pendlar till Luxemburg 0p
18.1 päivittäinen ruuhka julkisissa kulkuneuvoissa 0p. (ruuhka kaduilla)
18.1 Luxemburgiin tulee joka päivä liikaa vierailijoita.0p.
18.1 Liikenne ei ole sujuvaa. 0p.
18.1 Luxemburgs huvudstads problem är dagliga rusningen 3p
18.1 Köer och rusningstrafik förekommer dagligen 3p
18.1 Den dagliga rusningen 3p
18.1 Päivittäinen työntekijöiden ruuhka 3p

 

18.2 Miten ongelmaa on aiemmin yritetty ratkaista? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Alentamalla joukkoliikenteen lippujen hintoja. (3/0 p.)

18.2 muuttamalla lippujen hintaa 0p.
18.2 Räcker det med att säga sänka biljettpriser eller bör kollektivtrafiken nämnas? x12(varsinkin, jos se mainitaan edellisessä vastauksessa), (helsinkiläisen koulumme nuoret ovat vastanneet järjestäen “laskemalla lippujen hintoja” vaikka ymmärtävät taatusti kyseessä olevan MATKAlipun, ja joukkoliikenne mainitaan seuraavassa vastauksessa. Myös tekstissä sanottiin tässä kohtaa “Ticketpreise”)) Torde vara klart
att det är KOLLEKTIVTRAFIKENS biljetter man syftar på även om ordet inte nämns?
hyväksytään (matka)lippujen hinta 3p.
18.2 Godkänns offentliga transportmedel istället för kollektivtrafik? ja, godkänns!
18.2 Man har försökt sänka biljett priset (yksikössä) 3p
18.2 Man har försökt sänka priserna. Epätarkka -> 3p
18.2 De har sänkt priserna för att köpa en biljett. 3p

 

18.3 Mikä toimenpide nyt otetaan käyttöön? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Joukkoliikenne muuttuu kokonaan ilmaiseksi. (3/0 p.)

18.3 Nu är kollektivtrafiken gratis. 0p (blir gratis)
18.3 Man avstår från biljetter. Det gäller för alla offentliga tåg och bussar. 0p
18.3 Junilla pääsee kulkemaan ilmaiseksi? 0p. (kaikki kulkuvälineet)
18.3 Ongelmaa on yritetty ratkaista junalippujen hintaa alentamalla ? (Ei mainittu joukkoliikennettä.) 0p.
Huomio: Monet opiskelijat eivät osanneet etsiä vastausta tekstin alusta.. x2
18.3 Julkisesta bussi- ja junaliikenteestä tulee ilmaista 3p x2
18.3 Kollektivtrafiken blir gratis att använda. eli ilman sanaa “helt” 3p
18.3 Lipuista tehdään ilmaisia 3p. x2

 

18.4 Mikä asia on vielä päättämättä? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vastauksen pituus on enintään 100 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
Säilytetäänkö junissa myös 1. luokka. (3/0 p.)

18.4 Bör tågen nämnas för poäng? x3 (klassen måste nämnas på något sätt)
18.4 Onko junien 1. luokka maksullinen vai ei. 0p. (pidetäänkö koko 1. luokka)
18.4 Vielä on päättämättä 1. luokan maksuttomuudesta. 0p.
18.4 Man har inte beslutat om vilka förändringar skall ske gällande priset för första klass biljetter 0p
18.4 Tehdäänkö junien 1. luokistakin ilmaiset 0p
18.4 Pidetäänkö junissa vielä eri luokat 3p. x2
18.4 Eri luokkien oleminen junissa 3p.
18.4 Erilaiset luokat junissa 3p
18.4. Mitä 1 luokan paikoille tehdään? 3p
18.4 Kysymys koskien junien eri luokkia 3p.
18.4 Man har inte ännu beslutat om klass 1 skall förbli som den är eller om det skall ske en förändring i den 3p.
18.4 käykö “otetaanko 1. luokan matkustus pois käytöstä” 3p.
18.4 Pysyykö 1. luokan vaunu yhä maksuttomissa junissa 3p.
18.4 tuleeko juniin ensimmäinen luokka 3p.
18.4 mitä ensimmäiselle luokalle tehdään 3p. x2
18.4 Hur man ska göra med de olika klasserna i tåget. 3p
18.4 Ifall man ska behålla de olika klasserna i tågen eller göra sig av med dem. 3p
18.4 Vad man ska göra med de olika klasser som finns i tågen. 3p

 

19.1 Mitkä ovat olleet yleisimmät syyt työpaikan vaihtamiseen? (3 asiaa) Vastaa suomeksi. 6 p.
Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.
[Matala/pieni] palkka. 2/0 p.
[Esimiesten] johtamistapa. / [Huono] johtaminen. / Esimiehet. 2/0 p.
[Huono] yrityskulttuuri. 2/0 p.

svår vokabulär… x2
Mielestäni B-kielen kokeessa on aika paljon vaadittu ymmärtää “das Führungsverhalten der Vorgesetzten” ja osata muotoilla asia suomeksi x 7 (samaa mieltä)

19.1 går maktstrukturen istället för ledarskap? (nej)
19.1 går arbetsförhållanden istället för företagskultur? (nej)
19.1. kan man säga att man motsätter sig ledningen? (nej, man motsätter sig inte, stilen är dålig)
19.1 yrittäjyyskulttuurin takia 0p.
19.1 Halutaan parempi työympäristö 0p.
19.1. yrittäjyyskulttuuri 0p
19.1 yrityksessä vallitseva ilmapiiri? 0p.
19.1 työkulttuuri 0p
19.1 työpaikkojen erot palkoissa ja työkulttuurissa 0p
19.1 huono ilmapiiri töissä? 0p.
19.1. vallankäyttö (0p) eikö vaan? 0p. (tämä on omaa tulkintaa)
19.1 Työkulttuuri 0p.
19.1 Firman yhteishenki 0p.
19.1. Johdon ja työntekijöiden suhde 0p
19.1 Työnantajakulttuuri? 0p.
19.1 Strul inom arbetsmiljön 0p
19.1 Dålig jobb atmosfär 0p
19.1 Man gillar inte omgivningen på sitt nuvarande jobb. 0p
19.1 Työnantajan johtamisella 2p. on vaikutus ja työntekokulttuurilla 0p x2
19.1. Samassa vastauksessa alipalkkaaminen ja se, että uudessa työpaikassa on parempi palkka. Voiko toisesta antaa 2p vai menevätkö pisteet nollille, kun on tavallaan sama asia kahdesti? 2p.
19.1 Työpaikkakulttuuri 2p. x4
19.1 Johtajien käyttäytyminen 2p.
19.1. Parempi palkka 2p (koska onhan se kolikon toinen puoli, että haluaa matalapalkkaisesta työstä paremmin palkattuun) x 5
19.1 Man byter jobb av ekonomiska skäl 2p
19.1 Högre lön med annat arbete 2p
19.1 En vanlig orsak att man byter jobb är lönen 2p
19.1 De slutar sitt jobb på grund av att de får för lite betalt 2p
19.1 För liten lön, höga förväntningarna och kulturen att ta på sig mycket arbete. 2p
19.1 palkkataso 2p.
19.1 För låga löner 2p., ledarskap 2p. och kulturen att ta ett jobb där man har en lägre arbetsställning än man haft i sitt tidigare jobb. 4p
19.1 Låg lön, jobbkulturen och förvaltningen. 4p
19.1 Pieni palkka, esimiesten käytös ja tapakulttuuri 4p.
19.1 För låg lön 2p. förhållanden med ledarskap 2p. och arbetskulturen 2p. (även jobbkulturen) >yht 6p

 

21.2 & 21.4 

21.2 morgen on useampi kirjoittanut isolla alkukirjaimella ja 21.4. mit dem Bus kahdella s-kirjaimella. Ovatko nämä keskeisiä kielitaidon mittareita lyhyessä kielessä?

Whatsapp-viestissä ja yhden pisteen arvoisissa kohdissa, emme sakottaisi näistä.

 

21.5 

21.5: Huomaattehan, että kokeesta puuttuu tämän virkkeen lopusta piste. Yksi opiskelijani on lisännyt sen sinne itse, joten nyt hän ei ole saanut “ich vorsichtig bin.” -vastauksesta pistettä. Korjaattehan siis tilanteen, kiitos. 🙂 x5

 

Teil 3) Struktur und Vokabular:

 

22.1 Lähdetäänkö nyt kotiin? (Pisteitys 2/1/0 p.)
Gehen wir jetzt nach Hause?
Sollen wir jetzt nach Hause (gehen)?
Wollen wir nun nach Hause fahren?
Fahren wir jetzt heim?

22.1 Gehen wir zu Hause (jetzt saknas ju också) 0p x4
22.1 Sollen wir zu Hause gehen (jetzt saknas också) 0p
22.1 Sollen wie nach zu Hause gehen? 0p
22.1 Kannst wie zu Hause gegangen? 0p
22.1 Werden wir gehen zu Hause jetzt? 0p
22.1 Är det ok? Können wir nach Hause fahren? 1p. (jetzt puuttuu)
22.1 Är det ok att skriva Sollten wir jetzt nach Hause gehen? x1 2p.
22.1 Können wir jetzt nach Hause gehen? 2p

 

22.2 (Pisteitys 3/2/1/0p)

  • Jäätelökioski, jonka tiskissä on tarjolla monia eri jäätelöitä.
  • Zuerst möchte ich Eis essen gehen.
  • Eine Portion Eis wäre super!
  • Können wir uns ein Eis holen gehen.
  • Opa, ich möchte gerne ein Eis!

22.2 können wie Eis gekaufen? 0p (vain 4 sanaa ja muitakin virheitä)
22.2 Onko vastaus täysin sopimaton tilanteeseen, jos siinä sanotaan, että haluaisi tuon jäätelön tuolta ylhäältä? (ei ole, merkkimäärässä pysyttävä ja kuvan aiheesta kirjoitettava)
22.2 Ich möchte noch Glace kaufen. Opiskelija on ollut Sveitsissä vaihdossa, MOT ja Duden tuntevat huomautuksella schweizerisch. (emme ota kantaa, ytl tehköön sen)
22.2 Ich kaufe ein Eis 1p. (liian lyhyt)
22.2 Möchtest du ein bis Eis? 2p.
22.2 Ich möchte ein bitte eis. 2p
22.2 ich will einen Eisball haben! 2p (Kugel)
22.2 Käykö: Ich möchte ein Eis kaufen. 3p.
22.2 Ich möchte noch das Eis kaufen. 3p.
22.2 Onko tilanteeseen sopiva: Ich will uns Eis kaufen 3p.
22.2 Ich möchte ein Eis essen 3p
22.2 Haittaako tässä jos on aloittanut lauseen pienellä kirjaimella (ich)? x3 3p.
22.2 Ich will ein Eis kaufen. 3p.
22.2 Könnten wir Eis kaufen, bitte? 3p
22.2 können wir erst Eis kaufen? 3p
22.2 Ich denke, dass ich Eis nehme. 3p

 

23.1 Mitä hän tekee rahoilla? 2 p. (Pisteitys 2/1/0 p.)
Was macht er mit dem Geld?
Was will er mit dem Geld machen?

23.1 Was machst er mit den Geld? 0p
23.1 Was wollt er mit ein Geld machen? 0p
23.1 Was machts er mit das Geld? 0p.
23.1 Was denkst er mit der Geld sein? 0p
23.1 “Was macht er mit Geld?” eli artikkeli puuttuu 1p.
23.1 Was macht sie mit dem Geld? 1p.
23.1 Was er mit dem Geld machen? 1p
23.1 Was möchte er mit diesem Geld machen? 2p
23.1 Was soll er mit dem Geld tun? 2p (svenskspråkigt prov: Vad ska han göra med pengarna?) x2

 

23.2 (Pisteitys 3/2/1/0 p.)


Lufthansan matkustajakone lentämässä taivaalla.
Er fährt mit dem Flugzeug nach Spanien.
Er fliegt nächste Woche nach London.
Er macht eine Reise nach Südamerika.
Er will mit Tina Urlaub machen.

23.2 Er kannt reise mit dem Flug 0p
23.2 Er will fliegen mit der Flughalfen 0p
23.2 Er fliegen 0p
23.2 Er fährt nach Reise 0p
23.2 Ich möchte kaufen ein flygticket für Spanie? 0p
23.2 Er werde eine Flugzeug gekaufen. 0p
23.2 In einer Urlaub sie gefahren. 0p
23.2 Er willst nach Ausland fahren mit eine Flugzeug. 0p.
23.2 Er tog ein lange Reise zu spanien. 0p
23.2 Er möchte eine Fluge kaufen. 1p
23.2 … mit dem Flugzeug fahren? 1p.
23.2 Er denkst nach Spanien fliegen. 1p
23.2 Er möchte mit dem Flugzeug nach der USA fahren. 1p.
23.2 Er wird eine Reise fahren 1p
23.2 Er will nach Australien mit dem Flugzeug fahren 2p
23.2 Er möchtet nach Paris mit dem Flugzeug fliegen. 2p

 

Teil 4) Schriftliche Produktion

 

Kirjoitelmiin pistekokous ei valitettavasti ota kantaa, sillä se on jo YTL:n oman workshopin aihe, mutta kentältä saadut kommentit annetaan eteenpäin myös sensoreille.

24.1 Mitä jos kokelas on kirjoittanut tuon valmiiksi annetun viestin alun?! Sehän vie jo puolet merkkimäärästä! Kuinka monta pistettä sakotetaan? x5 (ytl:n sivuilla on koekohtaiset ohjeet, jossa tämä lukee)

25.2 Mitä jos kokelas ei ole laittanut annettua otsikkoa >Meine Lieblingsjahreszeit, vaan aloittaa Hallo Leute! (sopii blogitekstin alkuun)

25.2 Mitä jos kokelas ei ole laittanut ollenkaan otsikkoa, haittaako? x1 (blogiteksti hyvin vapaamuotoinen, tärkeintä puhuttella lukijoita)

 

Permanent link to this article: https://www.suomensaksanopettajat.fi/lyhyen-saksan-koe-kevat-2025/