Pitkän saksan kuuntelu syksy 2015

SA kuuntelu S-15

Kuuntelua pidettiin kokonaisuudessaan vaikeana. Varsinkin kohdassa e) lukijaa oli vaikea ymmärtää.

a) Mitä matkustajat saattavat lennon aikana pyytää henkilökunnalta (2 asiaa)?

Eikö voisi tuulettaa ja onko koneessa silitysrautaa, jolla silittää vaatteet. 2p

Matkustajat kysyvät, minkä maan alueella ollaan ja voisivatko saada retkikartan. 0p

Voitaisiinko koneessa tuulettaa. 1p

He haluavat raitista ilmaa ja silittää vaatteitaan. 2p

He kysyvät, voisiko koneessa tuulettaa tai voisivatko he silittää vaatteitaan lennon aikana. 2p

 

b) Miksi Lyypekin taajamamerkit uusittiin, ja mitä vanhoille tehtiin?

Tekstit haluttiin uusia. Vanhat pistettiin näytille. 1p

Merkkien tekstit haluttiin vaihtaa osuvammiksi. Vanhat merkit myydään. 2p

Liikennemerkkien teksteistä ei saa selvää. Vanhat merkit vietiin yliopistolle. 0p

Teksti haluttiin vaihtaa hansakaupungista yliopistokaupungiksi. Kyltit kerättiin talteen.0p

Niissä oli vanhaa tietoa. Niitä ei hävitetty vaan ne uusittiin. 1p

 

c) Mikä saa eläintarhan eläimet sekaisin, ja mitä kävijöille tarjotaan ratkaisuksi tähän ongelmaan?

Jos kävijöillä on esim seepra kuosilla varustettuja vaatteita, eläimet luulevat ihmisiä eläimiksi. Tarjotaan korvaavat vaatteet. 2p

Eläinkuosiset vaatteet. Kävijöille lainataan jotain muuta vaatetta, jos heillä on eläinkuosia päällä. 2p

Eläinkuviolliset vaatteet ihmisillä. Eläimet kokevat ne uhkaavina. Ihmisiä pyydetään välttämään sellaista muotia. 1p

Eläinkuviolliset vaatteet, eläintarha tarjoaa vaihtovaatteet eläinkuviollisten tilalle. 2p

Seepra- tai leopardikuvioiset vaatteet, eläintarha tarjoaa vaatteita lainaksi. 2p

 

 

d) Mitä Frankfurtissa tehtiin, ja mikä tällä toimenpiteellä haluttiin estää?

Liiat matkustajat ohjattiin ulos. Junassa oli liian täyttä ja vaarallista, kun moni matkustaja joutui seisomaan. 2p

Junaan sai paljon seisomapaikkoja. Seisomalla pystyy säästämään rahaa junalipun hinnassa. 0p

Juna oli ”lyhyempi” kuin normaalisti. Haluttiin, että seisovat ostaisivat istumapaikan, koska hätäjarrutus olisi muuten vaarallinen. 1p

Tarjottiin asiakkaille junaan seisomapaikkoja, haluttiin estää taloudelliset tappiot. 0p

Ilman istumapaikkaa jääneet matkustajat heitettiin pois kyydistä, haluttiin estää loukkaantumiset mahdollisen hätäjarrutuksen tapahtuessa. 2p

 

e) Mitä tutkimuksessa on tarkoitus saada selville? (2 asiaa)

Tutkitaan miten meditointi vaikuttaa tunteisiin ja mitä muutoksia se aiheuttaa aivoissa. 2p

Vaikuttaako säännöllinen meditointi aivojen toimintoihin ja tunne-elämään. 2p

Miten säännöllinen meditointi vaikuttaa tunteiden hallintaan ja miten se vaikuttaa aktiivisuuteen. 1p

Miten opiskelu vaikuttaa tunne-elämään ja miten se muuttaa aivotoimintaa. 1p

Miten säännöllinen lääkitys vaikuttaa tunne-elämään ja miten se muokkaa aivoja. 1p

 

 

 

 

Permanent link to this article: https://www.suomensaksanopettajat.fi/pitkan-saksan-kuuntelu-syksy-2015/