KORJAUSSUOSITUKSET | Pitkän saksan yo-koe, kevät 2022
Saksa, pitkä, ylioppilaskoe, kevät 2022
YTL:n hyvän vastauksen piirteet
Studentexamensämndens beskrivningar av goda svar
Ohjeemme eivät ole ytl:ää sitovia, ne toimitetaan sensoreille suosituksina.
Keskitetysti arvioitaviin tehtäviin pistekokous ei ota kantaa, mutta YTL näkee nämä kommentit. Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa.
Kaunis kiitos kaikille palautetta ja kommentteja antaneille opettajille!
HUOM.: Mustat kommentit ovat kentältä tulleita kysymyksiä tai kommentteja, punaiset/kursiivit ovat YTL:n hyvän vastauksen piirteet, lihavoidut ovat pistekokouksen kommentteja ja ehdotuksia.
Yleiskommentit:
Aika tavanomainen koe. Kirjoitelmissa voisi olla innostavampiakin aiheita.
Teil 1) Hörverständnis
7.3. Mitä ihmiset usein olettavat Jennyn kodista, ja mistä hänen mielestään pitäisi päästä kokonaan eroon? Vastaa lyhyesti suomeksi. 6 p.
Jennyn kotona ei ole lainkaan muovia (3 p.)
Tarpeettomista kertakäyttöpakkauksista (3 p.)
Koska pisteytys 0 tai 3, niin pistekokous ehdottaa, että täydet pisteet saisi, jos vastauksessa on mainittu joko tarpeeton/turha tai kertakäyttö.
Pitääkö jälkimmäisessä osiossa olla tarpeettomista -sanaa (tarpeettomista kertakäyttöpakkauksista)? Puuttui usealta. 0/3 p?X5 kts.yllä
Eroon turhista pakkauksista? 0/3 p?x3 3p
Pitäisi päästä eroon kokonaan turhista kertakäyttöpakkausmuoveista? 0/3 p? 0p
Että koti olisi täysin muovivapaa. (huonoa suomea) ? x2 3p
Että kotona ei käytetä lainkaan muovia? 0p
Muovipakkauksista pitäisi päästä eroon? 0p
8.1 Mitkä ovat äidin kasvatusperiaatteita? (2 asiaa) Vastaa lyhyesti suomeksi. 6 p.
Lapsi asettaa itse itselleen rajansa (3 p.)
Lapselle ei pidä asettaa paineita (3 p.)
Aika hankala (myös arvostella) kyllä!
Om man skriver att mamman inte säger till sitt barn vad hen skall göra motsvarar det väl tanken att inte sätta press på barnet? 0p, fel synvinkel
Hänen lapsellaan ei ole auktoriteetteja, lapsi saa itse tutkia, mikä on sallittua. 3p? 3p
Kasvattaa lapsi ilman auktoriteettiä ja antaa lapsen itse kehittää käytöstavat. 0p
Äiti kasvattaa lapsensa ilman kuria. Lapsi saa tehdä vapaasti mitä haluaa.3 p? 0p
Ei toimi auktoriteettina. Lapsen pitää tajuta mitä tehdä, ilman että hänelle kerrotaan se. 3 p? 0p
Lapsella ei ole auktoriteetteja ja hän saa itse laittaa rajansa, ilman että niitä määritellään ulkopuolelta? 6 p? 3p, puuttuu jälkimmäinen osa
Lapsen ei tarvitse totella auktoriteetteja ja tämän täytyy itse etsiä rajansa? 3p
Lapsi on itsensä auktoriteetti. Lasta ei huomauteta huonosta käytöksestä. 0p
Käykö toiseen osaan “ei halua asettaa lapselleen sääntöjä”? 0p. puuttuu: lapsi itse asettaa
Käykö “ei aseta lapselle rajoja”? 0p, sama kuin edellä
Käykö ensimmäiseen osaan “lapsen on saatava tutkia omia rajoja”? 3p
”Ei käske lasta. Lapsi saa kasvaa itsenäisesti.” 3p? 0p
“Lapsi saa päättää omat rajansa, ilman että häntä painostetaan niihin. Lasta ei määräillä.” 6? 0p, ei mainita
9.1 Miksi juna on etuajassa? Vastaa lyhyesti suomeksi. 3 p.Työntekijä tahtoo lopettaa työt ajoissa. (3 p.)
Feierabend ei ole perussanastoa. Pistekokous ehdottaa, että illanvietto hyväksytään.
Yllättävän hankala.
Työntekijä haluaa olla ajoissa illanviettoon 0/3 p? 3p
Työntekijä haluaa lähteä täsmällisesti illan viettoon 3 p? (voiko ajatella että illanvietto = juhlat, illan vietto on = vapaan illan vietto esim. kotona)
“haluaa päästä ajallaan juhlailtaan” 0p
Yksi työntekijä haluaa vapaan illan. 0 p?m 0p
För att en medarbetare vill kunna fira sin lediga kväll i tid? 3p
Vill avsluta jobbdagen punktligt för att fira? 0p
Työntekijä haluaa lopettaa työpäivänsä aikaisin. 0p
Työntekijä haluaa päästä aikaisemmin pois töistä. 0p
Haluaa olla täsmällinen / lopettaa täsmälliseen kellonaikaan / työpäivänsä päättyvän tarkalleen sovittuun kellonaikaan? 3p
Työntekijä haluaa päästä ajoiss kotiin. 3p? 3p
9.2 Miksi matkasta ei tule mukava? Vastaa lyhyesti suomeksi. 3 p.
Juna on ääriään myöten täynnä. (3 p.)
vaikea (Gedrängel-sana ei tule missään?), vastaus ei ole tästä yksittäisestä sanasta kiinni
Tåget är alldeles för fullt? x2 3p
Koska olosuhteet ovat huonot 0p ?x2 0p
Junassa on ruuhkaa?x2 0p,
Ruuhkan takia matkasta ei tule mukava.x2 0p
Koska kyydissä on ihmisiä niin paljon. 0p
10.1 Mikä yleisön mielestä on tärkeintä Afrikka-festivaaleilla? (2 asiaa) Vastaa lyhyesti suomeksi. 4 p.
Eri kulttuurien kohtaaminen (2 p.)
Yhteinen ilo (2 p.)
kulturen och gemenskapen (är svaret värt 2p? här saknas glädjen helt) 0p
ensimmäinen osio: erilaiset kulttuurit/ Siellä on erilaisia kulttuureita 0/2 p (kohtaaminen puuttuu) x2 0p
Muiden kulttuurien ja ystävien tapaaminen 0/2 p? (ystävät väärää tietoa, muiden kulttuurien tapaaminen minusta kuitenkin 2 p arvoinen) 0p, voiko kulttuureja tavata?
Yhteinen riemu ja monen kulttuurin kohtaaminen. (eri/erilaiset puuttuu) 4p
Eri kulttuurien kohtaaminen ja yhteisöllisyys 2p (yhteisöllisyys, onko eri asia kuin yhteinen ilo, on), 2p
Eri kulttuurien toimiminen yhdessä 2 p? 0p, ja siellä jaettu ilo. 2p, 2p
Monikulttuurisuus ja yhteisen ilon jakaminen? 2p
10.2. Miksi järjestäjät ovat joutuneet suojaamaan festivaalin tavaramerkin? Vastaa lyhyesti suomeksi. 2 p.
Koska muut ovat kopioineet festivaalin [idean]. (2 p.)
De vill inte att varumärket används i andra omständigheter? 0p
Koska se on merkki laadusta/Sen avulla voidaan taata festivaalin hyvä laatutaso/ Pitääkseen festivaalin laadukkaana 0/2 p? x4, 0p, puuttuu kopiominen
Jotta sen merkin täytyy olla laadukas, jottei kukaan kopioi sitä enää 2 p? 2p
Siitä tehtiin huonolaatuinen kopio 0 p? 0p
Etteivät muut ottaisi sitä. 0p? 0p
Teil 2) Textverständnis
16.6 Miksi Kirstin iloitsee Theo-peiposta? (2 asiaa) Vastaa lyhyesti suomeksi. 3 p.
Theo on [onnistuneesti] vapautettu takaisin luontoon. (3 p.)
Theo palaa silloin tällöin tervehtimään [Kirstiniä herkkupalan toivossa]. (3 p.)
Ne ovat villiintyneet hyvin, ne käyvät edelleen Kirstinin luona. 3 p? 0p, väärä pronomini, kyseessä luettu
Käykö jälkimmäiseen osaan “vierailee Kirstinin luona kerta toisensa jälkeen”? 3p
17.1 Mikä tuottajille on erityisen tärkeää? (2 asiaa) Vastaa lyhyesti suomeksi. 6 p.
Perunat viljellään ympäristöä säästäen. (3 p.)
Lyhyet kuljetusmatkat säästävät energiaa. / Kuljetusmatkat ovat lyhyitä. (3 p.)
Onko loppu ok? Att de (potatisarna) transporteras på ett sätt som sparar energi? 3p
Att odlingen är omvärldsskyddande och har energisparande korta beskaffningar (är det värt 3p trots formuleringen?) 3p
Tuottajille on tärkeää, että perunoiden tuottaminen (?) ja lyhyet saapumisreitit 0p? 0p
Että perunat ovat ympäristöystävällisiä 0p. 0p ? ja ne kuljetetaan energiaa säästävästi. 3 p 3p
Tuottajille on tärkeää ympäristöystävällisyys ja energian säästäminen 3 p? (yleistys, ei mainita perunaa) 0p, puuttuu viljely ja kuljetusmatkat
Ympäristöystävällinen viljely ja lyhyt, energiaa säästävä kuljetus. (Peruna puuttui kahdelta.) 6p, tuotteen mainitseminen ei ole oleellista
18. Bundesgesundheitsminister 12p
Hankala on, myös suomen kieli asettaa tässä hankaluuksia ja se, että lauseet eivät olleet samassa järjestyksessä. Onkohan joku osannut? on 🙂
Teil 3) Struktur und Vokabular
Sekä 19 että 20 paljon haastavia verbejä (etuliite, eriäviä yhdysverbejä).
20. Verben 7p
Miksi tällaisia pikkutarkkoja kielioppitehtäviä eikä kommunikatiivisuutta enemmän? Haluammeko valmistaa opiskelijoita tällaisiin tehtäviin, niitäkin jotka vielä saksan kirjoittavat. Eikös tänä vuonna pitänyt tulla se suullinen osuus kielten kokeisiin, siitä ei ole kukaan puhunut mitään alkuvuosien jälkeen. Huokaus. No kommunikatiivisuutta sitten kohdassa 21.2.
21.1 Dialog A 3 p.
Ich mache mir Sorgen um Oma …
Ich sorge mich um Oma …
Loppuosan on viitattava jollakin tavalla isoäidin terveyteen tai käytökseen.
olla huolissaan ja huolehtia ovat kaksi eri asiaa
Ich sorge für Oma, weil sie Feber hat. 1 p? 1p
Ich sorge für Oma, weil Sie nicht gesund ist. 1p vai 2p, 2p
Ich sorge um Oma, weil Sie hatte sehr schlechte Husten. 0p? 1p
Ich mache mich Sorgen für meine Oma, weil sie mich nicht erkennt hat. 1 p? 1p
Ich mache mir sorgen über sie, sie hat schnuppfen. 2p? 2p
Ich kümmere mich sehr über sie, weil sie ein bisschen komisch spricht. 1? 2p
21.2 Dialog B 3 p.
Welche Partei hast du letztes Mal gewählt?
Für welche Partei hast du bei der letzten Wahl gestimmt / deine Stimme abgegeben?
Welches Party hast du gewählt in die letzte Wahl? 0p? 0p
Welcher Partei hat in der lezten Wahl deine Stimmung gekriegt? 1p? 1p
Welche Partei hat dein Vater in den letzen Wahl unterstützt? 0/1 p? 1p
Welhen partei hast du gewählt? 1 p 1p
Welche Partei hast du denn in der lezten Wahl gewählt? 2p vaikka vain mitätön huolimattomuusvirhe, jota ei kuulu ääntämisessä? 2p
Welche Partei hast du in der letzten Wahl gewählt? 3 p? 2p
Vem hast du am letzten mal deine stimme gegeben? 1p? 2p
Welche Partei hast du im letzten Bundestagswahl gevotet? 1p
Welche Partei hast du beim letzten Wahl gewählt? 2p
Teil 4) Schriftliche Produktion
–
5) Kommentteja kirjoitelmien aiheista
YTL:n Pasi Pirttisaaren webinaari kirjoitelmien arvioinnista (2/2021)
Kirjoitelmiin pistekokous ei valitettavasti ota kantaa, sillä se on jo YTL:n oman workshopin aihe, mutta kentältä saadut kommentit annetaan eteenpäin myös sensoreille.
Kirjoitelmien aiheissa ollaan tultu eteenpäin, ei ollut saksalaisten runojen analysointia eikä tilastojen lukua, hyvä! Melkein kaikki kirjoittivat ensimmäisestä aiheesta.
Hyviä aiheita kaikki. Omani kaikki kolme kirjoittivat tosin ensimmäisestä.