Pitkän saksan koe, kevät 2021

KORJAUSSUOSITUKSET | Pitkän saksan yo-koe, kevät 2021

 

YTL:n alustavat hyvän vastauksen piirteet (22.3.2021)

Studentexamensämndens preliminära beskrivningar av goda svar

YTL:n Pasi Pirttisaaren webinaari kirjoitelmien arvioinnista

Ohjeemme eivät ole ytl:ää sitovia, ne toimitetaan sensoreille suosituksina.

HUOM.: Mustat kommentit ovat kentältä tulleita kysymyksiä tai kommentteja, punaiset/kursiivit ovat YTL:n hyvän vastauksen piirteet, lihavoidut ovat pistekokouksen kommentteja ja ehdotuksia.

Kaunis kiitos kaikille palautetta ja kommentteja antaneille opettajille!


 

Yleiskommentit

 

YTL ottaa kantaa itsekorjautuvien tehtävien osuuteen sekä kirjoitelmiin.

Koe oli A-tason mukainen ja erottelevakin. Mukana oli selkeästi vaikeahkoja, erotteleviksi tarkoitettuja tehtäviä eli eri taitotason asteikon mukaisia tekstejä löytyi. 

Videot olivat kuitenkin pitkiä tänä vuonna verrattuna muiden kielten kokeiden videoihin. Ensimmäisessä videossa oli “levoton” esitystapa, joka koettiin osittain häiritsevänä. Toisesta videosta oli vaikea saada hyvän vastauksen piirteissä olevia vastauksia. Tehtävässä 21 (Dialog) suhteellisen pitkistä lauseista sai maksimissaan vain kaksi pistettä: kolme pistettä olisi ehkä ollut sopivampi pisteytys näin pitkistä lauseista.

Kommenttien perässä olevat (esim. x2, x3 tai x4) tarkoittaa samaa kysymystä esittävien opettajien lukumäärää.

Teil 1: Hörverständnis

7.2. Mitä perinnettä museossa esitellään, ja miten perinne sai alkunsa? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
-[Puun]veistämisperinnettä (3/0 p.)
-[Pitkinä] talvi-iltoina veistettiin leluja lapsille (3/0 p.)

Käykö: Trädvirkestraditionen presenterades… Käy
Käykö: Trätälj/träkonsttraditionen. man började karva små barnleksaker Käy
Käykö:  puukäsityöt/ Käy, jos veistäminen mainitaan jommassa kummassa kohdassa
Käykö: puusta veistetyt käsityöt? Käy
Käykö: puun leikkaus Ei käy

Riittääkö täysiin pisteisiin, jos verbi “veistää” on mainittu vain joko alku- tai loppuosassa? Käy

Saako edes kolmea pistettä, jos oppilas kirjoittaa, että esitellään käsityötä ja että pitkinä talvi-iltoina tehtiin leluja lapsille? (Veistäminen siis puuuttuu kokonaan, toisaalta lelujen tekeminen oikein) Ei käy, liian ylimalkainen

Lapsille tehtiin leluja pitkien talvien ajaksi ajankuluksi Ei käy

 

7.3. Mitä Marlenen ja Elisabethin isä usein teki vaelluksilla, ja mitä siitä seurasi? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
-Kertoi satuja/tarinoita. (3/0 p.)
-Marlene ja Elisabeth kokivat luonnon eri tavoin [kuin ennen]. (3/0 p.)

Jälkimmäisessä osassa oli monella kokelaalla vaikea saada hyvän vastauksen piirteissä olevaa vastausta.
“Heidän isänsä kertoi satuja … Tällä on ollut vaikutusta mm. tyttöjen bändin nimeen, joka tarkoittaa vesinoitia.” – Eikös tämäkin ole ihan oikein, kysymys on niin ylimalkainen, että varmasti mieleistäni isän tarinoilla on vaikutusta myös bändin nimeen! Toinenkin kokelas mainitsee seuraukseksi, että bändin nimi on vesinoita.x2 Hyvän vastauksen piirteen mukaisesti 0p.
Kokelas mainitsee toisessa osassa vain bändin nimen. 0p? 0p.
Kertoi heille kertomuksia mm. kuninkaista ja prinsessoista. Heidän bändinsä nimeksi …x2 3p. Ensimmäinen osa oikein
Hän ketoi heille satuja. He saivat saduista nimen bandilleen. Katso yllä
han berättade latinska sagor. Inspirerade dem då de valde namn till deras musikband Katso yllä
Käykö: kertomuksia? Käy
entä sanontoja? Ei käy
Mitä versioita kielestä tulisi hyväksyä? Käykö ladinilaisia? ladenilaisia? Ei merkitystä
jokaisessa vastauksessa puhutaan latinan kielestä. Tästä siis -3 p? Minun mielestä ei voi miinustaa tästä kielestä tietämättömyydestä x1 Kieli ei liene oleellinen
Isä kertoi latinalaisia taruja, joiden perusteella nimesivät bändinsä latinaksi Alku ok, loppu ei käy
Isä kertoi tarinoita, jotka inspiroivat aloittamaan vesinoidat-lauluyhtyeen Katso yllä

 

7.5. Mistä Tappeinerweg on saanut nimensä, ja miksi se rakennettiin? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
-Se on nimetty rakennuttajansa mukaan. (3/0 p.)
-Koska Tappeinerin potilaat / parantolan potilaat/vieraat tarvitsivat liikuntaa. (3/0 p.)

Käykö: lääkäri Franz Tappeinerin mukaan? (ei mainintaa rakennuttajasta)x3 Käy
Käykö: tien rakentajan mukaan?x2 (rakentaja/rakennuttaja-termi nuorille varmaankin outoa) Ei käy
Pitääkö toisessa osiossa olla vieraiden liikkuminen vai riittääkö, että tie rakennettiin vieraita varten? x2 0p? Ei käy
Käykö toiseen kysymykseen: koska potilaiden täytyi liikkua? Käy
Käykö: jotta hoidossa olevat asiakkaat saavat liikuntaa/ pääsevät liikkumaan Käy

 

8.1. Miten naapuri toimittaa roskapussinsa jäteastiaan? (2 vaihetta) Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
-Hän heittää roskapussin parvekkeelta [maahan / roska-astian eteen] (3/0 p.) ja siirtää sen [maasta] myöhemmin roska-astiaan (3/0 p.).

Käykö: … , sitten  naapuri kävelee alas … . Vai pitääkö olla joskus / myöhemmin? Ei käy, pitää olla viittaus myöhempään ajankohtaan
Käykö: Pujottaa alas? Kirjoitusvirhe? Ei käy
Käykö kolmeen pisteeseen, jos oppilas kirjoittaa, että hän heittää sen parvekkeelta jäteastiaan / heittää roskapussin jäteastiaan? Ei käy
..ja tulee sen jälkeen laittamaan pussin roska-astiaan (pitääkö olla myöhemmin?) Katso yllä

 

9.1. Mitkä kaksi asiaa poika on kieltänyt vanhemmiltaan? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
-He eivät saa kuunnella syntymävuosiensa musiikkia ilman kuulokkeita / pojan kuullen (3/0 p.) eivätkä suukotella poikaa julkisella paikalla (3/0 p.).

Tässä olisi ollut hyvä olla välipiste, koska vastauksissakin monta osaa   

Käykö: musiikkia heidän lapsuudestaan 0p? (syntymävuotta ei mainittu) Ei käy
Käykö: Föräldrarna får aldrig lyssna på musik från deras ungdom utan hörlurar… Katso yllä
“syntymävuosiensa musiikkia” – eli vanhaa musiikkia/vanhoja kappaleita vetää ensimmäisen osion 0p:een? Ei käy
toinen osa: puuttuu julkisella paikalla 0p.? Ei käy

 

Teil 2: Textverständnis

13.4. Mikä museoautojen ominaisuus toisinaan häiritsee kuvauksissa, ja miten ongelma on ratkaistu? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
-Niiden pinta kiiltää liikaa (3/0 p).
-Auton pintaan levitetään kerros peiteainetta (3/0 p.).

Museoautojuttu meni ainakin mun oppilailla ihan ohi, kamalan vaikea.
Ne heijastavat liikaa valoa sokaisten kamerat ja ne päällystetään pestävällä kerroksella. Eikös tämä ole 6 pistettä? Käy
Käykö: Maali, jonka voi pestä myöhemmin pois? 3 p? Ei käy
Käykö pelkkä kiiltäminen, “liikaa” puuttuu? Käy
Entä jos alkuosassa mainitaan vain se, että autojen kuuluisi näyttää kuluneilta?x2 Ei käy
Museoautojen hohto – riittääkö kolmeen pisteeseen (loppuosa täysin oikein) Käy
Liian kirkas väri? Ei käy

 

14.3. Mikä ristiriita yhä lisääntyvään mainontaan liittyy? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
Mainonta on tehokkaampaa / tarkemmin kohdistettua kuin ennen (3/0 p.), mutta [liiallisuuksiin mennessään] se voi saada ihmiset ärsyyntymään / aiheuttaa ihmisissä vastareaktion (3/0 p.)

Käykö: ongelma on, että ihminen näkee enemmän vain samoja mainoksia mikä ärsyttää.x2 3P.

 

16.1. Miksi kadunvarren pysäköintipaikan merkitseminen vain kahdella merkillä olisi voinut aiheuttaa sekaannusta, ja miten asia ratkaistiin? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)   
-Parkkiruudut on erotettu toisistaan nurmialueella (3/0 p.).
-Jokainen parkkiruutu merkittiin omilla liikennemerkeillään (3/0 p.).

Kysymyksen alkuosaa on vaikea korjata.

Ei voi tietää, missä alkaa ja loppuu parkkipaikat. Ratkaistiin laittamalla jokaiselle kyltti. Ei käy, liian epämääräinen 0p.
Loppuosa: Jokainen parkkiruutu/parkkipaikka merkittiin erikseen/yksitellen.(Liikennemerkki tai kielto puuttuu.) Käy
Pitääkö nurmialue olla mainittu? Koska alueet on erotettu toisistaan. 0/3 p? Ei käy
Käykö jälkimmäiseen: tietyille alueille sai parkkeerata, joten jokainen parkkipaikka piti merkitä erikseen. Ei käy, koska väärää tietoa alussa

 

17.1. Mitä Melissa tajusi 16-vuotiaana kyvystään kuulla äänet väreinä? Miten asia kävi ystävälle ilmi? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)       
-Että äänien aistiminen väreinä on erityinen ominaisuus. / Että kaikilla ei ole tätä kykyä. (3/0 p.)
-Ystävä ei ymmärtänyt, kun Melissa kertoi löytäneensä [viimein] oikean värisen / kännykkänsä kuorien väriin sopivan soittoäänen. (3/0 p.)

Hyvän vastauksen piirteissä mainitaan “ystävä ei ymmärtänyt”. pitääkö tämä mainita, eihän se ole oleellista! x3 Ei käy, tässäkin välipiste olisi hyvä

 

18.1. Mitä lehti pyytää lukijoiltaan, jotta keskustelu pysyy asiallisena? (2 asiaa) Miten lukijakommentoinnin sääntöjen hyväksyminen tapahtuu? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/4/2/0 p.) (tekstivastaus)                               
-Että he pysyisivät aiheessa (2/0 p.) ja välttäisivät yleistyksiä (2/0 p.).           
-Kirjoittamalla kommentin (2/0 p.).

osa yksi: kommentoida vain kyseistä artikkelia ja välttää ilkeyttä 0p? Ei käy
käykö: … välttää yleisiä asioita Ei käy
Vaikea ja kompakti

 

Teil 3: Struktur und Vokabular

21.1.

Ich bin von Schule mit dem Fahrrad gefahren. 1p? 1p.

Ich bin mit dem Fahrrad aus der Schule gegangen 0/1 p? 1p.

ich fuhr auf meinem Fahrrad nach Hause 0p.

 

21.2.
Vaikea saada edes yhtä pistettä
bin ich erschrocken und fuhr gegen einen Baum. 1p.
es hat mich erschreckt und ich habe einen Baum getroffen 0p.
ich habe mich erschreckt/ erschrocken oikein
Ich habe mich erschrocken und bin gegen einen Baum gefahren. (ei tehty dass-lausetta) 1p? 2p.

 

21.3.

Opiskelija, jonka isä on saksalainen – on siis oppinut saksaa puhumalla – kirjoittaa, että polvi on das Nie… Tämähän on virhe, joka ei kuulu äännettäessä, eli ei rangaista? -kuuluu äännettäessä! Ei käy
mein rechtes Knee tut weh x2 Ei käy
meine rechte Knie tut ein bisschen Weh 1p.

 

21.4.

wenn meinem Vater zuhause nach Arbeit kommt. Nolla? 0p.
bis Vater von dem Arbeit nach Hause kommt. 1 p? 1p.
bis Vater nach Hause von Arbeit kommt. 0/1 p? 1p.
bis der Vater aus der Arbeit zurück nach Hause kommt 1p? 2p.
bis Vater von Arbeit nach Hause kommt 1p? 1p.

 

Teil 4: Schriftliche Produktion

YTL:n Pasi Pirttisaaren webinaari kirjoitelmien arvioinnista

Kirjoitelman aiheet ok, mutta dialogi on taas vaikea opiskelijan kannalta, kun pitää miettiä, kuinka paljon merkkejä menee siihen, kun kirjoittaa, kuka sanoo (ja nämä “turhat merkit” ovat aina pois itse kirjoitelmasta.) Nämä merkithän automaattisesti tulevat merkkimäärään mukaan. Tähän voisi YTL:ltä tulla joku ohje, vai onko tullutkin?

Olen ajatellut, että ei niitä lasketa merkkimäärään vai olenko väärässä?

Dialogia ei minulta kukaan kirjoittanut, vähän kumma juttu.

22.3. Sakotetaanko, jos tässä sinuttelee?

Permanent link to this article: https://www.suomensaksanopettajat.fi/pitkan-saksan-koe-kevat-2021/