Lyhyen saksan koe, syksy 2022

Korjaussuositukset Lyhyen saksan yo-koe syksy 2022

Lyhyen saksan koe, syksy 2022

Hyvän vastauksen piirteet

Beskrivningar av goda svar

Tallenne YTL:n webinaari kirjoitelmien arvioinnista

Ohjeemme eivät ole ytl:ää sitovia, ne toimitetaan sensoreille suosituksina.

Keskitetysti arvioitaviin tehtäviin pistekokous ei ota kantaa, mutta YTL näkee nämä kommentit. Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa.

Kaunis kiitos kaikille palautetta ja kommentteja antaneille opettajille!


 

HUOM.: Mustat kommentit ovat kentältä tulleita kysymyksiä tai kommentteja, punaiset/kursiivit ovat YTL:n hyvän vastauksen piirteet, lihavoidut ovat pistekokouksen kommentteja ja ehdotuksia.

Yleiskommentit

Koe oli kokonaisuudessaan jälleen kerran sopiva lyhyeen saksaan. Mukana tietenkin haastavampiakin osioita, kuten kuuluukin. Kommunikatiivisuutta ja arkiviestintää kivasti mukana. Kirjoitelman aiheet mukavia. Rakenneosioissa ei edellytetty knoppitietoa, vaan perusrakenteiden hallintaa.

Teil 1) Hörverständnis

 

7.1 Kuinka paljon musiikkia Sido on Romeon mukaan myynyt? Vastaa suomeksi. 3 p.
(Vastauksen pituus on enintään 50 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.)
Enemmän kuin sata [CD-]levyä (3/0 p.)

vaaditaan sana enemmän/yli 

7.1 Går det med mer än 100 kopior av sin musik ei käy, kopio voi olla yksittäinen kappale
7.1 Sata CD-levyä (enemmän puuttuu) x2 ei käy
7.1 Ainakin sata levyä ei käy
7.1 Myynyt satoja CD:itä ei käy

 

7.3 Miksi Romeon pitäisi soittaa poliisille? Vastaa suomeksi. 3 p.
(Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.)
Koska Sido on ajanut autoa ilman ajokorttia [musiikkivideollaan] (3/0 p.)

7.3 inte krävs det väl att man nämner att det är bil han kört utan körkort? Det räcker väl med att säga att han kört utan körkort? käy
7.3 Sidolla ei ole ajokorttia, mutta hänellä on auto musiikkivideossa ei käy
7.3 Sidolla ei ole ajokorttia, mutta luuli hänen ajaneen autoa ei käy
7.3 och hur är det med i sina musikvideor – plural jos vaadittu osa oikein, niin käy

 

8.1 Mitä pysäköidylle autolle tapahtui ja minkä ratkaisevan tiedon poika välitti poliisille? Vastaa suomeksi. 6 p.
(Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.)
Moottoripyörä osui siihen (3/0 p.)
[Moottoripyörän] rekisterinumeron (3/0 p.)

Moottoripyörä pitää mainita vastauksen jossakin kohdassa

8.1 loppuosassa … pojken skrev upp motorcykelns registernummer och gav informationen till polisen (äänitteellä ei puhuttu kirjoittamisesta) 0/3? Käy
8.1 jos ei ole ymmärtänyt alkuosaa ja kirjoittaa loppuun vain: “poika antoi rekisterinumeron” (ilman moottoripyörää), jääkö nollille? liian ylimalkainen tässä tapauksessa
8.1 Mopo/ toinen ajoneuvo törmäsi ei käy, väärä kulkuneuvo
8.1 Riittääkö loppuosaan “poika näki sen” ei käy

 

8.2 Miksi autoilija otti yhteyttä poliisiin ja minkä selityksen poliisi antoi miehelle? Vastaa suomeksi. 6 p.
(Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.)
Hänen autoonsa oli osunut muna. / Hänen autoaan oli heitetty munalla. (3/0 p.)
Muna oli pudonnut linnunpesästä. (3/0 p.)

8.2 Blir det rätt aspekt för första delen om man säger att ett ägg hade fallit på bilen i tunneln? x2 käy
8.2 ..eller om de skriver att bilisten hade fått ägg på sin bil när hen körde i en tunnel käy
8.2 Blir slutdelen rätt om man säger att polisen sade att ägget kom från ett närliggande fågelbo? (x2) käy
8.2. loppuosa: Kananmuna putosi todennäköisesti linnunpesästä. käy
8.2. Är det ok att säga att polisen förklarade att fåglar hade byggt bon i tunneln? ei käy

 

8.3 Mitä erikoista suojatien syntyhistoriassa oli, ja mitä suojatielle lopulta tapahtui? Vastaa suomeksi. 6 p.
(Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.)
Joku oli maalannut sen [katuun] ilman lupaa. (3/0 p.)
Se peitettiin [asfaltilla]. (3/0 p.)

vastauksen alkuosassa pitää olla ilmaisu “ilman lupaa”

8.3 Om någon tolkar det som att övergångsstället förstörts och att man fixade det med asfalt, kan man då få poäng för den senare delen eller skall det bedömas som helt fel? loppuosasta pisteet eli 3 p.
8.3 Behöver man nämna att man målat det utan lov eller räcker det att säga att på natten/mitt på natten hade någon målat det? ei käy, lupa pitää olla
8.3. alkuosa: Joku oli maalannut asfalttiin seepraraitoja.x3 ei käy
8.3 Käykö myös “se poistettiin”? x2 ei käy, poistaminen on eri asia kuin peittäminen
8.3 alkuosa: Sen tekijää ei tiedetä? x2 ei käy
8.3 Funkar: Man visste inte hur övergångsstället kom dit – 0/3p ei käy
8.3 Går det att säga:  Övergångsstället skapades under natten – 0/3 x2 ei käy
8.3 och om någon skriver att staten måste täcka övergångsstället med asfalt? ei käy, itsekeksittyä tietoa
8.3 Joku oli maalannut katuun valkoiset seepran raidat ja lopulta suojatie jouduttiin peittämään asfaltilla 3p.
8.3 Joku oli maalannut valkoiset viivat yleiseen tienylityspaikkaan (luvatta puuttuu) ei käy
8.3 Joku teki suojatien asfalttiliiduilla ei käy

 

9.1 Mitä lapselle on sattunut, ja mitä äidiltä pyydetään? Vastaa suomeksi. 6 p.
(Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.)
Lapsi on joutunut eroon äidistään (3/0 p.).
Äitiä pyydetään tulemaan leluosastolle (3/0 p.).

Vastauksessa tulee olla äiti ja leluosasto

9.1 Mamman ska gå till spelavdelningen 0/3? X4 ei käy
9.1 Låter Barnet har förlorat sin mamma lite väl makabert? 0/3 käy
9.1 Vaaditaanko leluosasto? Riittääkö pelkkä hakeminen?x6 leluosasto vaaditaan
9.1 “Lapsi on eksynyt ja äitiä pyydetään noutamaan hänet”, pitääkö leluosasto mainita? leluosasto mainittava
9.1 Går det att säga att mamman ombeds att vänta vid leksakerna? ei käy
9.1 Leikkipaikka 0p.?x2 ei käy
9.1 Käykö: kaupan leikki-osastolle? ei käy
9.1 alkuosa: Lapsi on kadottanut vanhempansa (tämähän voi tarkoittaa yhtä vanhempaa, onko pakko olla äiti?) ei käy
9.1  Käykö: Lapsi löydettiin yksin tavaratalosta. ei käy
9.1 Käykö: on hukannut äitinsä? käy

 

Teil 2) Textverständnis

 

14.1 Milloin lähtöpaikan sijainti ilmoitetaan? Vastaa suomeksi. 3 p.
(Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.)
Lähtöpaikka ilmoitetaan edellisenä päivänä. (3/0 p.)

14.1. Päivä ennen ajelun lähtöä / kierroksen alkamista? x2 käy

 

15.3 Mitä Manuela tekee iltaisin, ja miksi se on hänelle mieluista? Vastaa suomeksi. 6 p.
(Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.)
Hän käsittelee tilauksia. (3/0 p.)
Se helpottaa hankintojen suunnittelua. (3/0 p.)

15.3 Blir det rätt för den senare delen att säga: när folk gör förhandsbeställningar kan hon enklare planera försäljningen för nästa dag? käy
15.3 Den senare delen: att det underlättar planeringen för nästa dag då hon har klart alla beställningar? käy
15.3 Senare delen: hon gör det för att morgondagen ska bli lättare. ei käy
15.3 Hän suunnittelee seuraavan päivän? Pitää siitä, että seuraava päivä on suunniteltu? x2 ei käy, pitää olla maininta hankinnoista
15.3 Kun ihmiset tilaavat etukäteen, se helpottaa Manuelan työtä 3p.
15.3 Hän suunnittelee päivällä tulleita tilauksia. Asiakkaiden tehdessä tilauksensa etukäteen hänen on helpompi suunnitella seuraavan päivän myyntiä. 6p.
15.3.Hoitelee tilauksia, voi suunnitella paremmin seuraavan päivän kauppaa 6p.
15.3 Käykö: katsoo paljonko tilauksia on tullut? 3p? 3p.
15.3 Käykö alkuosaan: suunnittelee mitä tilaa? ei käy
15.3. Käykö loppuosaan: On helpompi suunnitella myyntiä? ei käy

 

18.1 Mitä kiellettyä mies teki ja mikä rangaistus hänelle määrättiin? Vastaa suomeksi. 6 p.
(Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.)
Pysäköi kävelykadulle / Ajoi kävelykadulla (3/0 p.)
Ajokielto (3/0 p.)

Vastauksessa tulee olla kävelykatu

18.1 Han körde in sin bil på ett område där bilar inte var tillåtna  0/3? x2 ei käy
18.1 Han körde med sin bil in i ett område som enbart är menat för fotgängare. Han blev förbjuden att köra i hela Schweiz 0/3/6? 6p.
18.1 Krävs gågata eller är det ok att säga ett ställe för fotgängare där bilar är förbjudna? gågata käy, ett ställe för f. ei käy
18.1 direktöversättningen fotgängarzon? 0/3 p (man får ett par tusen träffar på ordet när man googlar… käy
18.1 godkänns cykel- och gångbana eller gångzon? ei käy
18.1 Hyväksytäänkö jalkakäytävä? (x5) ei käy
18.1 Jalankulkualue? ei käy
18.1 Jalankulkija-alue? ei käy
18.1 Käykö: oli jättänyt autonsa kävelyalueelle? ei käy
18.1 Ei saa ajaa hetkeen? ei käy
18.1 Kuljettajalta vietiin ajolupa ei käy
18.1. Käykö: sai VAIN ajokiellon? käy
18.1 Käykö kävelytie? ei käy

 

18.2 Miten trampoliini oli päätynyt kiskoille, ja miten palokunta sai sen sieltä pois? Vastaa suomeksi. 6 p.
(Vastauksen pituus on enintään 150 merkkiä. Ylityksestä seuraa pistevähennys.)
Tuuli oli lennättänyt trampoliinin kiskoille. (3/0 p.)
Palomiehet kantoivat trampoliinin pois. (3/0 p.)

18.2 …tuuli kuljetti trampoliinin sata metriä kiskoille? (Jos on väärää tietoa mukana?) ei käy
18.2. Käykö: tuuli oli ottanut sen mukaan? käy
18.2 Käykö vetäminen kantamisen sijasta? käy
18.2 Käykö ottaminen? käy
18.2. Palokunta sai sen pois 10 miehen voimin.X3 käy
18.2 kymmenen palomiehen avulla x2 käy
18.2 Att lyfta bort den är väl samma sak som att bära bort den?x2 käy
18.2 Brandkåren med hjälp av 10 personer och 10 andra personer, godkänns båda eller ens den första formuleringen? ei käy
18.2 Palokunta rullasi trampoliini pois kiskoilta käy

 

Teil 3) Struktur und Vokabular

 

21.1.1 Saisinko vielä lisää perunoita? 2 p.
Kann ich bitte noch mehr Kartoffeln haben?
Ich möchte bitte noch mehr Kartoffeln.
Ich hätte gerne noch etwas Kartoffeln.

21.1.1 Kuinka kohtelias täytyy olla? Kann ich mehr Kartoffeln haben? Ollaan kuitenkin perheen ruokailutilanteessa. 2 p.
21.1.1 krävs det att man har med “bitte” för två poäng? ei tarvita, jos muuten viisi sanaa
21.1.1 Hur ska man tolka: Darf ich noch mehr Kartoffeln? 2p.
21.1.1 Könnte ich mehr Kartoffel haben 2p.
21.1.1 Många använder verbet bekommen är det ok för två poäng?x4 2p.
21.1.1 Och bekommen + dürfen: Darf ich mehr K bekommen? 1p.
21.1.1 Dürfte Ich noch mehr Kartoffeln? 2p.

 

21.1.2    3 p.

Kartoffelschussel

Die Kartoffeln sind schon alle.
Weißt du, wir haben keine Kartoffeln mehr.
Papa hat schon alle Kartoffeln gegessen.

21.1.2 Om man glömt ordet Kartoffeln och säger t.ex. Leider, gibt es nicht mehr Potatis är det då 2/1p 2p.
21.1.2 Hast du jetzt alle Kartoffel gegessen måste väl kunna ge 2 p, eller? 2p.
21.1.2 Die Kartoffeln haben schon geendet 1p.
21.1.2 Alle Kartoffeln hat schon gegessen – 1p? 1p.

 

21.2.1 Anteeksi, missä on wc? 2 p.
Entschuldigung, wo ist die Toilette, bitte?
Entschuldigung, ich suche die Toilette.

21.2.1 Entschuldigung, wo ist das Klo? går väl också?X3 2p.
21.2.1 Entschuldigung, wo ist WC? 1p.
21.2.1 mallivastauksen bitte puuttuu – 1p? ei tarvitse, jos sanamäärä täyttyy

 

21.2.2    3 p.
KeinKlo

Die Toilette ist heute geschlossen.
Die Toilette ist zur Zeit außer Betrieb.
Die Toilette können/dürfen Sie leider nicht benutzen.
Sie müssen leider woanders auf Toilette gehen.

21.2.2 Voiko sitä merkkiä myös tulkita niin että vessaa ei ole? kyllä
21.2.2 Wir haben keine Toiletten hier. (x7) käy
21.2.2 Går: Es gibt keineToilette hier? (x2) käy
21.2.2 Käykö: Wir haben kein WC 1p.

 

Teil 4) Schriftliche Produktion / Kommentteja kirjoitelmien aiheista 

(kirjoitelmiin pistekokous ei valitettavasti ota kantaa, sillä se on jo YTL:n oman webinaarin aihe, mutta kentältä saadut kommentit annetaan eteenpäin myös sensoreille. Tallenne YTL:n webinaarista)

Permanent link to this article: https://www.suomensaksanopettajat.fi/lyhyen-saksan-koe-syksy-2022/