Lyhyen saksan koe, kevät 2020

Lyhyen saksan yo-koe kevät 2020: korjaussuosituksia

YTL:n Hyvän vastauksen piirteet

Ohjeemme eivät ole ytl:ää sitovia, ne toimitetaan sensoreille suosituksina.

HUOM.: Mustat kommentit ovat kentältä tulleita kysymyksiä tai kommentteja, punaiset/kursiivit ovat YTL:n hyvän vastauksen piirteet, lihavoidut ovat pistekokouksen kommentteja ja ehdotuksia.

Kaunis kiitos kaikille palautetta ja kommentteja antaneille opettajille!


 

Teil I: Hörverständnis (90 p.)

 

1.3. Mitä yllättävää Dennis tahtoo tehdä, ja miksi? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi.(6/3/0 p.) (tekstivastaus)
Dennis tahtoo siivota huoneensa. (3/0 p.) Hänelle on tulossa vieras. (3/0 p.)
Pistekokous ehdottaa, että pitää olla siivota huoneensa TAI siivota ja imuroida 3p. Tyttöystävä hyväksytään (ystävä on tyttö)
-flickvän går väl?  ok
-samaa mietin täälläkin, saako olla tyttöystävä (koska äiti “kiusaa” poikaansa siitä) ok
-en flicka från klassen? ok
-Pitääkö mainita, että haluaa siivota HUONEENSA? Eli jos kirjoittaa, että haluaa siivota ja imuroida, koska hänelle on tulossa vieras? ok
-städa RUMMET? ok
-städa huset 0p.
-hänen ystävänsä käy? ystävätär? ok
-käykö KUTSUI Lauran? ok

 

7.2. Kuinka paljon Lara harjoittelee päivittäin, ja mikä on hänen mottonsa? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
Hän harjoittelee päivittäin 4–6 tuntia (3/0 p.), ja hänen mottonsa on: „Aina on         jotain parannettavaa.“ (3/0 p.)
Pistekokouksen mielestä numerot 4-6 pitää osata ja kertaa ei kelpaa + parannettavaa/kehitettävää.
-Taustamusiikki todella häiritsevä.

-Kuusi tuntia päivässä ei riitä? ei
-Frågan är ju: “Hur mycket tränar Lara dagligen”, kan man då svara “4-6 gånger” eller måste det stå “timmar”? ei
-Käykö “jopa kuusi tuntia” hyvin yleistetty eli 3p.
-käykö “kehitettävää”, onko sama kuin parannettavaa? käy
-motto “gör alltid något så att du blir bättre” käy eli 3p.
-Hur ska jag bedöma “Det går alltid att förbättras?” käy eli 3p.

 

8.1. Mitä yllättävää Nordrhein-Westfalenissa sattui, ja mikä teki palokunnan työstä erityisenhankalaa? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)        
[Tehtaasta] valui suklaata kadulle. (3/0 p.)Suklaa jähmettyy / kovettuu [nopeasti] jäähtyessään. (3/0 p.)
Pistekokous huomauttaa, ettei YTL:n ohjeiden mukaan oikeassa vastauksessa saa olla väärää tietoa, esim. konvehtitehdas on suklaatehdas, muttei munkkitehdas. Katu mainittava, voi olla myös monikossa, koska kuultu.
jähmettyy / kovettuu nopeasti (ei tarvitsisi mainita jäähtyessään).

-Måste man ha med “när den svalnar” eller räcker det med “chokladen stelnar snabbt”? ks. yllä
-… stelnar när det är kallt? ks. yllä
-Choklad läckte från en fabrik katu puuttuu eli 0p.
-Muuten täysin oikea vastaus, mutta mainittu, että suklaata valunut MUNKKItehtaasta. 0p., koska väärää tietoa
-Käykö suklaatehdas? käy
-Muuten oikea vastaus, mutta mainittu, että suklaa oli jähmettynyt. käy, eli 3p.
-suklaata kaatui? onko paikka? jos se on, niin 3p.
-suklaata joka puolella? 0p.
-Sateesta ei ollut puhettakaan, mutta opiskelija vastannut, että sade teki suklaasta kylmää ja kovaa. 0p.
-Suklaan jäähtymistä ei mainittu, vain että se kovettui? ks. yllä
-Loppuosa: palokunnan ehtiessä paikalle suklaa oli jähmettynyt maahan kiinni outo ilmaisu, mutta kuultuna hyväksyttäneen
-Kaupungin kaduille (monikko)? ks. yllä
-Ei mainittu valumista, vaan että kadulla OLI sulaa suklaata. ei eli 0p.
-Meneekö nollille “jokunen tuhatta litraa suklaata”? huonosti ilmaistu, mutta jos paikka mainittu, niin käy.
-En stad hade översvämmats av choklad 0p.
-Onko väärin, jos väittää suklaan kovettuneen kylmässä? Kylmyyttä, kuten ei sadettakaan, ei mainittu. käy
-Suuri kuormallinen suklaata levisi tielle? liian epämääräinen, eihän ollut patukoita/konvehteja tms. eli 0p.

 

8.2. Mitä pankista varastettiin, ja miltä varkaat näyttivät? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
Pankista varastettiin joulukuusi. (3/0 p.)Varkaat näyttivät joulupukeilta. (3/0 p.)
Pistekokous ehdottaa, että jälkimmäiseen käy myös heillä oli valkoinen parta ja punainen takki. Tonttu-sana ei käy.
-Pitääkö jälkimmäiseen kysymykseen (miltä varkaat näyttivät) olla mainittu, että he näyttivät joulupukeilta vai käykö (kuten tekstissä mainittu), että heillä oli valkoinen parta ja punainen takki? käy
-käykö varkaat näyttivät tontuilta? ei
-Käykö, että varkaat olivat pukeutuneet jouluisasti? liian epämääräinen eli 0p.
-Joulukuusi sekä koristeita ja enkeli, varkaat olivat pukeutuneet asuihin kuten mantteleihin. 3p.
-ungerar ordet “tomtenissar”? ei
-Tjuvarna klädde ut sig till tomtar – tidsformen lite konstig, men innebörden ok – 3p? 3p.
-Pankista varastettiin puu? ei /…suuri joulukuusi? suuri väärää tietoa eli 0p.
-Varkailla oli valkoiset parrat ja punaiset yläosat? liian epämääräinen eli 0p.

 

9.1. Miksi tunnelissa vaaditaan erityistä varovaisuutta, ja mistä autoilijoita vielä muistutetaan? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.)
Tunnelissa / Ajoradalla seisoo [epäkuntoon mennyt] ajoneuvo/auto. (3/0 p.)
Autoilijoita muistutetaan [riittävästä] turvavälistä. (3/0 p.)
Pistekokouksenkin mielestä Pannenfahrzeug on vaikea sana, mutta YTL:kin ohjeiden mukaan riittää auto, kun myöhemminkin kuulutuksessa puhutaan autoista.
turvaväli = riittävä väli = varomaan edellä ajavaa
-Miksi tunnellissa vaaditaan erityistä varovaisuutta-kohta oli vaikea. Sanasta Pannenfahrzeug ei saanut selvää/opiskelijat eivät tiedä.
-ehdottomasti liian vaikea, kukaan ei saanut täysiä

-Vastauksissa sumu, juna raiteiltaan, ruuhka, kolari, rekka/ lastbil/fordon ei
-Onko “varomaan edellä ajavaa autoa” sama kuin turvaväli? kyllä
-.. hålla ett säkerhetsavstånd till fordonet? kyllä
-Entä “kiinnittämään huomiota edellä ajaviin autoihin”? ei
-Mitä, jos väärä adjektiivi edessä esim. palanut auto? epätavallinen auto? valitettavasti 0p.
-Käykö, jos auto on tukkinut yhden kaistan tunnelissa? käy
-Koska tiellä on este, pitää ajaa varovasti. liian epämääräinen eli 0p.
-en lastbil hade FASTNAT i tunneln 0p? tulkintaa ajoneuvosta eli 0p.
-Tunnelissa on hajonnut rekka-auto keskelle tietä. 0p.
-Jos oppilas kirjoittaa, että autotiellä ON (ei seiso tms.) ajoneuvo käy eli 3p.
-man måste se upp med bilarna framför käy eli 3p.

TEIL II: Textverständnis (80 p.)

 

15.3. Mitä etua kierrekorkeista on, ja miksi niitä kuitenkin usein vältetään? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
Viini säilyy paremmin / ei pilaannu helposti (3/0 p.)
Asiakkaat pitävät kierrekorkkiviinejä halpoina (3/0 p.)
Pistekokous ehdottaa, että tässä kysymyksessä YTL olisi armollisempi vastausten suhteen, koska teksti oli sanastollisesti hyvin haastava ja ollaan tarkkoina kumpaa korkkia tarkoitetaan:
kierrekorkilla ei pilaannu // korkkikorkilla voi helposti pilaantua
-Minusta vaikea, mutta oppilaat osanneet yllättävän hyvin. Käytännön kokemus ja tieto taustalla 🙂

-Kierrekorkkiset viinit menevät huonoksi hitaammin 3p.
-…viini voi myöhemmin maistua huonommalta? Pilaantumista hän varmaan tällä tarkoittaa. 3p? Miten vastaus alkaa, kummista korkeista opiskelijaa puhuu?
-vin med skruvkork KAN INTE bli dåligt 0p.
-Täytyykö olla PITÄVÄT halpoina, riittääkö siis OVAT halpoja? 0p.
-…luulevat kierrekorkkisia viinejä huonommiksi? 3p.
-pitävät viinin parempana pitempään. 3p., jos puhuu kierrekorkeista
-Käykö, että ne estävät viinin huonoksi menemisen? 0p.

 

16.5. Mikä merkitys Albert Edelfeltillä on Lillienille, ja minkälaisen tunnereaktion hänen taiteensa herättää Lillienissä? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (produktiivinen aukkotehtävä)
Edelfelt on hänen esikuvansa / Lillien ihailee Edelfeltiä (3/0 p.).
Hän on hyvin vaikuttunut / Hänelle tulee lähes kyyneleet silmiin (3/0 p.).
Pistekokous ehdottaa, että koska kyseessä on luettu, ollaan joissain kohdin tarkempia: (suuri) esikuva eikä suurin (jotta kysymys erottelee), mutta ei vaadita esim. lähes-sanaa ja
vaikuttunut / liikuttunut / tulee kyyneleet silmiin (lähes ei niin tärkeä)
-Jos muuten oikein, mutta oppilas kirjoittaa, että Edelfelt on SUURIN esikuva (ei suuri), väheneekö pisteet? 0p.
-jälkimmäinen osio: jos oppilas kirjoittaa, että hän todella uppoutuu taiteen maailmaan tutkiessaan Edelfeltin teoksia 0p? liian epämääräinen
-Hän liikuttuu nähdessään.. 3p.
-Hän on hämmästynyt sen taidoista 0p. eli ei hämmästynyt
-Haittaako, jos oppilas kirjoittaa, että TULEE kyyneleet silmiin (melkein puuttuu) käy
-Får henne att gråta lite käy
-Taitaa olla typo: vakuuttui, mutta nollille mennee? 0p.
-Andra delen: hon blir inspirerad av hans konst? 3 skribenter har använt detta ord. 0p.
-… fascinerad / inspirerad isf imponerad 0p.
-går favoritkonstnär tulkintaa eli 0p.
-Käykö, Edelfelt on mestari käsitöissä? Vastaus muuten oikein, mutta pitääkö tästä vähentää pisteitä? Tekstissä sanotaan, että ein Meister des Kunsthandwerks, mutta Edelfelt oli maalari. Onko tekstin Kunsthandwerk-sana taidemaalareihin sopiva sana? Suosittelemme hyväksymistä, koska YTL:n kokeen teksti väittää näin.
-Haittaako muuten oikeassa vastauksessa taidekäsityön mestari? ks. yllä

 

16.6. Miksi Lillienillä ei ole rahahuolia? (2 asiaa) Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
Hän asuu [vielä] kotona (3/0 p.) ja rahoittaa elämisensä maalauksiaan myymällä (3/0 p.).
Pistekokous ehdottaa, että luetussa zu Hause pitää osata eikä tulkita äidin kanssa asumiseksi (vaikka isästä ei mainitakaan tekstissä) + joitakin maalauksia käy (monikko)
-“asuu äitinsä kanssa” on liikaa tulkintaa, toisaalta koko tekstissä ei puhuta isästä mitään, onko sama kuin “asuu kotona” vai ylitulkintaa?  ylitulkintaa eli 0p.
-asuu vanhempiensa luona? sama juttu kuin yllä
-Hän myy joitakin maalauksia? käy
-… erään taulunsa (yks.)? luetussa monikko pitää osata eli 0p.

 

17. Missverständnis (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
Mitä asukas luuli, ja mitä todellisuudessa oli tapahtunut? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi.
Asukas luuli, että hänen kellariinsa oli murtauduttu. (3/0 p.) Muuttofirma oli tyhjentänyt [vahingossa] väärän kellarin. (3/0 p.)
Pistekokous ehdottaa, että Mehrfamilienhaus voidaan kääntää kerrostaloksi, mutta kellari mainittava. Varasto voi olla ulkovarasto tai ullakkovarasto tms. Muutto-sana voi olla vaikea, niin firma hyväksyttäisiin.
-Vaikea, kaikki pisteet nollilla.

-Jos muuten oikea vastaus, mutta mainittu kerrostalo, onko 3 p? Usean perheen talo, mikä olisi tässä tapauksessa parempi? Ei kai kellareita ole muuta kuin kerrostaloissa? ks. yllä
-Hen trodde att det varit inbrott men det var en flyttfirma som tömt källaren när familjen flyttat från huset.  3p.
-Kellaria ei mainittu? ks. yllä
-Irtaimisto varastettu? ei
-Luuli tulleensa ryöstetyksi? kellari mainittava
-Hänen kellarinsa oli ryöstetty ? käy Varasto tyhjennetty? ei
-Että joku tuntematon on tyhjentänyt kellarin 3p.
-Täytyykö olla MUUTTOfirma? ks. yllä
-Täytyykö olla TYHJENTÄNYT vai riittääkö oli EREHTYNYT? käy
-Väärän talon kellari? ei, koska samassa talossa oltiin
-muuten vastaus oikein, mutta kellarin sijasta puhutaan varastosta ei käy

 

18. Notruf (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
18.1. Miksi vanhemmat hälyttivät poliisin, ja mistä kaikki lopulta yllättyivät? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi.
Heidän lapsensa oli kadonnut. (3/0 p.)
Lapsi löytyi kotoa / sohvan alta. (3/0 p.)
Pistekokous ehdottaa, että käy lapsi on kadonnut = häntä ei löytynyt.
Vanhempien/kodin (yhden) sohvan alta (ei isovanhempien)
-kadonnut puuttuu, vastattu eivät löytäneet. 3p.
-löytyi isovanhempien sohvan alta 0p.
-Oli mennyt piiloon sohvan alle 3p.
-gömt sig under en av föräldrarnas soffa 3p.

TEIL III: Struktur und Vokabular

21. Dialog (10 p.) (tekstivastaus)
Esim.
1. Warum hast du so einen großen Hunger? / Warum bist du so hungrig? / Hast du aber großen Hunger! (2–0 p.).
2. Ich habe [fast] nichts im Kühlschrank! / Ich habe kein Essen zu Hause! / Weil ich zu Hause nichts zu essen habe. / Ich habe kein Geld, Essen zu kaufen. (3–0 p.)
3. Was möchtest du heute machen / tun?(2–0 p.)
4. Ich möchte den Zoo besuchen! / Ich will einen Elefanten sehen! / Also, der Tierpark wäre prima! / Könnten wir bitte in den Zoo gehen? (3–0 p.)

21.1.
-Warum isst du so viel? 2p, koska sopii tilanteeseen
-kirjoitusvirhe: hunrig 2p. koska ei kuulu ääntämisessä
-stavfel, hungrich ei haittaa, koska ei kuulu ääntämisessä
-Warum bist du so hunger? 1p
-Hast du eine große Hunger? 1p
-Warum bist du hungrig? / Warum hast du Hunger 1p
-Bist du hungrig? 1p.

21.2.
-EI OLE PISTETAULUKOSSA MUKANA?? OPISKELIJA JÄÄ SIIS TÄLLÄ HETKELLÄ TÄYSIN ILMAN PISTEITÄ TÄSTÄ KOHDASTA, KOSKA OPE EI PÄÄSE LAITTAMAAN PISTEITÄ!

21.3.
-Was wolltest du Heute machen? 1p.
-Was möchtest du heute machen (ilman kysymysmerkkiä) ei haittaa 
-Was möchtest du heute gemacht? 1p.
-Was machst du heute machen? 0.
-Was möchtest du heute zu machen? 1p.
-Was willst du heute machen? 1p.
-Ei kait välipisteitä anneta? pisteytys on 2-0 eikä 2/0

 

TEIL IV: Schriftliche Produktion

Koska vuohi oli opiskelijoille niin outo sana, kaikki valitsivat 22.2. aiheen. Sanan vuohi olisi voinut antaa.

22.1.
-vuohi opiskelijoille outo sana, siksi jättivät valitsematta tämän x7
-Måste ordet get förekomma?
-Måste man ha med datering?

22.2.
Minkälainen viesti tämä? Eli joku kehys tähän kaivataan. Tämän olisi voinut olla whatsapp-viesti, jolloin opiskelijat olisivat tienneet, ettei tarvitse olla viestin aloitusta ja lopetusta.
Vuoropuheluissa on vaikea osoittaa monipuolista kielitaitoa ja tulee helposti paljon kielellisiä virheitä, koska opiskelijat pyrkivät olemaan rehellisiä ja tavoittelevat aitoa tilannetta (eivätkä osaa ilmaista sitä saksaksi).
kiva aihe
Pitääkö tässä olla alussa tervehdys ja lopussa oma nimi jne.? x3
Pitääkö joku ruoka olla mainittu nimeltä vai riittääkö jos kehuu syömäänsä hyvää ruokaa?

23.1.
Helpolla sai ainakin merkkejä kerättyä, sanomatta juuri mitään. x2
Rolig uppgift, men samtidigt svår om man är en sådan person som aldrig skulle kunna tänka sig göra detta i verkligheten. Kanske det inte ska krävas så mycket fantasi i dessa skrivuppgifter?

Aika helppo aihe. Pitääkö dialogissa olla myös esim. sivulauseita, jotta se olisi rakenteellisesti monipuolisempi?. Entä jos kehuu toisen ulkonäköä, niin sopiiko siihen vastauksesksi Danke, gleichfalls? Minusta ei ole oikein luonteva vastaus..

23.2.
Haastava. Jos vertaa toiseen aiheeseen, on aika suuri ero vaativuudessa. x32
Video lyhyt ja nopea, sai aika monta kertaa katsoa ja tauottaa, jotta ehti lukea mitä konepellillä lukee ym. Todella haastava verrattuna dialogiin, joka hyvin vapaa aihe.

Kaiken kaikkiaan kertakaikkisen typerät aineenaiheet: eivät tiedä sanaa vuohi, ja siksi olivat pakotettuja valitsemaan kakkosen. Video vaikea ja siksi olivat pakotettuja valitsemaan ykkösen.

Kirje isoäidille piti olla kiitoskirje: entä jos se onkin kritiikkiä isoäidille? “Mulle on ihan sama, iloitsevatko ihmiset Afrikassa, sehän piti olla minun syntymäpäiväni”?

Vuohi-sana olisi pitänyt antaa tehtävänannossa, sillä kuka kokelaista sellaista sanaa tietää. Auton parkkeerauksesta kirjoittaminen on vaativa tehtävä. Vuoropuhelu tavallaan kiva tehtävä, mutta kuka sellaista oikeasti kirjoittaa? Suullisena tehtävänä ja/tai suullisena kokeena toimii.

Meneekö kirjoitustehtävä nollille, jos kokelas on kirjoittanut 22.1. kohtaan aiheesta 22.2.? Pistekokous ei voi kommentoida tällaista, vaan tästä kannattaa lähettää viestiä suoraan YTL:ään.

Miten vaikuttaa pisteytykseen, jos viestistä puuttuvat alku- ja lopputervehdykset? Riippuu viestistä. Varsinkin lyhyemmissä kirjoitustehtävissä em. asiat syövät paljon merkkejä.

Video-tehtävässä oppilas kirjoittanut muuten mukavan tekstin mutta joukossa yksi suomen sana “sakottaa”. Miten vaikuttaa pisteisiin?

Permanent link to this article: https://www.suomensaksanopettajat.fi/lyhyen-saksan-koe-kevat-2020/