Lyhyen saksan yo-koe syksy 2019: korjaussuosituksia
Ohjeemme eivät ole ytl:ää sitovia, ne toimitetaan sensoreille suosituksina.
YTL:n uusia korjausohjeita (29.9.2017) https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Ohjeet/Koekohtaiset/sahkoiset_kielikokeet_maaraykset_30.11.2017_fi.pdf
YTL:n Hyvän vastauksen piirteet ja pistetaulukko: https://www.ylioppilastutkinto.fi/images/sivuston_tiedostot/Hyv_vast_piirt/FI_2019_S/2019_s_sc.pdf
Kaunis kiitos kaikille palautetta ja kommentteja antaneille opettajille!
Mustat kommentit ovat kentältä tulleita kysymyksiä tai kommentteja, punaiset/kursiivit ovat YTL:n hyvän vastauksen piirteet, lihavoidut ovat pistekokouksen kommentteja ja ehdotuksia.
A) Yleiskommentit
YTL: Koepäivänä kävi ilmi, että tehtävissä 1.1 ja 22 on virhe. Tehtävät arvostellaan alustavassa arvostelussa normaalisti. Sensorikokous harkitsee, miten virheiden mahdollinen vaikutus tehtävien suorittamiseen otetaan huomioon lopullisessa arvostelussa kaikkien kokelaiden kohdalla.
Harmillista, että heti ensimmäisessä tehtävässä on pieni virhe nimissä -> se saattoi hermostuttaa kokelaita kokeen alussa. Kannattaa välttää turhan samankaltaisten nimien käyttöä esim. (ei kahta samalla alkukirjaimella alkavaa nimeä).
Kohdan 22 virhe, jossa viitataan virheellisesti kohtaan 23 tuskin aiheutti suurempia ongelmia.
Koe vastasi vaikeustasoltaan lyhyen kielen oppimäärän vaatimuksia ja se oli monipuolinen, mutta sopivan pitkä. Koska koe ei ollut liian vaikea, pistekokous suosittaa joissakin kohdissa vaadittavan vastauksilta suurempaa tarkkuutta, esim. teht. 4 yksikkö-monikko.
Videotehtäviä olikin vain yksi. Videotehtävä tulitikuista oli haastava.
Tehtävä 12, jossa teksti oli imperfektissä saattoi olla vaikea, mutta sen tehtävätyyppi oikein-väärin toimi pistekokouksen mielestä.
Kohdan 13 tehtävätyyppi voi olla hankala hahmottaa, mitanneeko se kielen ymmärtämistä?
Dialogitehtävä oli ihan onnistunut.
Kirjoitustehtävissä opiskelija pystyy näyttämään osaamisensa ja aiheet mukavia, kirjoittamiseen motivoivia.
B) Kysymyksiä ja kommentteja kuulluista
4. Picknick
4.1. Sie meint, dass dort zu viele Leute sind (3/0)
4.2. Hänen sukulaisensa tulevat vierailulle (3 p.). Hänen serkkunsa tulee mukaan (3 p.). (6/3/0)
6p vastaukset:
Pistekokouksen mielestä pitää osata sukulaiset vierailulle (3p.) ja serkku (yksikössä) mukaan (3p.).
3p vastaukset:
4.2. Han får besök av sina kusiner. Han måste ta sina kusiner med. Ajatus oikein, koska serkut on sukulaisia eli hyvällä tahdolla korkeintaan 3p.
jos toinen osa vastauksesta oikein, niin seuraavista yhteensä, muuten 0p.:
4.2. serkut tulevat mukaan piknikille?
4.2 …eller ta sina släktingar med?
4.2. haluaa ottaa sukulaiset mukaan?
4.2. Han får besök av bekanta från Nederländerna.
4.2. Han träffar sina släktingar
0p vastaukset:
4.2. hur är det med “de tar sina släktingar med”, Eihän he kaikki ota sukulaisiaan mukaan.
4.3. Das Wetter ist so heiß und trocken (3/0)
4.4. Etwas Süßes (3/0)
4.5. Ne ovat yllätys (3p.). Retkituolit (3p.) (6/3/0)
6p vastaukset:
Yllätys/ei paljasta, mitä (3p.). (Retki)tuolit (sana monikossa) (3p.)
3p vastaukset:
4.5 Paula vill inte avslöja vad hon tänker ta med sig i sin matkorg Hieman tulkintaa, mutta kai se jonkinlainen ruokakori on, jossa Paula tuo eväät.
4.5 riittääkö “tuoleja” retkituolien sijaan jos muuten oikein? Vastaus on monikossa, eikä sinne nojatuolejakaan viedä.
4.5 leirituoleja? käy.
0p vastaukset:
4.5. “retkituolin” yksikössä Monikko puuttuu.
4.5. ottaa mukaan retkituolin ja jotain minkä päällä istua Monikko puuttuu ja ei sinne viedä muuta kuin ne tuolit.
5. Alltagssituationen (3/0)
5.1. … vielleicht ein anderes Mal. 3p (3/0)
5.2. … ich habe natürlich nichts dagegen. 3p (3/0)
5.3. … Jetzt bin ich sauer. 3p (3/0)
5.4. … Einverstanden! 3p (3/0)
6. Heimat (3/0)
6.1. Verwandte und Freunde 3p (3/0)
6.2. Er fühlte sich dort sehr wohl 3p (3/0)
6.3. Er möchte am liebsten in der Heimatstadt bleiben 3p (3/0)
6.4. Sie kennt sich dort gut aus 3p (3/0)
6.5. Sie machte mit den New Yorkern gute Erfahrungen 3p (3/0)
7. Streichhölzer (VIDEO)
7.1. Die Form des Baumstamms muss bearbeitet werden 3p (3/0)
7.2. Man benutzt mehrere Messer 3p (3/0)
7.3. Työvaiheen tarkoitus on poistaa lika tikuista (3 p.).Tikut kyllästetään suolavedessä, jotta ne eivät palaisi niin kauan (3 p.). (6/3/0)
6p vastaukset: ks. YTL:n hyvän vastauksen piirteet
3p vastaukset:
7.3. Riittääkö toiseen osaan: ”jotta ne eivät pala liian kauaa”? (Kyllästetään suolavedessä puuttuu) Riittää, sillä kysymyksestä käy ilmi, että ne upotetaan suolavedessä.
8. Im Zug (6/3/0)
8. Pariskunta soittaa [ooppera-]musiikkia liian lujaa (3 p.). Toinen matkustaja alkaa soittaa [hevi-]musiikkia vielä lujempaa (3 p.).
6p vastaukset:
(Hevi-)musiikin kuuntelu kovemmalla tai kaksinkertaisella voimakkuudella mainittava.
3p vastaukset:
8. Pariskunta katsoi läppäriä kovalla. Toinen matkustaja reagoi soittamalla heviä kovalla. Eka osasta puuttuu musiikin kuuntelu ja jälkiosasta komparatiivi, mutta jotain oikeaa eli hyvällä tahdolla 3p.
0p vastaukset:
Kovemmalle mainittava.
8. “vanha pariskunta kuunteli tietokoneella oopperaa”, täytyykö mainita myös “liian lujaa”?
8. Käykö ekaan osaan ”kuuntelee musiikkia ilman kuulokkeita”?
8. Käykö tokaan osaan ”hän alkoi kuuntelemaan hevi-musiikkia”?
8. toinen matkustaja laittoi musiikin kovalle
9. Durchsage (6/3/0)
9. ICE-junien nopeuksia rajoitetaan/alennetaan (3 p.), mistä seuraa matka-aikojen pitenemistä / aikataulusta myöhästymisiä (3 p.).
6p vastaukset:
Pointti ei ole se, että juna menee 200km/h vaan että nopeutta lasketaan.
3p vastaukset:
9. junien nopeutta lasketaan ja matkat pitenevä Eihän matka pitene vaan siihen käytettävä aika.
9. Matkustajat saapuvat 20min myöhässä Tämähän se seuraus on.
9. Matkustajien pitää siirtää suunnitelmiaan 20min
0p vastaukset:
9. matkustajat joutuvat odottamaan junia 20 min. kauemmin Ei käy
9. Tåget åker 200 km i timmen 3p? (el måste det komma fram att hastigheten sänks?) Nopeuden laskeminen se idea.
C) Luetuista
15. 190 Euro Zeugnisgeld?
15.1. Er wird anders behandelt als andere Schüler (3/0)
15.2. Isoäiti antaisi joka tapauksessa rahaa (3 p.). Se ei vahvista opiskelumotivaatiota (3 p.). (6/3/0)
6p vastaukset:
Isoäiti antaa/antaisi joka tapauksessa rahaa (3p.). Se ei motivoi = Das erzeugt doch keine Motivation.
15.2 “Huonommistakin arvosanoista saa rahaa. Se ei lisää motivaatiota kun joka kerta saa rahaa” Molemmat osat oikein.
3p vastaukset:
15.2 Är “motivationen minskar” samma sak som att “det stärker inte motivationen”?
15.2 har ingen motivation
15.2. … det är inte motiverande?
15.2. Det leder till ingen motivation. /Det leder till att sonen inte har någon motivation? eller man tappar motivationen?
15.2. Isoäiti antaa rahaa (ei “antaisi”) myös huonosta todistuksesta
15.3. Dass der Vater das macht, was man von ihm erwartet (3/0)
15.4. Weil der Sohn sich zu Hause oft zurückzieht (3/0)
16. Bergführer
16.1. Die Arbeit bietet viel Abwechslung (3/0)
16.2. turvallisuudesta [vuorilla] (3 p.); kiipeilyköysiä/-valjaita käytetään (3 p.). (6/3/0)
6p vastaukset:
Pistekokous suosittaa, että sanaa Seil ei tarvitse ymmärtää, vaan sen voi korvata välineillä/varusteilla.
3p vastaukset:
16.2. vuoren turvallisuudesta käy
16.2. miten kiipeilyvälineitä tai kiipeilyvarusteita hyödynnetään? Täytyykö tietää sana köysi tai valjaat?
16.2. kiipeilytarvikkeita käytetään
16.2. klättringsutrustning
0p vastaukset:
16.2. varmuudesta vuorilla Varmuus ja turvallisuus eivät ole sama asia.
16.2. “klättringssäle” i stället för klätterselar
16.3. Er arbeitet einige Monate sehr viel und dann mal sehr wenig (2/0)
16.4. Er muss manchmal das Tempo der Wanderung verlangsamen (3/0)
16.5. Es kann jedem passieren, dass etwas schief geht
16.6. Sie haben häufig zwei Arbeitsstellen (3/0)
17. Überraschung (6/3/0)
17. Siellä oli meneillään peruskorjaus/rakennustöitä (3 p.). Oppilaat halusivat käyttää kuulosuojaimia muulloinkin kuin rakennustöiden aikana (3 p.).
Tässä kysymyksessä on ongelmana se, että kokelaat eivät ole ymmärtäneet, rakennetaanko vielä vai ei. Tekstissä lukee, että saneeraus on ollut jo kahden vuoden ajan ja jatkuu edelleen, mutta oppilaat pitävät kuulosuojaimia, vaikka kukaan ei ole rakentamassa eli onko kyse siitä, että raksamiehet eivät juuri sillä hetkellä ole töissä, vaikka projekti jatkuukin?? Tähän kysymykseen liittyvän teksti olisi voinut olla selkeämpi tämän suhteen.
6p vastaukset: ks. YTL:n hyvän vastauksen piirteet
3p vastaukset:
17. Barnen ville behålla hörselskydden på käy
17. Onko “senare på dagen” hyväksyttävä tulkinta, kun puhutaan siitä, että lapset halusivat edelleen käyttää kuulosuojaimia? Tekstin mukaanhan remontti jatkuu edelleen. käy
0p vastaukset:
17. oppilaat käyttivät korvatulppia ei käy
17. efter bygget var färdigt valitettavasti väärin tulkittu
18. Feueralarm (6/3/0)
Huuhtelemalla hänen hiuksensa [sammutusletkulla] (3 p.), koska väriaine sai vaikuttaa hiuksissa vain tietyn ajan / koska hiusväri piti saada [nopeasti] pois hiuksista (3 p.).
6p vastaukset:
Huuhtelemalla tai pesemällä käy + väriaineen vaikutusaika/väri nopeasti pois
3p vastaukset:
18. genom att spruta vatten i kvinnans hår
18. palokunta pesi naisen hiukset
18. Palokunta pesi naisen hiukset vesiletkulla.
18. Palokunta pesi naisen hiukset, koska naisella oli hiusväri päässä 3/6p? / Voiko puhua pesemisestä?
18. Palokunta antoi naiselle letkullaan pienen suihkun, koska naisen hiuksiin oli jäänyt väriä loppuosa väärin
18. färgen har verkat klart
0p vastaukset:
18. väriaine oli ehtinyt vaikuttamaan vain vähän aikaa naisen hiuksissa
19. Badetuch (6/3/0)
Pyytämällä sen kerrospalvelusta/siivoojalta (3 p.). Rantapyyhkeen vaihto uuteen (3 p.).
6p vastaukset:
Tekstissä ei lue, että pyyhe pitää pyytää kerrospalvelusta eli pistekokous ei suosita sitä vaadittavaksi.
3p vastaukset:
19. käykö tokaan osaan ”jos haluaa, että pyyhettä pestään vierailun aikana” Ajatus ymmärretty oikein.
19. Pyyhkeen saa huonepalvelusta
19. pyyhkeen pesu maksaa 2 euroa
0p vastaukset:
19. käykö “pyyhkeen saa vastaanotosta?” ei
19. riittääkö “pyyhkeen saa pyytämällä?” mistä pyydetään puuttuu
19. käykö” pyyhkeen saa hakemalla sen pohjakerroksen tiskiltä” ei pohjakerroksesta
E) Sanoista ja rakenteista
20. Auswahl-Antwort-Test (1/0)
20.1. sie
20.2. hassen
20.3. vor
20.4. dass
20.5. aber
20.6. Gegenteil
Vorteil/Nachteil/Gegenteil TODELLA VAIKEA KOHTA! x2
20.7. fleißigen
20.8. gebissen werden
20.9. tun
20.10. gibt
20.11. In
moni ajatellut Australiaa saarena ja laittanut auf!
20.12. zu
20.13. Wunder
20.14. Fabrik
20.15. eurem
20.16. Glas
21. Umformung (2/1/0)
Pistetaulukon mukaan käytössä on pisteet 0/1/2. Millaisesta vastauksesta annetaan 1 p?
Eikö esim. Will du am Samstag mit ins Kino kommen?
Kahden pisteen vastaus on täysin oikein. Yhden pisteen vastauksessa on joku virhe, kuten esim. ed. mallikysymyksessä verbin wollen-taivutuksessa.
21.1.Willst du am Samstag mit ins Kino kommen? (2/1/0)
kaikki kokelaani ajatelleet kuitenkin, että mitkommen on eriävä yhdysverbi ja laittaneet sen täten lauseen loppuun, perusmuotoon ja yhteenkirjoitettuna. On totta, että se mit on siellä keskellä, mutta voisiko kuitenkin puhekielessä sen mit-etuliitteen jo sanoa tuossa kohdassa eikä lopussa (= Ausklammerung)? Voisiko siis hyväksyä myös ”Willst du am Samstag ins Kino mitkommen?” x3
Pistekokous suosittaa hyväksymään mitkommen-verbin yhteenkirjoitettuna lopussa, sillä olemme opettaneet eriävien yhdysverbien käyttäymisen niin ja siitä kai useammin on kyse kuin vain tässä poikkeustapauksessa, jossa mit onkin lauseen keskellä.
21.2. weil ich zuerst Mama fragen muss. (2/1/0)
22. Dialog
Pistekokous suosittaa, että tässä suullista simuloivassa tehtävässä kirjoitusvirheet eivät alenna pistemäärää, jotka eivät kuulu ääntämisessä, esim. substantiivien kirjoittaminen pienellä tai yhdyssanavirheet tms.
Kuinka paljon miinuspisteitä tulee jos sanat ovat kirjoitettu väärin mutta ei haittaa lukemista? esim “Das wetter ist sehr schlimm, es ist bewölkt, Regenschauer unt sehr Kalt.” ei pistevähennystä
Yhdyssanavirheestä yksi piste pois, esim. “Mathe Aufgabe”? ei pistevähennystä
Miten arvostellaan, jos vastaus on alle viisi sanaa, mutta kuitenkin oikein? suositamme yhden pisteen vähennystä
22.1. Esim. Kannst du mir helfen? (2/1/0)
22.2. Esim. Mathe ist immer so schwierig. /Was soll man hier machen? Ich verstehe nichts! (3/2/1/0)
22.3. Esim. Wie ist das Wetter heute? /Was ist heute für Wetter? (2/1/0)
22.4. Esim. Du brauchst einen Regenschirm, denn es regnet stark. / Heute ist sehr schlechtes Wetter. (3/2/1/0)
F) Kommentteja kirjoitelmien aiheista
Kivat aiheet! Ei liian helppoja, että pystyy näyttämään kielitaitonsa.
24.1. Pitääkö kertomuksessa olla kaikista kuvista kerrottu?????? Mulla on yksi kielellisesti 66 pisteen vastaus, mutta kerrottu vain lentokoneesta ja tytöstä:-( Miten pisteytän??
Pistekokous suosittaa, ettei kaikista kuvista tarvitse kertoa, sillä merkkimäärä on kuitenkin aika pieni.
Entä jos todetaan, että auto on rikki, mutta ei mainita kolaria tai onnettomuutta? Moni on yrittänyt kertoa peräänajosta, mutta se on tuottanut kovasti vaikeuksia.
Autohan on rikki, jos sillä on kolaroitu eli suositamme tässä laajaa tulkintaa autosta kerrottaessa.
24.2. Pistekokouksen mielestä vierasta isää keskustelupalstalla pitää teitillä, kun hänelle annetaan neuvoja.