FI – Saksa, pitkä oppimäärä
Hyvän vastauksen piirteet: FI – Saksa, pitkä oppimäärä
Beskrivningar av goda svar: SV – Tyska, lång lärokurs
Tallenne YTL:n webinaari kirjoitelmien arvioinnista
Ohjeemme eivät ole ytl:ää sitovia, ne toimitetaan sensoreille suosituksina.
Keskitetysti arvioitaviin tehtäviin pistekokous ei ota kantaa, mutta YTL näkee nämä kommentit. Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa.Mustat kommentit ovat kentältä tulleita kysymyksiä tai kommentteja, punaiset/kursiivit ovat YTL:n hyvän vastauksen piirteet, lihavoidut ovat pistekokouksen kommentteja ja ehdotuksia.“
x2” tai “x3” jne. tarkoittaa, että kahdella tai kolmella jne on ollut sama ongelma tai kommentti.
Kaunis kiitos kaikille palautetta ja kommentteja antaneille opettajille!
Yleiskommentit:
Vihdoinkin hyvä ja selkeä koe, jossa keskitason ja sitä heikommat opiskelijatkin kokivat onnistumisen elämyksiä. Kirjoitelma-aiheet selkeitä ja monipuolisia, jokaiselle jotain. Avokysymykset kaiken kaikkiaan hyvin muotoiltuja – ei tullut epäselvyyttä siitä, mitä kysyttiin, silti haastaviakin. Kielioppirakenneosio inhimillinen. Tällaisia kokeita jatkossa lisää, jotta A-saksaa myös edelleen kirjoitettaisiin!
Suuntaus on ollut jo viime vuosina selkeään suuntaan. Kokonaisuutena hyvä A-saksan koe.
Teil 1) Hörverständnis:
9.1 Miksi seinänaapurin oletettiin olevan vaarassa? Vastaa suomeksi. 3 p.
[Seinänaapurin] asunnosta kuului omituisia ääniä. (3/0 p.)
Kuului kovaa ääntä, ei ole sanaa omituinen. 0p – jokin adjektiivi pitää olla esim. kummallinen, outo.
9.3 Mitä yläkerran asukkaat olettivat poliisin mennessä asuntoon, ja mitä he sen vuoksi tekivät? Vastaa suomeksi. 6 p.
He luulivat, että asuntoon murtaudutaan. (3/0 p.)
He soittivat hätäkeskukseen. (3/0 p.)
He soittivat hätäkeskukseen uudestaan. (mutta alkuperäinen soittajahan oli seinänaapuri,ei yläkerran naapuri) 0 p
Käykö kysymyksen toisessa osassa poliisiin yhteyden ottaminen, eli hätäkeskukseen soittamista ei mainittu. 0 p
10.1 Mitä mies löysi kukkapenkistä ja mistä asiantuntijat olettavat löydön olevan peräisin? Vastaa suomeksi. 6 p.
Valtavan/Painavan/20-kiloisen jääkimpaleen. (3/0 p.)
Lentokoneesta. (3/0 p.)
Käykö jääkimpaleen sijaan sana jääpala ilman, että on kerrottu sen koosta tai painosta? 0p – koko pitää mainita jollain tavalla, pelkkä jääpala ei riitä
Käykö 20 kg painava jäälohkare? 3p
Käykö jos sanoo, että jääpala saattaa olla lentokoneesta tai mahdollisesti jäämeteoriitti? Eikö kuuntelukäsikirjoituksen mukaan jäämeteoriitti ole asiantuntijoiden mukaan nimenomaan epätodennäköinen vaihtoehto? Näin ollen tämä olisi väärää tietoa, minkä takia kysymyksen tästä osasta ei voi saada pisteitä? 0p – sisältää väärää tietoa
Käykö että pudonnut lentokoneesta/jäämeteoriitti? Jäämeteoriittihan väärää tietoa? 3p
Teil 2) Textverständnis:
13.3 Mikä näkökulma tuomitun on sisällytettävä kirjoitelmaansa? Vastaa suomeksi. 3 p.
[Tuomitun on kerrottava,] miten hän olisi toiminut [lukemansa kirjan] päähenkilön asemassa. (3/0 p.)
Piti kirjoittaa miten olisi toiminut kiusatun asemassa. (vastaaja puolinatiivi)
Kirjoitelmaan on sisällytettävä päähenkilön eli uhrin näkökulma. (toimiminen puuttuu, kysymys toisaalta kuului: mikä näkökulma pitää sisällyttää kirjoitelmaan)
Heidän pitää kirjoittaa teksti uhrin näkökulmasta. 0p – tekstistä ei käy ilmi, onko päähenkilö kiusattu vai kiusaaja?
13.4 Mitä kolmiosaisen rangaistusmenettelyn viimeinen vaihe pitää sisällään? Vastaa suomeksi. 3 p.
Keskustelun tuomitun laatimasta kirjoitelmasta. (3/0 p.)
Puhe heidän kirjoitelmastaan 0 p? 0 p – puhe ei ole keskustelu
14.2 Mikä tapa varastaa tulee kunnalle halvimmaksi ja mikä kalleimmaksi? Vastaa suomeksi. 6 p.
Halvimmaksi tulee, jos varkaat vain ruuvaavat kyltin irti. (3/0 p.)
Kalleimmaksi tulee, jos varkaat kaatavat kyltin [tolppineen] kuin puun. (3/0 p.)
Jos kyltti ruuvataan irti, se on halvempaa kuin että jos koko kyltti vain otetaan pois. 3 p
Pitääkö ruuvaaminen olla kysymyksen ensimmäisessä osassa mainittuna vai riittääkö kyltin irrottaminen? 0p – vaaditaan ruuvaaminen
Pitääkö toisessa osassa olla mainittuna kyltin kaataminen kuin puu? 0 p – kaataminen ei ole varastamista
Käykö toisessa osassa, että varkaat katkaisevat tolpan? 3 p
17.1 Mitkä kaksi Alexa-nimeä koskevaa neuvoa bloggaaja antaa? Vastaa suomeksi. 6 p.
Lapselle ei pitäisi antaa nimeä Alexa. (3/0 p.)
Alexa-nimiset voivat vaihtaa kutsumanimeään. (3/0 p.)
(He voivat vaihtaa nimeä. 0 p.)
Olin vähän ymmälläni tästä Alexasta (en siis tiennyt mikä on), ehkä nuoret tietää. Teksti alkoi vaikeasti.
Pitääkö olla mainittu nimen antaminen nimenomaan lapselle? Vai käykö, että ylipäätään ei pidä valita Alexaa etunimeksi? 3 p
18.1 Mistä mies ärsyyntyi sisäänkirjautumisen yhteydessä? Vastaa suomeksi. 3 p.
[Miehen toiveiden mukaisesta huoneesta] olisi pitänyt maksaa lisämaksu. (3/0 p.)
Ärsyyntyikö oikeastaan siitä, että lisämaksu pitää ylipäätään maksaa vai siitä, että lisämaksun maksamisesta ei ollut kerrottu etukäteen/kerrottiin vasta, kun hän saapui hotellille…. Tämä kommenttina lähinnä YTL:n hyvän vastauksen piirteisiin.
“Joutui maksamaan ylimääräistä” vaikka oikein on “olisi joutunut”. x2 (minusta tekstistä ei käy ilmi maksoiko vai eikö maksanut) 3 p – ei käy ilmi
Mieheltä pyydettiin lisämaksu huoneen vaihdosta, onko ok? 3 p
18.2 Mikä puute kylpyhuoneessa miehen mukaan oli? Vastaa suomeksi. 3 p.
Kylpyhuone oli hyvin ahdas. / Aikuinen ihminen hädin tuskin mahtuu kylpyhuoneeseen. (3/0 p.)
mahtui vain juuri ja juuri vs. YTL:n “hädin tuskin mahtuu”? 3 p
liian vähän tilaa aikuiselle 3 p
Teil 3) Struktur und Vokabular:
22.1&2 Vähennetäänkö pitkän saksan dialogitehtävissä virheistä, jotka eivät kuulu äännettäessä? -> Kann ich mein Zugticket für den Buss benutzen… / zu der Hochtzeit – Kommunikoi, mutta 3 p vastaukseen vaaditaan “kieliasu on virheetön”. Pistekokokous suosittelee, että yksittäinen kirjoitusvirhe esim. Buss ei vähentäisi pisteitä.
22.1 Kysy, kelpaako junalippusi myös bussissa vai onko sinun ostettava uusi lippu. (Pisteitys 3/2/1/0 p)
Gilt das Bahnticket auch im Bus, oder muss ich ein neues kaufen?
Kann ich meine Fahrkarte auch im Bus verwenden, oder brauche ich eine neue?
Passt mein Zugticket auch zum Bus aber muss ich eine anderes Ticket kaufen?
Käykö passen? (kaikki muu usealla muuten oikein, mutta käytetty verbiä passen) 2p
Muss ich eine neue Fahrkarte kaufen? (eli kysyminen junalipun kelpaamisesta bussissa puuttuu -> kysymys ei tällöin sovi virkailijan vastaukseen, eikö? Eli 2p.?) 2p
Geht mein Zugticket auch im Bus oder muss ich mir ein neuen Ticket kaufen? 1p
22.2 Sano, että sinun on ehdottomasti päästävä Duisburgiin heti, koska siskosi on menossa naimisiin tänään. 3 p.
Aber ich muss unbedingt sofort nach Duisburg! Meine Schwester heiratet heute!
Wissen Sie, es ist wichtig, dass ich jetzt nach Duisburg komme. Heute ist die Hochzeit meiner Schwester!
22.2 heiraten sijaan käytetty verbiä verheiraten ilman objektia + paikanmääre “nach Duisburg” heti taivutetun apuverbin müssen jälkeen ennen sanoja “unbedingt und dringend” -> yht. -1p.? 2p
Teil 4) Schriftliche Produktion / Kommentteja kirjoitelmien aiheista
(kirjoitelmiin pistekokous ei valitettavasti ota kantaa, sillä se on jo YTL:n oman webbinaarin aihe, mutta kentältä saadut kommentit annetaan eteenpäin myös sensoreille. Tallenne YTL:n webinaarista.)
23.1 Ei varmaan haittaa tässä kontekstissa, jos blogitekstin on muotoillut kirjeeksi vanhemmille, eli kirjoitelmassa aloitus “Liebe Eltern” ja lopetuksena oma nimi? Eli kuinkakohan vahvat ja tarkat ovat blogitekstin tekstilajikonventiot YTL:n sensoreiden mielestä?
23.2. Täytyykö koululehden artikkelissa olla erillinen otsikko? Mitä, jos ei ole vastannut suoraan, mistä juuri itse löytää tiedot maailman menosta ja miten juuri itse tietää, onko informaatio totta vaan on kirjoittanut aiheesta yleisellä tasolla (esim. persoonattomissa muodoissa, passiivissa ja man-passiivissa)?