KORJAUSSUOSITUKSET | Pitkän saksan koe, syksy 2020
YTL:n hyvän vastauksen piirteet
Ohjeemme eivät ole ytl:ää sitovia, ne toimitetaan sensoreille suosituksina.
HUOM.: Mustat kommentit ovat kentältä tulleita kysymyksiä tai kommentteja, punaiset/kursiivit ovat YTL:n hyvän vastauksen piirteet, lihavoidut ovat pistekokouksen kommentteja ja ehdotuksia.
Kaunis kiitos kaikille palautetta ja kommentteja antaneille opettajille!
A) Yleiskommentit
Koe oli tällä kertaa sopivan tasoinen ja mittainen. Selkeä, kiinnostavat ja monipuoliset aiheet jokaisessa osiossa. Olemme myös ilahtuneita “Hyvän vastauksen piirteistä”, jotka ovat jo sinänsä kattavat.
Mielestäni a-saksan kokeet sekä syksyllä että keväällä on onnistuttu vuodesta toiseen tekemään saman tasoisiksi, mutta pistemäärät syksyllä ovat paljon korkeammat, jolloin syksyllä kirjoittajat saavat paremmalla kielitaidolla huonomman arvosanan kuin keväällä kirjoittajat. Pitääkö nyt taktisesti alkaa miettimään tätäkin, että EI suosittele syksyllä kirjoittamista? Vaikka on tehty jonkinmoista “fiksausta” tässä asiassa, niin epätasa-arvo on olemassa!
Tämän syksyn koe oli kaikilta osin paljon inhimillisempi kuin syksyn 2019 pitkän saksan koe. Kiitos siitä!
Teil I.: Hörverständnis (90p)
1.2. “Am Flughafen” mukavan autenttinen
1.3. “Online kaufen” oli vaikeudestaan huolimatta onnistunut tehtävä!
5.3. ja 5.4. Ei sananlaskuja yo-kokeeseen, bitte!
Videoista: Videot yleisesti tosi kivat! Aiheina nuoria lähellä olevia asioita ja videoita, jotka sopivat myös A-saksan opetukseen. x3
6.1. Mitä miniatyyri-Venetsiasta juontajan mukaan puuttuu? Mitä sen yli 200 rakennuksesta sanotaan? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
•[Pienois]rautatie[t] (3/0 p.).
•Joka ainoa on rakennettu kokonaan itse. // Yksikään ei ole tehdastuotantoa/valmisrakennussarjasta (3/0 p.).
6.1. “Keines der mehr als 200 Gebäude stammt aus einem Bausatz.” Sana Bausatz on munkkilatinaa opettajillekin, saati nuorille. Pitäisi hyväksyä kaikki erilaiset käännökset joista ilmenee että ajatus ymmärretty oikein, esim yhdelläkään näistä rakennuksista ei ole tiettyä rakennuspohjaa. Ei käy
6.1. Eli käykö “yksikään niistä ei ole peräisin rakennusmateriaalista” Ei käy, kaikki on tehty kuitenkin jostain rakennusmateriaalista
6.1. Käykö rautatien sijaan “Juna(t) puuttuu”? Kokelas ymmärtänyt oikein mutta muotoilu jäänyt vähän puolitiehen koska “Bahn” suomennetaan usein juna: “Wir nehmen die Bahn” -> “Otamme junan”. x2 Käy
7.2. Mikä on palkitun döner-lihan myyntivaltti, ja miten ostajat vakuutetaan lihan laadusta? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
•Liha tuotetaan itse. (3/0 p.)
•Ostajat saavat tulla paikan päälle seuraamaan valmistusprosessia. (3/0 p.)
7.2 Käykö ensimmäiseen osaan: “lähellä toimiva firman omistama döner-lihan valmistajatehdas” Ei käy
7.2. Käykö toiseen osaan: “Asiakkaat saavat käydä milloin tahansa tehtaassa vierailemassa.” Käy, eli 3P
7.4. Mikä taito puuttui työntekijöiltä Tukholmassa, ja miten ongelma ratkaistiin? Kirjoitavastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
•He eivät osanneet leikata [kebab-]lihaa. (3/0 p.)
•Käyttöön otettiin tähän tarkoitukseen sopiva sähköinen veitsi/apuväline. (3/0 p.)
7.4 Muuten oikein, mutta “otettiin käyttöön” tilalla “yrittivät ratkaista ongelman…” Ihan niinkuin olisivat vain yrittäneet, mutta eivät onnistuneet…? Ei käy, koska vain yritys
7.4 De visste inte hur köttet skulle skäras. Problemet löstes med att man skaffade elektriska knivar (plural?) Käy, mielestämme yksikkö/monikko ei tässä oleellinen
7.4. Ongelma ratkaistiin “kehittämällä” elektroninen laite lihanleikkaukseen. Ei käy
8.1. Mitä miehelle sattui, ja miten hän yritti korjata tilanteen? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0p.) (tekstivastaus)
•Hän kolhi autollaan toista autoa (3/0 p.).
•Hän peitti [spray]maalilla molempien autojen vauriokohdat (3/0 p.)
8.1 Mannen krockade …. . Han sprayade på skadoställena för att täcka skadan och körde sedan iväg (miten tuo loppuosa kun “färg” ei ole mainittu?) Käy
8.1.riittääkö alkuosaan “kolaroi autollaan” Ei käy, liian ylimalkainen, toinen auto puuttuu
8.1. loppuosaan “hän yritti peittää vahingot” Puuttuu sekä maali että autot, eli ei käy
8.1. riittääkö loppuosaan ”yritti spray-maalilla korjata tilanteen” Jos alkuosassa käy ilmi, että autot kolaroineet ja niissä vaurioita, niin käy
8.1. alkuosa: “ajoi parkkipaikalla toiseen autoon kiinni vahingossa” Ei käy
Teil II: Textverständnis (79 p.)
11.2 “Most” perussanastoa???
15.4. Mitä kolmea ratkaisua tarjotaan silmävaivoihin? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/4/2/0 p.) (tekstivastaus)
•Räpyttele silmiä. (2/0 p.)
•Käännä katse pois tietokoneen näytöltä. (2/0 p.)
•Käytä silmätippoja. (2/0 p.)
15.4 Man kan också titta bort och blinka tills man känner att ögonen har återfuktats (“från bildskärmen” ei mainittu) Käy
16.1. Mitä koululaiset tekevät yhteistyöprojektissa? (2 asiaa) Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0p.) (tekstivastaus)
•He selvittävät [yhdessä museon työntekijöiden kanssa], mitä yhtäläisyyksiä on Karl Mayn intiaanien ja oikeiden intiaanien välillä (3/0 p.).
•[Lopuksi] koululaiset suunnittelevat opastetun kierroksen museossa (3/0 p.).
A-saksan lukijoita ei ole enää paljon. Onko järkeä valita avovastaustehtäviin sivistyssanoja joita takuuvarmasti kukaan muu kuin syntyperäinen kielenpuhuja ei ole koskaan kuullut, “konzipieren” sen sijaan että olisi ollut planen tai edes entwerfen jonka osa olisi tunnistanut. Komppaan!’
16.1 Alku on oikein, mutta sitten eivät sano “suunnitella” kierros vaan “järjestää/pitää”. Ei käy
16.1…. De skall i slutet leda en rundtur i muséet Ei käy
17.1. Miksi Gavel ei soveltunut poliisikoiraksi, ja mitä se nykyään tekee kuvernöörinvirastossa? Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
•Se ei halunnut ottaa pakenevia henkilöitä kiinni. / Se halusi vain leikkiä pakenevien henkilöiden kanssa. (3/0 p.)
•Nykyään se on [kuvernöörin] mukana tapaamisissa (3/0 p.).
17.1. Er begleitet den Gouverneur zu Terminen => Hän saattaa kuvernöörin tapaamisiin. Tämähän on myös kirjaimellisesti oikein koska begleiten = pitää seuraa ja saattaa Käy
17.1. käykö “toimii kuvernöörien seurana”? (monikko) Käy, koska tärkeämpi ymmärtää, että on seurana
18.1. Mihin Rammsteinin musiikkia käytetään, ja miten idea syntyi? (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
•Musiikkia käytetään vanhainkodin liikuntaterapiaan/liikuntaharjoituksiin (3/0 p.), kun huomattiin vanhojen ihmisten pitävän sen tyylisestä musiikista (3/0 p.).
18.1. Miksi mallivastauksessa on edellytetty sanaa vanhainkoti? Tekstissä ei puhuttu vanhainkodista (Altenheim/Altersheim) vaan hoitokodista (Pflegeheim) ja laitoksesta (Einrichtung). Jos jälkimmäisestä osasta ilmeni että kokelas oli ymmärtänyt liikuntaharjoituksia pidettävän vanhuksille, onko pakko toistaa sama myös alkuosassa? Ei ole pakko
18.1. riittääkö alkuosaan: “sitä käytetään hoivakodissa” (liikuntajuttu puuttuu) Ei käy
Mielestämme vanhainkoti, hoitokoti, hoitolaitos voisi hyväksyä
19.1. Miten repun odotettua huonompi laatu kävi ilmi? (2 asiaa) Kirjoita vastauksesi lyhyesti suomeksi. (6/3/0 p.) (tekstivastaus)
•Vetoketju meni rikki (3/0 p.).
•Selkäpehmuste oli[kin] [todella] ohut (3/0 p.).
19.1 Käykö ensimmäiseen osaan: “Vetoketju repun pienemmästä päänaukosta on rikki ja siksi tavarat tulee ulos repusta.” käy, mutta päänaukko on huono ilmaisu
19.1. Käykö toiseen osaan: “Repun selkäpuoli on vain erittäin ohuesti ommeltu.” Käy
19.1. Käykö: “Vetoketju on irti” ei käy
19.1. “repun selkä on tehty tosi ohueksi” käy
19.1. Käykö ohuen selkäpehmusteen sijaan, maininta repun takaosasta, joka oli ohuesti päällystetty (kun sana gepolstert ei vaadita pisteytysohjeissakaan)? käy
Teil III: Struktur und Vokabular (31 p.)
22.1. (3/2/1/0 p.)
•Ich habe meine Handschuhe verloren. Die sind aus schwarzem Leder.
•Ja, also ich suche meine Handschuhe. Sie sind schwarz und aus Leder.
•Ich möchte wissen, ob meine schwarzen Lederhandschuhe vielleicht hier sind.
22.1. Ich habe meine Handschuhe verloren. Sie sind schwarzes Leder. 2P
22.3. (3/2/1/0 p.)
•Hier können Sie sich ein Paar aussuchen, das Ihnen gefällt.
•Wenn Sie hier Handschuhe finden, die Ihnen gefallen, können Sie sie gerne mitnehmen.
•Wählen Sie sich ein passendes Paar aus, bitte.
22.3. Wählen Sie bitte ein paar Ihr beliebten Handschuhe. 2P
Teil IV: Schriftliche Produktion
Tarina oli hyvä aihe koska siinä voi vapaasti näyttää kielitaitonsa ja käyttää mielikuvitustaan.
Lomanvietto oli kanssa hyvä koska kyllä tuota ympäristöteemaa onkin jo jankutettu, oli varmasti sanastoa hallussa:-)
Kaikista neljästä aiheesta olisi voinut kokelas kirjoittaa, hyvä, että valinnanvapaus oikeasti olemassa!