Pitkän saksan yo-koe syksy 2019: korjaussuosituksia
Ohjeemme eivät ole ytl:ää sitovia, ne toimitetaan sensoreille suosituksina.
YTL:n uusia korjausohjeita (29.9.2017)
Pitkän saksan yo-koe syksy 2019
YTL:n Hyvän vastauksen piirteet ja pistetaulukko
Kaunis kiitos kaikille palautetta ja kommentteja antaneille opettajille!
Mustat kommentit ovat kentältä tulleita kysymyksiä tai kommentteja, punaiset/kursiivit ovat YTL:n hyvän vastauksen piirteet, lihavoidut ovat pistekokouksen kommentteja ja ehdotuksia.
YLEISKOMMENTIT
Vaikea ja pitkä koe (kuunteluita paljon), jossa vaikeaa sanastoa! A-saksan koe ei taaskaan ollut kannustava, eikä kokeita saa laatia muutaman natiivin mukaan. Kyllä suomalaistaustallakin (ilman vaihto-oppilasvuotta saksankielisessä maassa tms.) pitäisi voida menestyä A-saksan kokeessa. Nämä liian vaikeat kokeet karkottavat vähätkin kokelaat.
Jotkut tehtävätyypit eivät olleet ollenkaan onnistuneita (lisää kommentteja ko. tehtävien kohdalla).
Kokeessa oli positiivista se, että oppimäärän eri kurssien aiheita oli käytetty aikaisempaa monipuolisemmin, esim. kirjallisuus, liikenne, suomalaisuus jne.
Miksi kielten kokeissa ei olisi mahdollisuutta valita joitakin tehtäviä eikä olisi pakko tehdä kaikkea, vrt. matematiikka, reaali?
TEIL I. HÖRVERSTÄNDNIS
Opiskelijoiden mielestä erityisesti uutiset olivat vaikeita, niin oli mielestänikin.
Uutiset on aiheena hyvä ja tosielämän kielenkäyttötilanne, jossa aitoa kieltä pitää ymmärtää, mutta tässä kokeessa uutiset olivat todella nopeasti puhuttuja, hankalaa kielellisesti ja lisäksi niissä oli taustahälyääntä, joka koetilanteessa vaikeuttaa kokelaiden keskittymistä.
Dialogitehtävässä (nro 6) oli sanontoja kohdissa 6.3. ja 6.4., joita tuskin moni opiskelija tiesi. Ovatko ne oleellista sanastoa nykypäivänä? Käyttävätkö nuoret natiivit niitä?
Positiivista oli se, että osan kuuntelutehtävistä sai kuunnella kolmeen kertaan ja ihan ensimmäiset kuuntelut olivat selkeähköjä, paitsi Kinokartenin kysymys, johon pitää yhdistää matikkaa, ei ehkä ole tehtävänä optimaalisin, sillä kokelaan huomio saattoi keskittyä muuhun kuin saksan kielen ymmärtämiseen.
1.Line und Jonas 2 ×2/0 p.
1.1.Überrascht aber freundlich 2p
1.2.Line hat ein gutes Gedächtnis 2p
2.Kinokarten 1 ×2/0 p.
2.1.2 2p
3.Tote Tante 2 ×3/0 p.
3.1. 3p
3.2.Die Servierungstemperatur 3p
4.Kurier 6 ×1/0 p.
4.1.Falsch 1p
4.2.Richtig 1p
4.3.Richtig 1p
4.4.Falsch 1p
4.5.Falsch 1p
4.6.Richtig 1p
5.Studieren in einer Fremdsprache 4 ×3/0 p.
5.1.Dass einige Veranstaltungen auf Englisch gehalten werden 3p
5.2.Bestimmte Begriffe für das Studium kannte er nicht 3p
5.3.Jedes Fach entscheidet selbst über die jeweilige Unterrichtssprache 3p
5.4.Sie haben recht gute Englischkenntnisse 3p
6.Dialoge 5 ×3/0 p.
6.1…. Ist schon gut! 3p.
6.2…. Er scheint also schon darüber hinweg zu sein 3p.
6.3…. Wer wagt, gewinnt 3p.
6.4…. Hut ab! 3p.
6.5…. Mach dir nichts draus! 3p.
7.Redewettbewerb (Video)
Video 7 oli pitkä ja vaihtoehdoissa oli liian vaikeaa sanastoa, joita kokelaat eivät välttämättä ymmärtäneet ollenkaan.
Kohdan 7.3. tehtävämuoto on vaikeasti hahmotettava aukkoineen.
7.1.Man eignet sich Wissen meist relativ passiv an 3/0 p.
7.2.Dort schneidet man in vergleichenden Studien überdurchschnittlich gut ab. 3/0 p.
7.3.Kyky kantaa vastuuta (2 p.), keskittyä vahvuuksiinsa (2 p.) ja käyttää lahjakkuuttaan (2 p.). 6/4/2/0 p.
7.3 Käykö ottaa vastuuta? käy, 2p.
Käykö käyttää omia taitoja? tai: käyttää omaa osaamista? Eihän nämä kumpikaan ihan samaa tarkoita kuin lahjakkuus, mutta pistekokous suosittaa kokeen kokonaisvaikeustason vuoksi niiden hyväksymistä eli 2p.
7.4.Dass man den Stellenwert der Klassenarbeiten in Zukunft verkleinert 3/0 p
8.Der schönste Supermarkt der Welt (Video)
8.1.Sie bilden mit den anderen Leistungen eine funktionierende Einheit 3/0 p
8.2.- Se on Saksan ensimmäinen myymäläpanimo (3 p.)- Se houkuttelee asiakkaita kauempaakin (3 p.) 6/3/0 p.
8.3.Sie werben im Supermarkt auch selbst für ihre Produkte 3/0 p
8.4.Kurssit ovat henkilökunnalle ilmaisia (3 p.). Vain se, joka tuntee [myymänsä] elintarvikkeet, voi myydä niitä menestyksekkäästi (3 p.). 6/3/0 p.
8.4. S on houkutellut uteliaita asiakkaita kokeilemaan panimon tuotteita (puuttuu kauempaakin) Idea on se, että asiakkaat tulevat kauempaakin eli 0p., koska välipisteitä ei ole käytössä.
9.Störungsmeldung 6/3/0 p.
[Kaupunginhallinnon] puhelinlinjat ovat poissa käytöstä (3 p.). Häiriö johtuu korkeajänniteverkon viasta (3 p.).
Hochspannungsnetz-sana on aika spesifinen sana opiskelijan ymmärrettäväksi!!
“Puhelinlinjastoihin ei saada yhteyttä, koska verkostossa on vika” 3p, koska alkuosa oikein, mutta loppuosa liian yleistävä, koska vikaa ei määritellä.
Häiriö aiheuttaa puhelinyhteyksien katkomista (“huono suomi”?) 3p., ajatus ymmärretty.
Korkeajänniteverkkoa korjataan (-> käykö tämä, koska sen on oltava rikki, jotta olisi korjaustarve?) Pistekokous jälleen kaipaa välipisteitä (1,2,4,5 pistettä), sillä eihän häiriö aiheutunut korjaamisesta, mutta kokelas on kuitenkin ymmärtänyt sanan korkeajänniteverkko eli tässä olisi antaa aiheellista 1-2 pistettä, mutta valitettavasti 0 p.
10. Wettermeldung 6/3/0 p.
Myrsky sattui juuri Leipzigin kirjamessujen/suuren yleisötapahtuman aikaan (3 p.). Iso risteilyalus ei voinut kiinnittyä laituriin [Hampurin satamassa] (3 p.).
Eihän kuuntelussa tule ilmi, että Leipzigissa on myrsky, sinnehän tuli talvi. Myrsky oli kuuntelun mukaan Hampurissa. Eli myrskyä ei voi vaatia kysymyksen alkuosaan.
Käykö Leipzigissä on kirjamessut, joihin odotetaan noin 80 000 kävijää? (myrskyä ei ole mainittu) Eli pistekokouksen mielestä käy 3p.
Sana “Einlaufen” ihan liian vaikea, eivät ymmärtäneet, mitä laivalle tapahtui.
“Leipzigissä on paljon ihmisiä (80 000)” Ei riitä kysymykseen vastaukseksi, sillä onhan Leipzigissa muutenkin paljon ihmisiä. Idea oli, että juuri kirjamessujen aikana oli paljon ihmisiä. Buchmesse-sanaa pistekokous ei pidä vaikeana eli alkuosa kysymyksestä meni, mutta loppuosassa on vaikeaa sanastoa (lahm, Kreuzfahrtschiff, hindern, Einlaufen), ja saattoi olla, ettei kokelas ymmärtänyt niistä yhtäkään eli ei hänellä ollut mahdollisuutta tajuta koko ideaa.
TEIL II. TEXTVERSTÄNDNIS
11.Neue Krimis 2/0 p.
11.1.Sebastian Fitzek: Flugangst 2p.
11.2.John Grisham: Forderung 2p.
12.Feuerzahlenbowle 4×1/0 p.
12.1.nach dem gleichnamigen Roman von Heinrich Spoerl 1p
12.2.da er als Kind nur zu Hause von einem Privatlehrer unterrichtet wurde 1p
12.3.spielt er seinen Lehrern sowie seinem Schuldirektor viele Streiche 1p
12.4.der die pädagogischen Leistungen von Professor Crey prüfen möchte 1p
Pistekokous ei pidä tästä tehtävätyypistä, jossa alasvetolaatikossa on todella monta vaihtoehtoa ja aina samat vaihtoehdot uudelleen, varsinkin kun edellinenkin tehtävä oli samanlainen tehtävätyypiltään.
13.Kosenamen yht. 14p
13.1.Lempinimen käyttäminen osoittaa, että välit ovat läheiset/luottamukselliset (3 p.). Usein lempinimi paljastaa myös, millainen kumppanin haluaisi olevan / minkälaiseksi lempinimen käyttäjä toivoisikumppaninsa (3 p.). 6/3/0 p.
13.1 Käykö syvällisiä? käy, 3p.
välit ovat luotettavat (huono suomi)/ luottavaiset 3p.
paljastaa, miten haluaisi kumppanin olevan (huono suomi) 3p.
paljastaa, mitä partneriltaan toivoo 0p., sillä vastaus jää kesken ja on monitulkintainen (toivoo lahjaksi, tämän antavan tms.). Vastaukseksi kävisi, jos siinä lukisi partneristaan toivoo.
13.2.Dass der Partner einen anderen Kosenamen als den aktuellen benutzt 3/0 p.
13.3.Dass er in der Beziehung nicht zu häufig verwendet wird 3/0 p.
13.4.logisch 2/0 p.
14.Grüß Gott, bitte die Fahrscheine vorzeigen! yht. 20p
14.1.verantwortlich 2/0p
14.2.Jeder Fahrgast hat einen gültigen Fahrschein 2/0p
14.3.Man muss ruhig bleiben können, wenn provoziert wird 2/0p
14.4.Ryhmälippulaiset yrittävät ottaa [vasta matkalippuja tarkastettaessa] liputtomia matkustajiaryhmäänsä (3 p.). Samalla ryhmälipulla matkustavien on oltava yhdessä jo junalaiturilla/ennen junaannousemista (3 p.). 6/3/0p
14.4 “Päättävät spontaanisesti ottaa sen omaan lippuunsa, mutta sitä ei voi tehdä jälkikäteen.” Käy, 3p.
14.5.Dass sie auch mal eine Ausnahme machen sollte 3/0p
14.6.Irgendjemand ist immer unzufrieden 3/0p
14.7.Ihre Beziehung ist sachlich und wohlwollend 2/0p
15.Die Suche nach dem Sinn des Kitzelns yht. 20p
Vaikea teksti kielellisesti, myös kysymysten vaihtoehdoissa vaikeaa sanastoa.
15.1.Gekitzelt werden ist gleichzeitig schön und schrecklich 2/0p
15.2.Es hat eine für Menschen nicht wahrnehmbare Frequenz 3/0p
15.3.Die Ratten bekamen nicht genug 3/0p
15.4.Die erkennbaren Gemeinsamkeiten von Mensch und Ratte 3/0p
15.5.Sie vertieft die Beziehung zu den eigenen Kindern 3/0p
15.6.Onko nauraminen kutitettaessa synnynnäistä [vai opittua] (3 p.). Kokeen tulos oli, että se on synnynnäistä (3 p.).6/3/0p
Tämä oli todella hankala kysymys ja pistekokous mietti pitkään tämän kohdan tulkintaa, sillä tutkimuksessa oli ilmeisesti monta tasoa: nauraminen – kutittaminen – synnynnäinen (refleksi) ja suositamme, että alkuosaan riittäisi vastaukseksi nauramisen ja kutittamisen (se jo sanana vaikea) yhdistäminen, ilman synnynnäisaspektia tai kutiamisen ja synnynnäisyyden yhdistäminen, ilman nauramista.
kysymyksen loppuosan voi ymmärtää toisellakin tapaa, esim. tunteiden näyttämättömyys johti kuitenkin naurureaktioon eli suositamme tämän hyväksymistä vastauksen loppuosaksi.
15.6 Pitääkö olla “nauraminen” kutittaessa vai riittääkö pelkästään että kutiaminen on synnynnäistä? Suositamme 3p.
15.6. onko kutiaminen kiinni siitä että itse näyttää tunteita, ei ole. 3p., sillä oikeilla jäljillä, mutta väärin yhdistetty kutiamiseen kun pitäisi olla nauraminen ja tunteet.
15.6. Käykö: Hän halusi saada selville yhdistävätkö hänen lapsensa nauramisen kutittamisen kanssa. Hän päätyi siihen tulokseen, että he nauravat, vaikka eivät voisikaan nähdä kutittajan reaktiota. Pistekokouksen mielestä käy vastaukseksi, vaikka ei ole sama kuin YTL:n mallivastaus, mutta on taustatekstin mukainen eli 6p.
15.6. Naurattaako, jos kutittaja ei näytä tunteitansa.Kyllä naurattaa. (ei mainita refleksiä) 6p.
16.Bildungsniveau von Grundschülern drastisch gesunken 3/0 p.
16.1.Soziale Schichten entfernen sich langsam immer weiter voneinander 3p
16.2.Das Problem zeigt sich immer relevanter und akuter 3p
17.Potsdamer Straße 6/3/0 p.
Mies/miehen vaatetus näyttää nukkavierulta/rähjäiseltä (3 p.) ja hän tilaa vain kahdella eurolla [pelkkää kebablihaa] (3 p.).
18.Anweisungen zum Studium 6/3/0 p.
On oltava läsnä ensimmäisellä oppitunnilla/kokoontumiskerralla (3 p.). Se on pätevä/hyväksytty syy poissaoloon kurssilta (3 p.).
Miten arvostelen seuraavan: Kurssin suorittamisen edellytys on että on ensimmäisellä luennolla paikalla. Opetusharjoittelu kuuluu opettajankoulutukseen. 3p. vastauksen alkuosasta.
On oikeus olla yhden tunnin poissa, jos suorittaa opetusharjoittelua tai kieliharjoittelua (Saksasi näin: berechtigen ein Fehlen im Unterricht) 3p. vastauksen loppuosasta.
Kurssin saa suorittaa, jos on ensimmäisessä istunnossa läsnä? käy, 3p.
TEIL III. STRUKTUR UND VOKABULAR
Pistekokouksen mielestä teht. 19 on A-kielen tasoa, tosin imperfekti on yllättävän korostetussa asemassa, kun imperfektimuotoja kysytään useassa kohtaa.
Pidimme tehtävää 20 melko vaativana ja siinä eri kohdat ovat vaikeustasoltaan ja pituudeltaan hyvin erilaisia, mutta kaikista saa vaan yhden pisteen, vrt. 20.1. (Ländern) ja 20.7. (eines der traditionellsten) -> tällaisissa tehtävissä pitäisi olla erilaiset pisteytykset eri kohdissa.
Tehtävä 21 on todella vaikea ja ovatko tässä tehtävässä olevat verbit oleellisia verbejä? Useimmat verbit ovat jopa A-kielen opiskelijoille outoja, puhumattakaan siitä, että niitä piti vielä taivuttaa oikeaan muotoon. Lisäksi tästä tehtävästä sai vain 7 pistettä ja energiaa (ja hermoja) on kokelaalta kulunut!!!
19.Auswahl-Antwort-Test 16×1/0 p.
19.1.erfunden
19.2.Unter
19.3.dieser
19.4.erhielt
19.5.zu
19.6.Veranstalter
19.7.geboren
19.8.hat
19.9.junge
19.10.brachte
19.11.entstand
19.12.aus
19.13.in die
19.14.ihn
19.15.wurde
19.16.in den
20.Produktiver Lückentest 7×1/0 p.
20.1.Ländern
20.2.in seinem Garten
20.3.als
20.4.aus
20.5.hängte er
20.6.ihn
20.7.eines der traditionellsten
21.Verben 7×1/0 p.
21.1.gehören
21.2.steckt
21.3.gilt
21.4.zubereitet
21.5.enthält
21.6.belastet
21.7.verdanken
KOMMENTTEJA KIRJOITELMIEN AIHEISTA
Onkohan 22.4 valinnut kukaan? Se on aika vaikea kysymys? Miten kukaan voi vaikuttaa näihin sisältöihin? En myöskään tiedä, miten video toimii virikkeenä. 22.1 ja 22.2 ihan ok.
Aihe 22.1. oli hyvä aihe, koska on tärkeää osata kertoa suomalaisuudesta. Aihe 22.3. vaatii todella hyvää kielitaitoa, jolla kerrotaan tapahtumien kulku. Aihe 22.4. oli yksinkertaisesti mahdoton.