Mustat kommentit ovat kentältä tulleita kysymyksiä tai kommentteja, lihavoidut ovat YTL:n hyvän vastauksen piirteet, punaiset ovat pistekokouksen kommentteja ja ehdotuksia.
Kokouksen kommentit lähetetään ylioppilastutkintolautakunnan saksan jaoston sensoreille.
A) Yleiskommentit
Yleiskommentti opiskelijoilta: miksi A-saksan koe on aina niin hirvittävän pitkä? Nytkin oli 4 tehtävää enemmän kuin esim. A-ranskassa (olivat laskeneet tehtävät). Mittaako tämä myös kokelaan sinnikkyyttä?
Koe oli todella haastellinen! Hyvin paljon tekemistä ja sillisalaattia. Ei tällaiset kokeet kannusta kirjoittamaan A-saksaa!!!! Koska koe oli niin vaikea, arvostelun toivotaan olevan lempeämpi eikä tartuttaisi liikaa yksityiskohtiin (yksikkö/monikko, vain yksi sana käy).
B) Kysymyksiä ja kommentteja kuulluista
2.3. Hassuihin tilanteisiin (3 p.), joiden vuoksi sanat jäävät paremmin mieleen (3 p.).
Eikö ole selvää, että puhutaan koko ajan kohdassa 2 sanan/sanojen oppimisesta eli silloin sitä ei tarvitse mainita. Yksikkö/monikko ei meistä ole oleellinen ero, eikä se ollut se ajatus.
2.3. onko välttämätöntä mainita muistaa “sanan” paremmin (“muistaa paremmin seuraavalla kerralla”) ks. yllä
2.3. yksikkö/monikko:sanan/sanat, ei kai tässä kontekstissä ole merkitystä? x2 ks. yllä
2.3. yksikko/monikko myös: hauskaan tilanteeseen? käy, koska yhdestä tilanteesta kai on aina kerrallaan kyse.
2.3. muistaa asian/ilmaisun paremmin seuraavalla kerralla käy
2.3. muistaa lauseen paremmin ensi kerralla tämä ei, koska lause on vähän eri juttu
C) Videoista
Näissä on se yleisongelma, että kokelas ei voi mistään tietää, millä tarkkuudella pitää vastata. Tästä olemme kyllä huomauttaneet ennenkin… Pistekokous on samaa mieltä, sillä vastauksista tulee todella pitkiä.
6.4. Hän aikoo laajentaa viljelyalaa (3 p.) ja parantaa kahvilaa (3 p.).
Sana Standort on vaikea ymmärtää tässä kontekstissa. Liian pitkä video, kyllä sitä saksan taitoa voi lyhyemmälläkin videolla.
Tobias siis aikoo laajentaa toimintaansa/yritystoimintaansa, eihän sen tarvitse olla viljelyä eli ehdotamme kaikkien tähän viittaavien ajatusten hyväksymistä.
6.4. parantaa kahvilaa = avata kahvilan, jossa …? käy, jos kahvilan uudet ominaisuudet mainittu
6.4. hankkia lisää myyntipaikkoja ja kahvilaa täytyy kehittää ok
6.4. (videolla käytetään sanaa Standorte… damit man das Risiko… minimiert hat – voiko siitä päätellä, että puhuu viljelyalasta). kts. yllä
6.4. hankkia muutaman paikan lisää liiketoiminnalleen (vrt. edellinen) ok
6.4. 1-3 uutta sijaintia liiketoiminnalleen ok
6.4. uusia toimipisteitä ok
6.4 skaffa ett ordentligt café med tak och värme ok
6.4 hankkia vakituisen, kiinteän kahvilan… ok
7.2. He haluavat oppia itsenäisesti monia asioita (3 p.). Erityislahjakkaat kykenevät katsomaan asioita erilaisista näkökulmista (3 p.)
7.2 Riittääkö pelkkä oppia vai pitääkö olla oppia itsenäisesti / itse? x2 Se itsenäinen oppiminen on se pointti eli se on oltava jotenkin, käy myös itse.
7.3. Koulutus on maksutonta (2 p.). Ruoasta on maksettava, (2 p.) ja majoituksesta on maksettava (2 p.).
7.3. koulutus ilmainen, vanhemmat maksavat muusta 400€ 2/4/6p. 4p (hienosti yhdistetty kaksi viimeistä asiaa)
7.3. jälkimmäinen osa: majoitus- ja huolenpito? x4 huolenpito tai hoito eivät käy
7.3. jälkimmäinen osa: asuminen ja hoito? x2 huolenpito tai hoito eivät käy
7.3. jälkimmäinen:majoituksesta ja muusta ylläpidosta ylläpito liian ylimalkainen eli ei
7.3. …men föräldrarna betalar varje månad en summa för skötsel och boende? skötsel ei käy
7.3 …men föräldrarna måste betala 400€ i månaden för internatet ? 4p (hienosti yhdistetty kaksi viimeistä asiaa)
7.3. …vanhemmat maksavat vapaaehtoisesti -2p? ei
7.3. …elättäminen ei
8. Ne tehdään helikoptereista käsin (3 p.). Melutaso pidetään mahdollisimman matalana (3 p.).
Hubschrauber-sanan sijasta opetetaan usein Helikopter eli ehdotamme hyväksyttäväksi myös ilmaisun ilmasta käsin ja jokaisesta maasta osallistuu alaan erikoistuneet tutkijat (sekin mainitaan).
8. Mätningarna utförs i flygplan…? ei
8. alkuosa: Mittauslaite lennätetään mitattavan kohteen yli – pitääkö helikopteri mainita x2 kts. yllä
8. jälkimmäinen: meluhaitan oletetaan olevan vähäinen ok
8. vrt kysymys: Miten neljän valtion yhteistyönä toteutettavat säteilymittaukset tehdään – kokelas vastaa: jokaisesta maasta osallistuu alaan erikoistuneet tutkijat… kts. yllä eli 3p.
pitäisi kysyä: tehdään käytännössä, jotta saataisiin toivottu vastaus. x2 samaa mieltä
D) Luetuista
12.1. Vaunut vierivät hevosten takajaloille (3 p.). Vaunuissa olijat putosivat kyydistä (3 p.).
Kysymyksen jälkiosa on epäonnistunut “Mitä siellä tapahtui?) siis pellollako???
12.1. riittääkö: “takajaloille osuttiin” (ei: vaunu osui) 0/3p? Meistä vaunu ei ole niin oleellinen eli sitä ei tarvitsisi mainita.
12.1 pellolla morsian ja hänen veljensä putosivat vaunusta ja mekko meni likaiseksi. -eli kuskia ei mainittu x2 Vastauksesta pitää tulla jotenkin ilmi, että kaikki putosivat eli ei käy.
12.1.morsiamen veljet (monikko) 0/3p? Luetussa meistä monikko pitää osata eli ei.
14.4. Kamerunilaiset lapset istuivat hiljaa paikallaan/tuolilla (3 p.), kun taas saksalaiset lapset olivat alituiseen liikkeessä (3 p.).
Ehdotamme hyväksyttäväksi myös ajatuksen kiusauksen vastustamisesta tai kiusaukseen lankeamisesta.
14.4 De kamerunska barnen rörde knappt på sig, medan tyska barn konstant rörde på sig? Pitääkö olla tuoli mainittuna? ei tarvitse mainita tuolia
14.4 de kamerunska barnen klarade av testsituationen bättre än de tyska liian yleistävä, mikä on parempi? eli ei käy.
14.4. haittaako, jos vastauksessa on ylimääräistä (joskin oikein tulkittua) tietoa: Kamerunilaisista enemmän kuin kaksi kolmasosaa läpäisivät kokeen mutta saksalaisista vain 28 prosenttia, (vastauksessa siis myös vaaditut tiedot) ei haittaa, kun ei ole vastauskenttää rajattu (tai merkkimäärää)
14.4. Jos on vain suoriutuminen testistä lukuineen eikä mitään liikkumisesta? 3p? 3p.
14.4. Kamerunilaisista yli kaksi kolmasosaa pystyi olemaan syömättä herkkuja, kun taas saksalaisista vain 28% pystyi siihen. Kamerunilaiset lapset pystyivät hillitsemään itseään erinomaisesti, eikä suurin osa edes liikahtanut tuolissaan. – puuttuu siis tuo saksalaisten käyttäytyminen, mutta kompensoiko alkuosa? 6p.
14.4. kamerunilaiset lapset: eivät liikkuneet lainkaan tuolilla 0/3p? 3p.
14.6. Kamerunin maaseudulla lapset kasvatetaan tottelemaan/kunnioittamaan yhteisön korkeampiarvoisia jäseniä (3 p.). Saksalaiset lapset kasvatetaan itsenäisiksi ihmisiksi/yksilöiksi (3 p.).
14.6. pitääkö vastauksessa olla mainittu yhteisö vai riittääkö: Kamerunissa pidetään tärkeänä auktoriteetteja ja niiden kunnioittamista x2 Meistä yhteisön mainitseminen ei ole se oleellisin eli käy myös ilman.
15.4. Heidän tulisi tulla tietoiseksi elämänsä peruskysymyksistä (3 p.). Keskeyttäjä joutuu uudelleen oikeuden/tuomarin eteen (3 p.).
15.4. onko välttämätöntä sanoa “uudelleen”? uudelleen on se pointti.
15.4 …och följderna om man avbryter är att man far tillbaka till ett ungdomsfängelse ? Ei tekstistä käy ilmi joutuvat vankilaan eli ei käy, koska kävelyllä voi korvata vankilan.
15.4. seurauksena on, että vaeltaja joutuu uudelleen rikosoikeudelliseen vastuuseen. ei nyt ihan sama asia, mutta ajatus ymmärretty eli ehdotamme hyväksyttäväksi.
15.4. tulee tietoiseksi elämänsä peruskysymyksestä eli haittaako yksikkö x2 Kaipaamme jälleen välipisteitä eli silloin tämä olisi 2p., koska niitä ei ole, niin luetussa yks./mon. oleellinen
15.4. keskeyttäjä joutuu keskustelemaan nuorisotuomarin kanssa ok
15.4. joutuu tuomarin haastateltavaksi ok
15.4…. viedään nuorisotuomarin luo ok
16. Autoilijat ajavat yhtä kaistaa [vuorotellen] (3 p.), ja järjestely on mahdollista purkaa nopeasti (3 p.).
16. “tie osittain käytössä liikenteelle” onko liian epämääräinen? käy
16 man har förberett sig för vintern genom att bygga spärren så att den lätt kan ändras på? Onko liian epämääräinen? ok
16. otetaan puolikas kaista käyttöön ok
16. tieliikenne on vain puoliksi suljettu – on ollut vaikea kohta kokelaille x2 ok
16. töiden aikana toinen puoli tiestä on vapaana liikenteelle x2 ok
16. Rakennustöiden alla olevat kaistat pois käytöstä ja liikenteen on käytettävä jaettuja kaistoja ok
E) Sanoista ja rakenteista
Kokelas kirjoittanut kaikki kohdan 18 täydennykset isolla kirjaimella. Sakotetaanko? Emme sakottaisi tässä, koska tarjolla on vain yksi piste.
18.2. bekam / erhielt
18.2. hyväksytäänkö “bekommt” (historiallinen preesens) ? Käy, koska seuraavassakin lauseessa on preesens soll
18.3. zeigen / betonen / symbolisieren
vertreten? ok
anzeigen? ok
honorieren? ei
vorstellen? ei
repräsentieren? ok
bedeuten? ei
18.4. geworden
18.4. eikö “gewesen” pitäisi myös hyväksyä? x2 ok
entä gewählt worden? ei, koska lauseessa on “es”
18.5. haben
18.5. benutzen ok
19.1. Ich musste nämlich im Urlaub zweimal wegen Bauchschmerzen zum Arzt. (3/2/1/0 p.)
Ehdotamme, että virheet, jotka eivät kuulu ääntämisessä, eivät aiheuta pistevähennystä.
Täysin oikea vastaus on 3p., vastaus josta puuttuu jotain pientä tai joku virhe 2p. ja 1 pisteen saa, jos on jotain oikein.
19.1. onko genetiivi välttämätön? “während dem Urlaub”? (puhekieli!) Dialogissa ehdotamme hyväksyväksi.
19.1. kokelas ei ole kirjoittanut kokonaista lausetta (ohjeistettiinko jossain niin): Zwei Artzttermine während des Urlaubs wegen Magenschmerzen. ei tarvitse olla kokonaisia lauseita
19.3. … Sie [sich] aus dem Internet das / unser Formular herunterladen und es ausfüllen. (3/2/1/0 p.)
19.3 käyhän myös: das Formular im Internet herunterladen? käy
19.3. Sie einen Form aus dem Internet laden und ihn einfüllen – sanajärj. oikein – 1p? 1p.
F) Kommentteja kirjoitelmien aiheista
viimeiseen aiheeseen oli vaikea tarttua, muuten ok