SC kuuntelu K-16
-Selkeästi ja rauhallisesti puhuttu
-Yleisesti ottaen selkeä koe. Osiossa 1 C mainittiin, että BISS-lehden vastine on Helsingissä “iso numero”. Tämä vinkki auttaa vain helsinkiläisiä ja on näin ollen alueellisesti epäoikeudenmukainen.
–Avokysymyksistä vaikeimmat olivat b, d (sana Igel ei esiinny B3-oppimäärässä!) ja e
-c lukijaa oli vaikea ymmärtää
a) Mitä isä neuvoi Guido Eglille? (2 asiaa) / Vilket råd gav fadern till Guido Egli? (2 saker)
Opetella mahdollisimman paljon vieraita kieliä ulkomailla 2P
Opiskella paljon kieliä. Mennä ulkomaille opiskelemaan kieli 2P
Hän neuvoi häntä opettelemaan mahdollisimman paljon kieliä ja opiskelemaan niitä maissa, jonka kieliä osaa 1P
Opiskelemaan paljon kieliä, opiskelemaan ulkomailla 2P
Isä neuvoi opiskelemaan ulkomailla ja näin kehittämään ja saamaan laajan kielitaidon. 1P
Guidon kannattaisi opiskella kieliä ja asua opiskeluaikana ulkomailla kuten isä oli tehnyt. 1P
Opiskella paljon vieraita kieliä, mennä opiskelemaan ulkomaille. 2P
b) Mitä epätavallista ennen nousua tapahtui ja miksi? / Vad var det för ovanligt som hände före starten och varför?
kone ei lähtenytkään vaan rullasi takaisin, koska terminaalissa odotti vielä matkustajia tälle lennolle 2P
kone ei lähtenytkään vaan joutui palaamaan terminaaliin, sillä siellä odotti useita ihmisiä, että heidät haettaisiin 2P
lentokoneen moottori ei käynnistynyt ja kone joutui palaamaan takaisin 1P
moottorit eivät käynnistyneet, pilotin vika 0P
lentokoneen laitteet eivät käynnistyneet, pilotin vika 0P
Laitteet eivät lähteneet käyntiin, koska osa matkustajista oli vielä odottamassa pääsyä koneeseen 1P
Koneen moottori ei käynnistynyt, koska kapteeni oli jäänyt terminaaliin odottelemaan. 0P
Lentokone vieri taaksepäin, lentäjä unohti pistää sitä jarrulle. 0P
Lentokone ei lähtenyt lentoon, vaan konetta täydennettiin. Monet matkustajat odottivat vielä terminaalissa. 1P
Lentokoneen moottorit eivät käynnistyneet. Asiaan liittyviä tärkeitä ihmisiä odotti terminaalin puolella. 0P
Lentokone lähti peruuttamaan. Osa matkustajista jäänyt kyydistä. 2P
c) Missä tilanteessa matkustajia varoitettiin ja miksi? / I vilken situation varnade man passagerarna och varför?
noustessa kulkuneuvosta, lumen ja jään takia 2P
kun matkustajat nousivat pois mm. busseista, koska ulkona oli liukasta lumen ja jään vuoksi. 2P
nousemaan varovasti ulos busseista, metroista ja raitiovaunuista lumisen ja jäisen maan takia. 2P
Matkustajia varoitettiin tilanteessa, jolloin tiet olivat liukkaita, koska liikenne oli vaarallisempaa. 1P
Varoitettiin julkisista liikennevälineistä poistuttaessa, koska maassa on lunta ja jäätä. 2P
Astuessaan pois ajoneuvosta. Tiet olivat vaarallisia, monia auto-onnettomuuksia. 1P
Jos matkustaa julkisilla kulkuvälineillä. Oli alkanut paha lumimyrsky. 0P
Varomaan liukkautta liikennevälineistä poistuessa. Samanlaisia olosuhteita ei ole koettu aikoihin. 2P
Kun he nousivat julkiseen kulkuneuvoon, koska on ollut paljon onnettomuuksia lumen ja jään takia. 1P
Tilanteessa, jolloin he nousevat pois kulkuvälineestä, koska hälytysneuvoja on paljon liikenteessä. 1P
Sisäännousussa kulkuneuvoon. Ollut ennätysmäärä hätäsoittoja kaatumisten takia. 0P
d) Mitä erikoista autoilija näki tiellä? / Vad var det för speciellt som bilisten såg på vägen?
Siili hortoili tiellä jogurttipurkki päässään. 2P
näki kotkan lentävän tien yli eläimen pää mukanaan. 0P
kotka oli keskellä tietä syömässä jogurttipurkista. 0P
eläimen pää oli pusikossa eikä se saanut päätään pois pusikosta 0P
kotka, jonka pää oli jäänyt jumiin jogurttipurkkiin 1P
Hän näki linnun, jolla oli pakkaus juuttunut päähän. 1P
Lentävän kotkan, jonka pää oli jäänyt jumiin. 0P
Jogurttipurkissa eläimen pää. 1P
Näki eläimen juoksevan tiellä. Eläimellä pää oli juuttunut kiinni purkkiin. 1P
Siili, joka oli ruokaa etsiessä jäänyt jugurttipurkkiin jumiin. 2P
e) Mitä matkustajilla on pysähdyksen aikana ohjelmassa, ja mitä heitä kehotetaan pitämään mielessä? / Vad står på passagerarnas program under uppehållet och vad uppmanar man dem att komma ihåg?
Käydä tuomiokirkossa, oltava ajoissa, että päästään täsmällisesti lähtemään eteenpäin 2P
Puoli tuntia aikaa katsella Tuomiokirkkoa. Aikataulun, etteivät matkustajat saavu myöhässä lähtöön. 2P
Pysähtyivät Senaatintorille. Oltava ajoissa takaisin. 1P
Kaupunkikiertoajelu Helsingissä. Aikataulu pitää pitää mielessä, jotta pääsevät jatkamaan ajallaan 1P
Matkustajilla on ohjelmassa nähtävyysten katselukierros Helsingissä. Heitä kehotetaan muistamaan tulla ajallaan takaisin bussille. 1P
He saavat katsella nähtävyyksiä ja muuta vapaa-aikaa. Kehotetaan pitämään ajankulku mielessä. 1P
Kaupunkikierros. Heidän on matkustettava vielä muihinkin kaupunkeihin. 0P
Kaupunkikierroksen pysähdys Aleksanterintorilla, voi käydä tuomiokirkossa. Pitämään aikataulut mielessä 2P
Kaupunkikierros. Pitäkää aikataulu mukana, että päästään jatkamaan matkaa Jyväskylään. 1P
Saavat kierrellä ja katsella Senaatintorilla kiertoajelun jälkeen. Pitää muistaa pitää aikataulu mielessä, etteivät myöhästy. 1P
Kaupunkikierros, puoli tuntia aikaa käydä tuomiokirkossa. Pitää pitää kiinni aikataulusta, että ehtii lähteä Lahteen ja Jyväskylään. 2P