B-kuuntelu kevät 2014
Yleisiä kommentteja:
- Opiskelijat toivoivat, että ”äänitehosteet” poistettaisiin: erityisesti avokysymyksessä b taustalle laitettu häly häiritsi opiskelijoita kovasti. Kysymys b oli muutenkin vaikea.
- Kuuntelu oli helppo.
- Osiossa 1.c vaikeaa sanastoa.
a) Mikä auttoi hotellivierasta palauttamaan linnun?
Papukaija toisti kotinsa osoitteen. (2 p)
Papukaija sanoi kolme kertaa peräkkäin kotiosoitteensa. (2 p)
Karannut lintu kertoi kotiosoitteensa. (2 p)
Se, että lintu puhui ja toisti kolme kertaa omistajansa osoitteen. (2 p)
Papukaija sanoi kolmesti ääneen osoitteen, jonne se piti viedä. (2 p)
Fågeln sade sin egen adress. (2 p)
Fågeln talade om sin ägares adress för hotellgästen. (2 p)
Papegojan sade sin hemadress ett flertal gånger åt hotellgästen så att denne kunde föra fågeln hem. (2 p)
Papegojan talade och berättade var den bor. (2 p)
Hän löysi papukaijan omistajan osoitteen. (1 p)
b) Miksi rouva Steinia haastatellaan?
Hän on koulun johtajatar, joka on johtanut koulua vasta muutamia viikkoja ja vastaa nyt oppilaiden kysymyksiin. (2 p)
Koska hän on rehtori. (1 p)
Koska hän johtaa koulua. (1 p)
Rehtori Stein kertoo mitä koululle kuuluu. (1 p)
Koska hän on koulun rehtorina enää muutaman viikon, ja jotta hän voi vastata oppilaiden kysymyksiin. (1 p)
Rouva Stein kertoo koulun johtamisesta, ja hän on koulun rehtori. (1 p)
Koulurehtori Steinia haastatellaan seuraavana päivänä, koska tämä lähtee koulusta muutaman viikon päästä. (1 p)
Rouvaa haastatellaan online-nettihaastatteluun koulun asioista. (0 p)
Klo 12-16 Rouva Steinia haastatellaan suorassa online-lähetyksessä siitä, miten koulua voidaan parantaa. (0 p)
Häntä haastatellaan internettiin ja elämään liittyen. (0 p)
För att hon bestämmer i skolan sedan tre veckor tillbaka. (1 p)
För att hon bara varit rektor i skolan några veckor och därmed kunde man ställa frågor till henne. (2 p)
Hon skulle berätta information om studier. (0 p)
Hon skall svara på frågor som eleverna har skickat åt henne via mail. (0 p)
Fru Stein är rektor i en skola och deltar i en diskussion med andra utbildningsinblandade. (1 p)
c) Miksi asukkaat hälyttivät poliisin, ja miksi hälytys oli aiheeton?
He näkivät SOS:ää morsettavat valot, jotka kuitenkin olivat peräisin vilkkuvasta joulukuusesta. (2 p)
He näkivät SOS-merkin. SOS-merkki tulikin jonkun joulukuusesta tahattomasti. (2 p)
He luulivat, että joku ihminen oli hädässä, mutta valomerkit tulivatkin joulukuusesta. (2 p)
Asunnosta tuli SOS-hätämerkki valolla. Merkki tulikin joulukuusesta, jonka valot vilkkuivat, koska olivat rikki. (1 p)
He näkivät valolla lähetetyn hätämerkin morseaakkosin. Valonlähde olivatkin vilkkuvat jouluvalot. (1 p)
Luulivat, että mies oli hädässä ja tarvitsi apua, mutta kyseessä oli vain loistava joulukuusi. (1 p)
Olivat nähneet SOS-merkkiä lähettävää valoa, joka paljastui poliisin tullessa olevan lähtöisin rikkinäisestä joulukuusesta. (1 p)
De trodde att en människa var i fara men det var bara en julgran som blinkade. (2 p)
I morses kod betyder blinkningen SOS och invånarna trodde att någon var i nöd, det var bara julgransljus. (2 p)
För att invånaren trodde att en människa var i nöd. När polisen kom var det inte fråga om en nödsituation utan det fanns bara en blinkande julgran. (2 p)
d) Mikä esti kokeen pitämisen, ja miten yliopisto ratkaisi syntyneen ongelman?
Kokeet katosivat. Oppilaat tekivät kokeet sähköisesti. (0 p)
Koehuoneen oven avain oli hukkunut. Ongelman ratkaisuna kaikki läpäisivät kokeen automaattisesti. (2 p)
Ovi ei auennut, päätettiin että kaikki ovat automaattisesti ymmärtäneet kokeen. (0 p)
Ovi oli kiinni. Yliopisto päästi opiskelijat automaattisesti kokeesta läpi. (1 p)
Koesalin oven avain oli hävinnyt, eivätkä oppilaat päässeet kokeeseen. Kaikki päästettiin automaattisesti läpi kokeesta. (2 p)
Dörrarna till provet hålldes låsta. Universitetet bestämde att alla kom igenom provet, fastän de inte skrivit det. (1 p)
De hade problem med dörren till provrummet. Alla fick automatiskt godkänt. (1 p)
Nyckeln till provsalen var borttappad. (1 p)
Nyckeln till provsalen hade försvunnit. Universitetet lät eleverna ta om provet. (1 p)
e) Mitä laitonta nuori mies oli tehnyt, ja mikä seikka paljasti hänet?
Hän kulki julkisilla vanhentuneella lipulla. Hän oli epäilyttävän näköinen. (0 p)
Hän oli väärentänyt kuukausikortin junaan, mutta kirjoittanut “kesäkuu” virheellisesti pienellä alkukirjaimella. (2 p)
Hän oli väärentänyt kuukausilipun junaan. Hän oli kirjoittanut kuukauden nimen pienellä ja jäi siksi kiinni. (2 p)
Väärentänyt itselleen matkakortin. Hän oli kirjoittanut kuukauden nimen pienellä alkukirjaimella. (2 p)
Väärentänyt kuukausilipun juniin. Se, että hän oli kirjoittanut yhden kirjaimen pienellä ison sijasta. (2 p)
Hän oli väärentänyt junalipun, mutta siitä puuttui hänen nimensä. (1 p)
Mies oli väärentänyt matkakortin, jotta voisi matkustaa maksutta, mutta kortin kirjoitusvirhe paljasti rikoksen. (2 p)
Hänellä oli väärennetty kuukausilippu. Hän jäi kiinni, koska kuukausi ”Juni” oli kirjoitettu pienellä. (2 p)
Hänellä oli väärennetty junalippu. Lipussa oli kirjoitusvirhe. (2 p)
Hän matkusti ilman laillista matkalippua. Lipuntarkastaja huomasi hänen väärennetyn lipun. (1 p)
Han hade förfalskat ett körkort. Ett skrivfel avslöjade honom. (1 p)
Mannen hade tillverkat ett falskt månadskort till tåget, men hade stavat månadens namn fel. (2 p)
Mannen hade ett förfalskat ungdomsresekort för en månad och fick betala dyra böter. (0 p)
Han hade förfalskat ett metrokort. En kontrollant märkte ett fel i kortet. (1 p)
Mies käytti väärää kuukausikorttia. Hän ei tiennyt miten kortin oikean omistajan nimi kirjoitetaan. (1 p)