FI – Saksa, lyhyt oppimäärä
Hyvän vastauksen piirteet: FI – Saksa, lyhyt oppimäärä
Beskrivningar av goda svar: SV – Tyska, kort lärokurs
Tallenne YTL:n webinaari kirjoitelmien arvioinnista
Ohjeemme eivät ole ytl:ää sitovia, ne toimitetaan sensoreille suosituksina.
Keskitetysti arvioitaviin tehtäviin pistekokous ei ota kantaa, mutta YTL näkee nämä kommentit. Täydet pisteet voi saada vain vastaus, joka ei sisällä väärää tietoa.
Mustat kommentit ovat kentältä tulleita kysymyksiä tai kommentteja, punaiset/kursiivit ovat YTL:n hyvän vastauksen piirteet, lihavoidut ovat pistekokouksen kommentteja ja ehdotuksia.
x2” tai “x3” jne. tarkoittaa, että kahdella tai kolmella jne on ollut sama ongelma tai kommentti.
Kaunis kiitos kaikille palautetta ja kommentteja antaneille opettajille!
Yleiskommentit:
Koe oli jälleen kokonaisuudessaan onnistunut kokonaisuus, monipuolisia tehtävätyyppejä jokaisessa osiossa. Avotehtävissä tulee hajontaa kokelaiden välillä.
Miten pitäisi suhtautua ns. ylimääräiseen tietoon? Vastaus oikein ja ylimääräinenkin tieto oikein tai tulkittu.
Hyvin laadittu koe, jossa oli paljon myös helppoja juttuja, kuten verbitaivutusta (ihan niin kuin lyhyen kielen kokeessa tuleekin olla)! Myös vaikeita kohtia oli. 🙂
Video 7. Traummann und Traumfrau. Juuri kun lopetin nauramisen sille, että enkussa abit olivat ajatelleet, että yo-kokeessa oikea vastaus voisi olla “prostituoidut”, niin mitä kuulenkaan saksan kokeen videossa? Kiva koe oli!
Teil 1) Hörverständnis:
8.1 Miksi mies nousi autosta ja mitä vaimo sen jälkeen teki? Vastaa suomeksi. 6 p.
Mies halusi polttaa savukkeen. (3/0 p.)
Vaimo jatkoi matkaa. (3/0 p.)
Blir det 0 poäng för den senare delen av svaret om man skrivit ordet Autobahn på tyska? 0 p. sama, mutta lisätty sulkuihin moottoritie. 3 p. jos muuten on kuin HVP:ssä
Käykö: jätti miehen kävelemään tienvarteen? 0 p.
Käykö: jonka seurauksena vaimo jatkoi matkaa yksin? 0 p.
Käykö: Mies nousi autosta tupakoidakseen? x4 3 p.
käytetty sanaa sikari tupakan sijasta → väärin? 0 p.
9.1 Miksi poliisi pysäytti auton ja mitä auton peräkontista löytyi? Vastaa suomeksi. 6 p.
Ylinopeuden vuoksi. (3/0 p.)
Tyhjiä pulloja. (3/0 p.)
Är det rätt att skriva säckvis med pantflaskor istället för påsar? 3 p.
Om man skriver att föraren hade kört i ett ovanligt tempo blir det då 0 eller 3 poäng? 0 p.
toisessa osassa vain, että löytyi paljon pulloja (tyhjiä puuttuu), lienee 0 p? x3 0 p.
ajoi poliisia karkuun ja ajoi ylinopeutta, lienee 0p, kun mukana on väärää tietoa? 0 p.
He ajoivat niin lujaa 0/3 p 0 p.
käykö: löytyi pantillisia pulloja?adj. tyhjä puuttuu, mutta lienee selvää, että pantilliset pullot(Pfandflaschen) ovat tyhjiä? 3? x2 0 p. tyhjä vaaditaan
Käykö tyhjä pullo yksikössä? 0 p.
Käykö pelkkä “panttipulloja” (siis ilman sanaa tyhjä) toiseen osaan? 0 p.
10.1 Mikä hetki oli Andreas Jornsille erityinen? Vastaa suomeksi. 3 p.
Se hetki, jolloin nuoret pyysivät Andreasta kuvaamaan elämäänsä. (3/0 p.)
Om man skriver att han fick chansen att fota ungdomar, deras liv och vad de håller på med. Räcker det till 3p då det inte framkommer att de bad honom fota? 3 p.
Om man skriver att han ombads av de unga att fotografera livet på ön, räcker det till 3p? x2 3 p.
Om början är korrekt – är att fotografera dem för allmänt? Blir det 0p? 0 p.
När han fick fotografera de unga som bodde på ön (är det för allmänt?) 0 p.
Kun nuoret pyysivät Jornsia kuvaamaan saarta? 0 p? 0 p.
Häneltä kysyttiin, voiko hän tulla valokuvaamaan saarelle? 0p? (oli siellä jo) 0 p.
Käykö: ….nuoret kysyivät,voisiko Andreas valokuvata heitä (elämä puuttuu)? 0 vai 3? 0 p.
Voiko hän kuvata? (Ei siis mainittu, ketä/mitä.) 0 p.
10.2 Mikä vaikutus valokuvausprojektilla oli nuoriin? Vastaa suomeksi. 3 p.
He löysivät vanhoja perinteitä [uudelleen]. (3/0 p.)
Är att lägga märke till samma sak som att upptäcka (gamla traditioner)? 3 p.
Hur är det med verbet kunna finna i stället för upptäcka? 3 p. om allt annat är ok
Om fotoprojektet har lyft fram gamla traditioner för de unga = 3p? 0 p.
Om man svarar att de fick uppleva och komma närmare öns gamla traditioner, räcker det till 3p? 0 p.
Är det rätt om man skriver att de unga kom underfund med gamla traditioner? 3 p.
He saivat tietää enemmän vanhoista perinteistä 0p (liian passiivinen, eivät vain saaneet tietää vaan löysivät itse?) 0 p.
Nuoret herättivät vanhan perinteen takaisin henkiin (yksikkö monikon sijaan) 0 p.
He alkoivat kunnioittamaan vanhoja traditioita 0/3 p? 0 p.
Käykö alkoivat arvostaa uudelleen vanhoja perinteitä? 0 p.
Käykö alkoivat ajattelemaan vanhoja tapoja uudella tavalla? 0 p.
Käykö innostuivat vanhoista perinteistä 3 p.
Käykö alkoivat vaalimaan/arvostamaan vanhoja perinteitä 0 p.
Käykö nuoret alkoivat noudattaa vanhoja perinteitä? 0 p.
Käykö projekti herätti nuorten keskuudessa eloon vanhoja perinteitä? 3 p.
HVP:n “löysivät vanhoja perinteitä” lienee sama kuin “herättivät eloon vanhoja perinteitä” 3 p.
11.1 Miksi lento perutaan? Vastaa suomeksi. 3 p.
Lentokoneessa on hiiri. (3/0 p.)
Är det korrekt om man skriver att en mus hittades i flygplanet? 3 p.
koneessa hiiriä hiiren sijaan (mon. vs. yks.)0/3 x3 0 p.
Lento perutaan, koska joku oli jättänyt hiiren matkustamoon 0/3 p 0 p.
Käykö hiiriongelman takia? x2 0 p.
Käykö hiiren takia? 3 p.
“Siellä on hiiri”? (Eli ei ole tarkkaan mainittu, missä se on, mutta onko selvää asiayhteydestä, mihin sana “siellä” viittaa?) 0 p. paikka puuttuu
Teil 2) Textverständnis:
18.1 Mihin lapset olivat matkalla ja miksi? Vastaa suomeksi. 6 p.
Serkkunsa luokse. (3/0 p.)
Hänellä on suurempi pelikokoelma / enemmän pelejä. (3/0 p.)
ensimmäisessä osassa, että olivat menossa serkuilleen (monikko) 0/3 p.? x3 0 p.
ensimmäisessä osassa: he menivät serkun luokse, mutta toisessa: serkuilla (mon.) on suurempi pelikokoelma kun heillä itsellään 0/3p.? 3 p.
Om man skrivit att kusinen hade en bättre spelsamling räcker det till 3p? 0 p.
Käykö suurta pelikokoelmaa vertailumuodon suurempi sijasta? 3 p.
Käykö sana leluvalikoima pelikokoelman sijaan? 0 p.
Käykö lelukokoelma pelikokoelman sijaan? 0 p.
19.1 Miksi mies jäi lukkojen taakse elokuvateatteriin, ja miksi häntä ei huomattu? Vastaa suomeksi. 6 p.
Hän oli nukahtanut. (3/0 p.)
Hän nukkui lattialla. (3/0 p.)
toisessa osassa selitetty, että nukkui elokuvapenkkien edessä olevassa jalkatilassa, tai penkkien välissä jalkatilassa 0/3 p.?x4 3 p.
toisessa osassa selitetty, että oli nukahtanut elokuvateatterin jalkatilaan 0 p.
om man skrivit att han legat där man har fötterna räcker det till 3p? x2 0 p.
toinen osio: Mies nukkui tuolien välissä olevan jalkakäytävän päällä, joten häntä ei huomattu (eka osio oli oikein) 0p? 0 p.
Toinen osio (ensimmäinen oikein): Häntä ei huomattu, koska hän oli nukahtanut lattialle 0/3 p? (Onko saivartelua miettiä, oliko hän nukahtanut lattialle vai siirtynyt sinne kenties myöhemmin nukkumaan…) 3 p.
… loppuosa: rivien väliselle jalkatilalle 3 p.
20.1 Mistä poika oli saanut haltuunsa käsiraudat? Vastaa suomeksi. 3 p.
Lelupakkauksesta. / Ne olivat leluja. (3/0 p.)
Kelpaako sana leikkipakkauksesta? 0 p.
Kelpaako: Hän sai käsiraudat eräästä pelistä? 0 p.
Käykö että olivat tulleet lelun pakkauksessa mukana (eli kokelas antaa oman tulkintani mukaan ymmärtää että ehkä jonkun muun lelun ohessa, toki saman tulkinnan voi mielestäni tehdä tekstistäkin)? 3 p
21.1 Mihin perheet saavat tukea Wernen kaupungilta? Vastaa suomeksi. 3 p.
Vanhojen rakennusten / [omakoti]talojen ostamiseen. (3/0 p.)
Käykö: Vanhojen rakennusten kunnostamiseen? x3 0 p.
Käykö: Saavat tukea vanhassa talossa asumiseen? x6 0 p.
Käykö: muuttavat vanhempiin taloihin? x2 0 p.
Käykö yksikössä vanhan talon ostamiseen? 3 p.
Går formuleringen bostad istället för byggnad/hus? 0 p.
sana rakennusten/talojen korvattu sanalla kiinteistöjen 0 p. kiinteistö on enemmän kuin rakennus
21.2 Minkä päätöksen kaupunginvaltuusto teki kesäkuussa? Vastaa suomeksi. 3 p.
Se päätti jatkaa [tuki]ohjelmaa. (3/0 p.)
Tekstissä kerrottiin aikaisemmin perheistä ja nyt voisi pitää uutena asiana, että jokainen/kaikki voi/voivat hakea tukea.
-> Minun mielestäni ei, sillä tekstin alussa mainittiin vain, että taloudellinen apu on erityisesti perheille kiinnostava. Ei kerrottu, että vain perheet voisivat sitä hakea (jolloin muutoksena/uutena päätöksenä voitaisiin sitten pitää sitä, että nyt tukea voivat hakea muutkin).
Tiukasti luettuna voi saada myös sen käsityksen, että (nyt) tukea voi hakea jokainen aikuinen Wernessä, riippumatta iästä ja perhetilanteesta. Minulla kaikki 6 kokelasta vastanneet näin. x9 0 p.
Kyseistä tukea voi saada jokainen Wernessä asuva aikuinen ihminen, riippumatta iästä ja siitä, onko kyseisellä henkilöllä perhettä. 0 p.
Asuttamisohjelmaa päätettiin pidentää. 0 p.
Teki päätöksen ohjelman kestosta. Saako 3p vai onko liian epätarkka? 0 p.
Teil 3) Struktur und Vokabular:
24.1.1 Osaatko puhua italiaa? 2 p.
Sprichst du Italienisch?
Kannst du Italienisch sprechen?
Kannst du Italienisch?
Kann du Italienisch sprenchen? Meneekö nollille vai voiko antaa 1 pisteen? 1 p.
Kannst du Italien sprechen? Voiko tästä antaa yhden pisteen? x5 1 p.
Können Sie Italien sprechen? 1 p. koska sanajärjestys oikein
Jos tässä teitittelee, onko se 1 p? x2 1 p.
24.1.2 3 p (5–10 sanaa)
Ich habe fünf Jahre in Venedig gewohnt.
Ich war letzten Sommer in Italien auf einem Sprachkurs.
Ich liebe ja Italien und die Italiener!
Ja, ich habe es von meinem italienischen Freund Lorenzo gelernt.
lause muuten oikein, mutta Venice. 1 vai 2? -Jep. Venice Venedigin sijasta.? x3 2 p.
Meinen Freund wohnt in Venice. 1 vai 2 p.? 1 p.
lause muuten oikein, mutta Venedict? 2 p.
Ich habe viel nach Venice gereist. 1 vai 2 p.? 1 p.
Ich habe nach Italien vorgestern gereist? 1 p.
24.2.1 Mitä olet ajatellut? 2 p.
Was hast du gedacht?
Was hast du dir gedacht?
Woran hast du gedacht?
Är det rätt om man frågar: hast du dir etwas ausgedacht? 2 p.
Jos “gedenkt”, onko 1 p? 1 p. jos muuten oikein
24.2.2 3 p.
Ich möchte Eishockey spielen lernen.
Ich könnte mit Eishockey anfangen.
Ich kann ja Schlittschuh laufen. Vielleicht Eishockey?
Om man svarar endast med ordet Eishockey, ger det 1p? 0 p. för kort
Ich will einen Eishockey Spieler sein. 2 p.? 1 p.
In meiner Zukunft möchte ich Eishockey spielen. Onko tarpeeksi tilanteeseen sopiva eli saako 3 p.? 3 p.
Teil 4) Schriftliche Produktion / Kommentteja kirjoitelmien aiheista
(kirjoitelmiin pistekokous ei valitettavasti ota kantaa, sillä se on jo YTL:n oman workshopin aihe, mutta kentältä saadut kommentit annetaan eteenpäin myös sensoreille.)
Lyhyemmistä aiheista kaikki olivat vastanneet ykköseen. Toinenkin vaihtoehto oli minusta hyvä, mutta näin oli vain käynyt. Pidemmästä suurin osa oli valinnut jälkimmäisen vaihtoehdon.
Minulla aihevalinnat jakautuneet opiskelijoiden kesken aika tasan.
Seuraavaan kysymykseen ei löydy vastausta maamerkkidokumentistä: Kokelas valitsi lyhyemmistä kakkosen ja antoi käytännössä samat ohjeet kuin Dr. Sommer, mutta oli kuitenkin käyttänyt eri sanastoa. Vaikuttaako arviointiin? Käytetty kieli oli virheetöntä.