Mustat kommentit ovat kentältä tulleita kysymyksiä tai kommentteja, lihavoidut ovat YTL:n hyvän vastauksen piirteet, punaiset ovat pistekokouksen kommentteja ja ehdotuksia. Kokouksen kommentit lähetetään ylioppilaslautakunnan sensoreille.
A) Yleiskommentit
-mukava, ei liian vaikea x2
-oliko jopa liian helppo? Varsinkin A:sta B:hen vaihtaneet napsivat helposti pisteitä
A-kielestä vaihtaneita on varmaankin, mutta ei lyhyen kielen koe saa olla liian vaikea, jotta lyhyen oppimäärän lukeneilla ei ole mitään mahdollisuutta hyviin arvosanoihin. Toivotaan, ettei lyhyen kielen sopivan tasoinen koe nosta pisterajoja kohtuuttomasti. Yliopistojen muutettua pisteytyssysteemejään valitessaan uusia opiskelijoita, uusi systeemi ei kannusta kirjoittamaan kuin yhden A-kielen (yleensä englanti), joten on looginen seuraus, että pitkän saksan lukeneet kirjoittavat (jos edes kirjoittavat) saksan lyhyenä.
I de produktiva korta svaren borde “rutan att skriva i” vara begränsad. Lätt att skriva för långa svar när rutan bara blir större vartefter man skriver. Kunde ju också anges antalet maxord eller maxtecken. Tästä on ollut puhetta YTL:n kanssa ja nyt syksyllä lyhyeen englantiin ja espanjaan oli tullut merkkimäärärajoite joihinkin lyhyisiin vastauksiin. Myös saksaan toivotaan merkkimäärärajoitusta, jotta opiskelijat eivät kirjoita miniromaaneja.
B) Kysymyksiä ja kommentteja kuulluista
4.2. Ajankohtaisista aiheista (3 p.), ja aiheista, joista hän itse pitää (3 p.).
– Sen sijaan, että sanoo …aiheista, joista itse pitää; käykö jos on “itselle merkityksellisistä aiheista” Pistekokouksen mielestä mögen-verbi pitää osata eli 0p.
– käykö: häntä itseään kiinnostavista aiheista x3 ks. ed. 0p.
– Miksi “ajankohtaisista aiheista ja aiheista joista hän itse pitää”? Mielestäni videosta saa sen kuvan, että molemmat kriteerit ovat samaan aikaan voimassa eli ja-sanaa ei ainakaan voisi vaatia. ei ja-sanaa tarvita.
-“ett viktigt ämne” 3p eller 0p? ks. ed. 0p.
-Saako pisteitä, jos on esim. todellisista aiheista ja asioista joita tapahtuu oikeasti. ei ajankohtainen ja todellinen ole synonyymejä eli 0p.
C) Videoista
7.1. Matolla ei saa seistä (3/0p.), jotta järjestelmä ymmärtää, että mukana on vain (yksi) polkupyörä. (3/0p.)
Tämä video oli kiva, freesi ja tyttö puhui selkeästi videolla.
– (toinen osa) – … jolloin se tunnistaa että se on pyörä 3/0p? 3p.
– ….täytyy varoa, sillä ”voi luulla jalkoja toiseksi pyöräksi” 3/0 p? 3p.
– käykö “että kone tunnistaa pyörän, on tärkeää, ettei itse astu matolle pyörää asetettaessa” 6 p.?2x 6p.
– Man får inte stå på den (mattoa ei ole mainittu, mutta se mainitaan kysymyksessä)? 3p., koska matto mainitaan kysymyksessä.
– “att ställa den på mitten av mattan så att den kan känna av cykeln” 0p/3p? 3p.
– “det är bara cykeln som skall vara på mattan” 3p? 3p.
8.1. Runoja (3/0p.) ja lastenlaulujen sanoituksia (3/0p.)
Vaikka runo-sanana on varmasti vaikea lyhyelle kielelle, mielestämme sen osaaminen tässä kohtaa vaaditaan (eli sen korvaaminen jollain muulla sanalla vaikeaa).
-(toinen osa); riittääkö pelkästään lastenlauluja ? – kysymyksessähän jo oli, että mitä professori kirjoitti , eli ei siinä kokelas kai ole ajatellutkaan, että säveltää samalla, kun kysymyksessäkin kirjoittaa-sana …x2 meistä riittää lastenlauluja eli sanoitusten mainitseminen ei oleellinen, koska kysytään kirjoittamista eli 3p.
– käykö, jos on runo-sanan tilalla sana tarina? ei
– käykö, jos on runo-sanan tilalla sana satu? x2 ei
– runo -sanaa ei ole osannut kukaan kolmesta kokelaastani
9. Ihmiset saavat ilmaisia hedelmiä (3/0 p.). Hedelmät eivät mene hukkaan (3/0 p.).
– “visar var man får plocka frukter” (gratis kommer inte fram) 3p? mielestämme ilmaisuus on juuri asianydin eli vaaditaan 3 pisteeseen.
– “frukter som annars inte skulle göra ngn nytta gör det nu” 3p? 3p.
10. Radio tarjoaa mahdollisuuden tehdä [omia] radio-ohjelmia (3/0p.). 13. kesäkuuta mennessä (3/0p.).
– Käykö myös “avaa studion ovet nuorille, tarjoaa mahdollisuuden pitää radiolähetyksen Baijerille”. Kuitenkin näin sanotaan äänitteessä. 3p., pistekokous ei pidä yksikkö-/monikkoasetelmaa tässä tärkeänä, koska kai realiteetti on se, että joku nuorisoporukka kerrallaan tekee yhden ohjelman.
– Käykö, jos alkuosassa “nuortenpäivänä voivat esittää oman radio-ohjelman” 3p.
– Käykö lähettää omaa … käy eli 3p.
– Käykö mahdollisuus tulla lähetykseen puhumaan tämä on liian kaukana, koska puhumaan voi olla esim. jonkun toimittajan haastateltavana eli 0p.
D) Luetuista
– Kokelaat löpisevät turhan pitkiä vastauksia, kun ei ole mitään merkkirajoitinta
13. Minusta vaikeita olivat vastaukset Vielen Dank im Voraus ja und ob (tämä varsinkin) verrattuna Warum immer ich-vastaukseen.
16.3. Se antaa [päivittäin] tietoa veden laadusta (2 p.) ja ennusteita vedenkorkeudesta (2 p.).
Tässä kohtaa välipiste 3 yhteensä olisi paikallaan, koska monet kokelaat eivät näytä ymmärtäneen Prognosen-sanaa, muuten vastaus oikein.
– jos on jäänyt sana ennusteita pois (muuten lukee vedenpinnan korkeudesta mallivastauksen mukaan), onko 4 p.? Liitetty siis yhteen lauseeseen kumpikin vaadittava vastauksen osa (antaa tietoa kummastakin asiasta päivittäin) x4 Valitettavasti 2p., koska ennusteet puuttuu
– käykö mittaa veden laatua käy eli 2p.
– “dagligen informera om vattnet” + extra fel information 0p/3p? liian ympäripyöreä, koska kyse on veden laadusta ja korkeudesta eli 0p.
– Kokelas käyttää “tarkkailee”, puuttuu antaa tietoa ja ennusteita. Eli tarkkailee vedenlaatua ja tarkkailee korkeutta, niinkö? Tässä tapauksessa yhteensä 2p.
– käykö, jos sen sijaan, että puhuu tiedon antamisesta, onkin käytetty verbiä valvoa “valvoo veden laatua ja vedenpinnan korkeutta” ks. ed. eli yhteensä 2p.
– “berätta vattenhöjden och vattenkvalité” Valitettavasti 2p., koska ennusteet puuttuu
17.3. – Jos asiakas ei pääse perille saman päivän aikana / jos asiakkaan matka viivästyy yön yli (2/0 p.) – Kuljetukset hotelliin (2/0 p.)
– katsotaanko toistoksi, jos maininta, että järjestää hotellimajoituksen, ja käykö jos on “kuljetukset hotellille ja takaisin kentälle” Onko aikaa mainittu: ei saman päivän aikana? Loppuosa on 2p.
– käykö: “jos joutuvat odottamaan seuraavaan päivään” käy
– käykö “kun lento siirtyy vuorokaudella” käy
– käykö “joutuu odottamaan kokonaisen päivän”?x2 käy
– Lentoyhtiö Air Berlin on jo historiaa, joten sen olisi voinut jättää tekstissä mainitsematta.
18.2. Oli kylmä (2/0p.). Lentokentällä oli vain yhdet (siirrettävät) portaat (2/0p.)
– (eka osa) – käykö, että pimeän tullessa ulkolämpötila laski -30 asteeseen x 3 käy eli 2p.
– on mainittu arktiset olosuhteet (kylmä siis puuttuu) x3 2p.
– Käykö lentokentällä ei ollut tarpeeksi korkeita rappusia, joita pitkin koneeseen voi kiivetä? ei, koska ei korkeus se ole oleellinen vaan portaiden lukumäärä eli 0p.
19.1. Lähettäjä arvostaa vastaanottajaa (2/0 p.). Hän on valmis käyttämään aikaansa [kortin kirjoittamiseen/lähettämiseen] (2/0 p.).
-Onko sama: lähettäjä ajattelee vastaanottajaa?x7 ajatteleminen ja arvostaminen ei ole sama asia eli 0p. Jos vastauksessa on mainittu ajattelee lämmöllä tms., vastauksen voisi hyväksyä.
-Välittää vastaanottajasta? x5 käy eli 2p.
-jälkimmäisessä osassa käykö jos on “lähettäjä osoittaa postikortilla, että hänellä on aikaa vastaanottajalle” 2p.
-respekterar den man skickar brevet till (kunnioittaa vastaanottajaa) 2p.
-man tänker på mottagaren och visar att man har tid 4p/2p? 2p.
20. Muutto (2/0p.). Nojatuoli oli jäänyt (siirrettäessä) kiinni ikkuna-aukkoon (2/0p.).
Muutto-sanana vaikea lyhyelle kielelle ja vaikka se varmasti vaaditaan (tilanne, jossa nojatuolia siirrettiin), niin alkuosa meni monelta ohi eli he saavat alkuosasta 0p. Pistekokous suosittaa, että nojatuoli voidaan korvata sanalla huonekalu, joka myös mainitaan tekstissä. Lisäksi nojatuoli oli jäänyt kiinni ikkuna-aukkoon on sama kuin nojatuoli roikkui ikkunassa (eihän se voi muuten roikkua, jollei se ole jäänyt siihen kiinni).
(toinen osa) – käykö nojatuolin sijasta huonekalu? (tekstissä käytetään myös sanaa das Möbelstück) x3 2p.
– muutto puuttuu (mikä oli mielessä: nojatuolin siirto ikkunan kautta) / (att få en stol ut ur lägenheten) x4 muuton puuttuminen 0p, lopusta myös puuttuu tietoa eli 0p.
går “en fåtölj hängde ut genom fönstret” (hade ju fastnat, men i texten används både “heraushing” och “steckengeblieben”) 2p? 2p.
“ungdomarna hade fått en fåtölj att fastna i fönstret. De ringde för att de trodde de skulle kasta ut fåtöljen” (första delen rätt men orsaken till att de ringde fel) 2p/0p? 2p.
Saako lainkaan pisteitä, jos mainitsee ikkunassa näkyvän huonekalun? Liian ympäripyöreä eli 0p.
E) Sanoista ja rakenteista
21. helppo
22.1. Du liest den Kindern wirklich sehr schön vor! (2/1/0 p.)
-Voiko antaa yhden pisteen, jos on taivuttanut verbin väärin (lest), mutta tekijä du on oikein? 1p.
-kokelas jättänyt datiivin kopioimatta. On kyllä alleviivattu, mutta sehän ei tässä vaikuta sinutteluun Meistä datiivi ei ole oleellinen eli 2p.
22.3. Aber bald kannst du dich entspannen. (2/1/0 p.)
muuten oikein, mutta refleksiivipronomini sich sen sijaan, että dich. 1p.? 1p.
annars rätt, men i stället för “kannst” har man “könntest”/”könnst” 1p? 1p.
Nämä 23.1.-23.3., tästä kaipaisin linjausta, että mikä kaikki hyväksytään täysien pisteiden arvoiseksi. Onko siis niin, että kun on vastannut vihjeiden mukaan ja kieliopillisesti täysin oikein ja vastaus sopii edellä sanottuun, niin kyseessä on kolmen pisteen vastaus? Näin ainakin tulkitsin kevään kokeen perusteella, jossa oli vastaavanlainen tehtävä.
Pistekokous suosittaa, että kaikki asiayhteyteen sopivat hyväksytään ja kieliopillisesti täysin oikein luonnollisesti 3p eivätkä sellaiset kirjoitusvirheet (esim. isolla/pienellä), jotka eivät kuulu ääntämisessä vaikuta arvosteluun + yksi pieni virhe 2p. ja kaksi tai useampi virhe tai jotain oikeaa löytyy 1p.
23. 1. (3/2/1/0 p.) Ja, finde ich auch. Ja, das denke ich auch. Da hast du recht!
-käykö: “Ja, es ist so wunderbar die Ferien endlich zu haben” 3p.
käykö ”Ich finde das auch” 3p./ “Ich denke das auch” x2 3p.
“Ja, das finde ich auch schön!” 3p.
Ja dass finde ich auch! → vähennetään 1p? 3p. (ei kuulu ääntämisessä)
23.
2. (3/2/1/0 p.) Welche Pläne hast du eigentlich für den Sommer? Was willst du im Sommer machen? Was machst du im Sommer?
-käykö: Welche sanan tilalle: Was für Pläne hast du für den Sommer? 2 p.? 3p.
-käykö: “Was hast du für den Sommer geplant? 3p.
-“Was machst du diesen Sommer?” 3p.
-käykö “Hast du etwas für den Sommer geplant?” 3p.
-Hast du etwas Besonders zu tun? ei suunnitelmaa eikä kesää mainittu, mutta tarviiko? Kesä puuttuu 1p. (kuulostaa velvollisuudelta, mitä sun pitää tehdä)
23.3. (3/2/1/0 p.) Danke gleichfalls, und bis zum August! Danke, wünsche ich dir auch. Das mache ich bestimmt! Und du auch! Danke Anna, und schönen Sommer!
-käykö: Danke schön und guten Sommer auch für dich” x2 3p.
-käykö: “Danke, viel Spaß auch” x2 2p (dir auch olisi luontevaa)
-Entä jos ei toivota mitään takaisin? x2 Pelkästä kiittämisestä 1p.
-Voiko antaa 1 p pelkästä “Danke!”? 1p.
-Viele Danke, du auch? → vähennetään 1p? 0p. (viele Danke on niin väärin ja dir auch voisi hyväksyä)
-“Danke dir! Es wird sicher spannend!” 3p.
-“Danke. Auf Wiedersehen!” (passar det att säga “Auf Wiedersehen” till en kompis…? )1/2/3p? ei ole neljää sanaa, eikä kaverille sanota auf Wiedersehen eli 1p.
-hur är det med stavfel? “Danke schön und Auf wiedersehen!” 1p/2p/3p? virheet ei kuulu, mutta kaverille ei sanota näin, tosin tarpeeksi sanoja 2p. (koska kiitosta on jatkettu, vaikkei olekaan luontevin jatko)
-“Danke Schön/Vielen dank, ich hoffe das die Sonne scheint in Lappland” (stavfel + ordföljdsfel)1p/2p? virheet ei kuulu, mutta sivulauseen sanajärjestys -1 eli 2p.
-Miten pisteitä: Danke schön! Ich bin sehr begeistert 2p. (begeistert ei ihan luontevin sana)
F) Kommentteja kirjoitelmien aiheista
24.1. Kuvasarjan mukaisen tapahtumasarjan kuvaus vaikea.Kyllä! x 4
Liian vaikea lyhyelle kielelle ainakin, varsinkin kun poika ja ilmeisesti ystäväperheen isä seikkailevat kuvasarjassa samanlainen hattu päässä ja kuka osaa sanoa saksaksi rikkoneensa kalamaljan? Jos sarjakuvaa halutaan käyttää, niin sen pitää olla helppo ymmärtää ja helppo sanastollisesti. Aika vähäisellä merkkimäärällä sarjakuva piti selittää, kun kyseessä oli lyhyempi kirjoitustehtävistä.
Joku kokelas luuli, että kuvasarjassa oli joka kuvassa sama poika!!! Näin luuli aluksi opettajakin! Ei tällaisia sarjakuvia saa laittaa, jossa voi mennä huippuoppilaatkin lankaan!
Sarjakuvassa suuri erehtymisen mahdollisuus! Näin kävi kokelaalla (kuten edellisessä kommentissa) ja sarjakuvaa kierrätettiin opettajilla tänään ja todella moni EI huomannut, että viimeisessä kuvassa olikin isä, vaan luulivat olevan myös sama poika! Jos siis kokelas ymmärtänyt näin väärin, pitääkö rokottaa pisteitä ja kuinka paljon? Tässä ei kyseessä mitenkään kielitaito kuitenkaan! Pistekokouksen mielestä kaikki tarinat käy, jos kokelas on keksinyt loogisen jutun.
Eikö poika muka ollut sama kolmessa ensimmäisessä kuvassa? Vasta viimeisessä tuli mukaan eri hahmo. Näin minä ainakin sen tulkitsin ja kokelas myös.
Detta är visserligen en känd serie, men inte nödvändigtvis för alla. Borde inte ha sådana uppgift där man förutsätts ha dylika kunskaper (kan förstå att man inte märker att det är far och son…om man inte vet det från tidigare)
24.2. Kiva, helppo tarttua tähän
25.1.
Kiva idea. Facebook-seinä ei luultavasti ole enää monelle nykynuorelle luontevin viestintäväline.
25.2.
Skriv en beskrivande text till videon, och berätta om vad du gjorde på semestern.
Miten ymmärrätte videon kuvailemisen? Riittääkö, että laskettelu mainitaan vai pitääkö olla muutakin? Entä jos keskittyy tehtävänannon jälkimmäiseen osaan? Videolla ei loppujen lopuksi tapahdu paljoa. Pistekokouksen mielestä jokin viittaus videoon pitää olla ja tehtävänannossa lukee: ”mitä kaikkea teit” eli tähän vastattava jotenkin.