Lyhyen saksan koe, syksy 2017

Pistekokouksen kommentit lihavoituna, ilman lihavointia oleva teksti/kysymykset/kommentit ovat tulleet saksanopettaja ry:n jäseniltä. Huomaattehan, että nämä ovat ehdotuksia ja kommentteja ytl:lle lopullista arvostelua varten. Pistekokous ei päätä mitään, sillä sensori ei ole läsnä. Olemme ehdottaneet välipisteitä ytl:lle lopullista arvostelua varten, mutta alustavassa arvioinnissa niitä ei voi käyttää.

A) Yleiskommentit

B) Kysymyksiä ja kommentteja kuulluista

C) Videoista

D) Luetuista

E) Sanoista ja rakenteista

F) Kommentteja kirjoitelmien aiheista


A) Yleiskommentit

Provet börjar bli för lätt jämfört med pappersversionen, och jämfört med innehållet i kurs 7 och 8. Det gagnar ingen om den skriftliga produktionen blir det enda som skiljer agnarna från vetet. Det måste finnas någon svårare del i hörförståelsen och också i strukturerna.

Tycker också att provet känns ganska lätt. Skulle gärna se lite svårare delar. Nu är alla delarna ganska lika till svårighetsgrad.

Pistekokouksen mielestä koe oli monipuolinen ja vaikeustasoltaan sopivahko, koska monet lyhyen kielen lukijat kirjoittavat jopa kuuden kurssin jälkeen. Kokeessa oli meistä helpompia ja vaikeampia osia. Ruotsinkielisille koe saattaa vaikuttaa helpommalta. Kokeessa oli paljon erilaisia aiheita ja se mittasi monipuolisesti kielitaitoa. Osiot olivat sopivan lyhyitä.

Kysymyksiä ja kommentteja tuli pistekokoukselle melko vähän, johtuuko kirjoittajien vähäisestä määrästä??
Kaipaamme moniin kohtiin välipisteitä edes 0/1/3, koska kaikki tai ei mitään -arviointi ei erottele. Osittaisesta ymmärtämisestäkin pitää saada edes yksi piste, varsinkin lyhyessä kielessä.


 

B) Kysymyksiä ja kommentteja kuulluista

Kuunteluosio oli aika pitkä, omat opiskelijani käyttivät siihen aikaa pitkälti yli tunnin (yksi melkein kaksi tuntia…)
Väldigt långsamt och tydligt tal – på gränsen till tråkigt långsamt!
Poikapuoleinen opiskelija oli vielä tänään (keskiviikkona) hieman ihmeissään kynsilakkaa koskevasta kuunteluosiosta. Hän oli sitä mieltä, että kynnet olivat kaikissa kuvissa samanlaiset.

1.2 Käykö myös, että hän luuli, että Karin olisi vielä pitkään lomalla. Meistä alleviivaten sanan pitkään ja 3 p., koska lähes oikein. Tässä olisi hienoa saada välipisteet käyttöön eli tämä olisi 2 p.
1.2 Käykö myös, että hän luuli, että Karin olisi koko viikon reissussa. 3p.
1.2 Han trodde inte att Karin skulle komma hem så tidigt som hon gör 0p?/3p? 3p.

7. Hyväksyisimme opiskelijoiden erilaiset variaatiot remontti ja rakentajat. Tähänkin kaipaamme välipisteitä, koska tällainen kaikki tai ei mitään –arviointi ei erottele. Osittaisesta ymmärtämisestäkin pitää saada joitakin pisteitä, varsinkin lyhyessä kielessä.
“Bauarbeiten” syftar ju på vägarbeten, så det ordet måste ju också godkännas utöver “byggarbeten” som står på SEN:s sida! Heter det ens “byggarbete” på svenska i det här fallet?? 3p.
7. Siellä oli remontti. 3p.
7. Siellä oli rakentajia. 3p.

8. Oikeaan kolmen pisteen vastaukseen vaaditaan kolme asiaa: uusi+lelu+osasto. Miksi näistä ei voi saada jokaisesta yhtä pistettä?
Går: Man ber kunderna komma och titta på den nyöppnade avdelningen (måste leksaks- vara med?) x2 3p., koska kaksi asiaa mainittu.
Jag har en som pratat om leksaksbutik, 0p?? 0p., koska vain lelu oikeaa tietoa.
man har öppnat en ny butik på tredje våningen 0? 0p.


 

C) Videoista

11.3 Käykö myös: heille, jotka ovat lukeneet tähän mennessä vähemmän. 0p.
11.3 Går: Barn, som tidigare inte har läst speciellt mycket x 2 0p.

D) Luetuista

16.4 Att skriva att man hälften av praktiken arbetar eftermiddagar – är det för vagt formulerat? 0p.

16.5 Käykö myös: heillä ei ole tarpeeksi tietämystä siitä, mitä luokassa pitää tehdä. 0p.

16.5 går: Man känner sig ännu mycket osäker. 0p.

17.5 Voiko hyväksyä: He ottavat ruokaa lisää ja syövät myös ylijäänyttä ruokaa seuraavana päivänä? x2 2p.

19.5 måste man ha med kollektivboendet? Går det med bara: Att båda har ett eget rum.? x2 Mielestämme yhteisöasumista eli solua ei tarvitse mainita, koska tekstissä ja edellisen kysymyksen vastauksessakin tulee esille, että on kyse tällaisestä asumismuodosta. Raum voi olla solussa tilan lisäksi myös huone eli huone hyväksytään.

21 a-delen: umgänget med familjemedlemmarna blir mindre 3p.
21 jälkimmäinen kysymys, käykö: saksalaiset ovat tarkkoja siitä, kehen voi luottaa 0p., koska tulkintaa ystävyydestä.


 

E) Sanoista ja rakenteista

24: blir det avdrag om substantiv inte är med stor bokstav? x3
är: es tut mir leid 1 el 2p? Yleissääntönä on, että dialogissa ei sakoteta virheistä, jotka eivät kuulu ääntämisessä eli täydet kaksi pistettä.
24.2 går: Schade, dass du Kopfschmerzen hast (då man fyllt i på föregående att det inte går så bra, för man har huvudvärk) 2p.
24.2 går: das ist Schade 2p.
24.4 pitääkö tehdä pistevähennys sanajärjestyksen vuoksi: …Fussball mit Elias / Fussball mit ihm x2 sanajärjestyksellä ei ole väliä.
och hur gör man med Fußball/Fussball? -1, koska kuuluu ääntämyksessä.
samt tydliga “Tippfehler”: Fußall, kan man ge full poäng? Kuuluu ääntämyksessä.
om man skrivit mit ihn (alltså ackusativ, inte dativ), blir det ett poäng avdrag?? Kyllä vähennetään.

25: är alla fel helt fel – geld med liten bokstav, intressiere mich osv? Geld voi olla pienellä, mutta interessieren-sanaan e, erona ruotsiin.
25.4: på svenska står “är intresserad” i provet, men det borde ju egentligen stå “intresserar mig” Pistekokous ei ota näihin kantaa, kaikki kommentit menevät sensoreille.


 

F) Kommentteja kirjoitelmien aiheista

26a: Måste man ha med adressuppgifterna och ämne i början på e-postmeddelandet? Ei.

Permanent link to this article: https://www.suomensaksanopettajat.fi/lyhyen-saksan-koe-syksy-2017/