Lyhyen saksan koe, kevät 2017

Pistekokouksen kommentit lihavoituna. Huomaattehan, että nämä ovat ehdotuksia ja kommentteja ytl:lle lopullista arvostelua varten. Pistekokous ei päätä mitään, sillä sensori ei ole läsnä. Olemme ehdottaneet välipisteitä ytl:lle lopullista arvostelua varten, mutta alustavassa arvioinnissa niitä ei voi käyttää.

 

A) Yleiskommentit

B) Kysymyksiä ja kommentteja kuulluista

C) Videoista

D) Luetuista

E) Sanoista ja rakenteista

F) Kommentteja kirjoitelmien aiheista.

 

A) Yleiskommentit

Koe oli sopivan tasoinen ja pitkä, monipuolinen, innostava: koetta jaksoi tehdä eli voisi jopa sanoa: onnistunut. Tosin karttatehtävässä kartta ei näkynyt hyvin ja lähtöpaikkaa oli aluksi hieman vaikea hahmottaa. Positiivista siinä oli se, että sen sai kuunnella kaksi kertaa. Kysymykset olivat melko yksiselitteisiä. Positiivista, että kuuntelut alkoivat helpohkolla osuudella.

Toivomme lyhyiden kielten kokeiden olevan samanpituisia, vrt. lyhyt ranska huomattavasti lyhyempi.

  • Koe oli positiivinen yllätys: kysyttiin sitä, mitä on opetettu ja opittu!. Tehtävät olivat sitä paitsi mukavia, saivat hymyn sekä opiskelijoiden että opettajankin huulille. Koska saksaa opiskelee lukiossa vain hyvin valikoitunut joukko opiskelijoita, on erittäin tärkeää, että yo-koe kannustaa heitä jatkamaan aina yo-kirjoituksiin saakka. Tämän kertaisesta kokeesta siis plussaa kokeen laatijoille. x4 (=yht. 4 kommentoja olivat sama mieltä)
  • Kokeessa oli mukavia tehtäviä, ne olivat hyvin käytännönläheisiä ja tukivat kommunikatiivista kielenkäyttöä. Joskin ihmettelen tehtäviä 16.1. ja 16.2. Ovatko tekstikatkelmien järjestämiset kuitenkaan niitä keskeisimpiä asioita, joita tunneilla opetellaan…
    Paljon oli kulttuuria mukana, aina hyvä juttu! Pidin myös rakennetehtävistä.
  • Minun mielestäni kaiken kaikkiaan ihan mukava koe. Kuuntelussa opastustehtävä oli kiva, mutta kartalta oli vaikea löytää nopeasti jotain paikkaa tai mainittua kadunnimeä. Toinen kuuntelukerta auttoi. x2 Olisi voinut olla lyhyt tauko sen jälkeen kun oli kerrottu, missä ollaan.
  • Mukava koe, oppilaatkin tyytyväisiä, sopivan pituinen, sähköisen korjaaminen menee joka kerta nopeammin => tähänkin rutinoituu harjoituksen myötä
  • Pitkän saksan jälkeen tosi positiivinen yllätys! Muutama yksittäinen hankala kohta mutta yleisesti ottaen kielitaso oli sopiva, tehtävät monipuolisia, mielenkiintoisia ja viestinnällisiä. Oppilaat kokivat, että sitä kysyttiin mitä kursseilla oli opeteltu. Aika riitti hyvin ja tarkastaminenkin sujui joutuisasti.
  • Kiva koe, joskin vähän sillisalaattia, kun paljon lyhyitä ja erilaisia tehtäviä. Tasoltaan aika helppo.
  • Tienneuvomistehtävässä opettajaltakin meni eka kuuntelukerta ihan ohi, kun nopeasti pitäisi löytää aloituskohta. Ehdottomasti pitäisi olla pidempi tauko aloituspisteen ja neuvomisen välissä tai jopa mainita lähtöpiste kirjallisesti.x8
  • Ohjeistusta oli pitkästi saksaksi, liekö ohjeistus suomeksi olisi ollut toimivampi, kun on kuitenkin paljon uudenkintyyppisiä tehtäviä sähköisessä kokeessa x3
  • opiskelijoiden (sekä minun) oli vaikea tietää millainen lyhyt vastaus olisi niihin kysymyksiin, joissa sanottiin että “Vastaa lyhyesti omin sanoin” . Niissä pitää sanoa montako sanaa saa olla. x4
  • Työläs korjata; 15 opiskelijan kokeisiin mennyt jo 5 tuntia ja tulkinnanvaraiset kohdat vielä katsomatta!!! – Niin on nyt paljon enemmän “avokysymyksiä” korjattavaa kuin ennen. Ne vie vaikka kuinka paljon aikaa. x3
  • tidskrävande att rätta – jag har skrivit ut rätta svaren, har en dator med delad skärm med frågorna och materialet och en till dator där jag får fram elevsvaren… och att inte lyssna på hör-delen när man övervakar ger extratidstillägg
  • Uppgiften med serien var rätt svår – de studerande måste ha rätt humor för att det ska bli rätt. x2
  • Eleverna skriver slarvigare på dator – ibland märker man tydligt att de har skrivfel, inte språkfel. Men när man korrigerar är de här lika värda = helt fel 🙁 x7
  • Suomen kielen kirjoitusvirheistä ei sakoitettane, esim. 4 viikoa?

 

 

B) Kysymyksiä ja kommentteja kuulluista

 Kuunteluihin haluaisimme koko käsikirjoituksen nähtäväksi, helpottaa korjausta. Tienneuvomisessa nykyisin varmasti google maps apuna, mutta suunnanneuvominen edelleen oleellista esim. tavarataloissa tms: suoraan eteenpäin, oikealle ja vasemmalle, portaat ylös/alas, monesko kerros.

  • yleisesti: saako kuuntelut tallentaa omaan käyttöön? Eikös tästä ole ytl:n ohjeissa, että ei saa.
  • jos avokysymys täysin väärin 0p., eihän sitä silloin tarvitse alleviivata?
  • Förresten, förr hade vi en vecka på oss att rätta hörfar och en vecka till den skriftliga delen. Provet har definitivt inte blivit kortare – borde vi inte också få mera tid??? x 5

 

1.3. Luise soittaa vielä äidilleen. (3/0)

  • Käykö jos on mainittu, että soittelevat myöhemmin toisillensa (eli ei erikseen mainita, että Luise soittaa äidilleen) x7: Mielestämme täytyy olla: Luise soittaa äidille.
  • Käykö, jos on vastattu, että Luise soittaa äidilleen takaisin? (Luise soitti äidilleen alunperin, eikä äiti Luiselle) Käy.
  • Käykö, jos opiskelija kirjoittaa että he sopivat jatkavan keskustelua ja puhuvan leiristä myöhemmin. x2 Puuttuu: Luise soittaa äidille.
  • Käykö, jos Luise soittaa vielä harjoitusten jälkeen tai soittaa vielä reissustaan. Joo
  • Käykö myös, että Luise soittaa äidilleen vielä myöhemmin ja kertoo treeniOHJELMASTAAN. Alleviivaten ja täydet pisteet.
  • Käykö täydestä, että Luise soittaa niin pian kuin mahdollista takaisin?

 

3.3.oavsett språk är det lite extra utmanande att plötsligt behöva tänka “uppochned”, vad som då blir vänster och höger. Verkligen onödigt invecklat i en studentskrivningssituation! Annars bra uppgifter med vägbeskrivningar.

 

7. Neljä viikkoa (3/0), luentoja (3/0)

  • Neljä viikkoa ja luento. Luento yksikössä 3+ 0p? x6 Mielestämme luento pitää olla monikossa.
  • kuukauden? Kyllä.
  • voi ottaa osaa luentoihin 3 p? Kyllä.

8. Pääsykokeen läpäisemisestä (3/0). Hän kutsuu Mariannen syömään (3/0).

  • onnittelee opiskelupaikan saamisesta x4 kyllä
  • onnittelee, että Marianne pääsi läpi kokeesta x5 Mielestämme pääsykoe pitää olla mainittu.
  • käykö jälkiosana myös: ehdottaa, että menevät yhdessä syömään x2 kyllä
  • ehdottaa, että laittaa ruokaa Mariannelle x4 kyllä
  • Entä “tarjoaa Mariannelle lounaan?” ei
  • ehdottaa tulemaan syömään jälkimmäisessä osassa kyllä
  • käykö jälkimmäisessä osassa: “menevät yhdessä ulos syömään”? kyllä
  • käykä jälkimmäisessä “haluaa tarjota aterian” x4 kyllä
  • käykö jälkimmäisessä “ ehdottaa, että voisi tarjota jotain syötävää”? kyllä
  • käykö jälkimmäiseen “lähtisi syömään kanssaan”? kyllä
  • käykö jälkimmäiseen “kutsuu syömään” kyllä “Lagar mat åt henne”x3? kyllä

9. Kerran viikossa (3/0). Hyvät yhteydet (myös) muualta Saksasta. / Muultakin Saksasta ehtii mukaan lennolle (3/0).

  • Käykö myös jos on sanottu (oikea) viikonpäivä jolloin lentää, mutta ei ole mainintaa kerran viikossa.x7 kyllä Käykö jos puhuu hyvistä jatkoyhteysmahdollisuuksista aikaisen lähtöajan vuoksi ilman mainintaa muualta Saksasta? Meidän mielestä Saksa pitää olla mainittuna (kuuntelussa kaksi kertaa mainittu).
  • Käyhän vastaus “kaikkialta Saksasta” eikä pelkästään “muualta Saksasta”, niin kuin on YTL:n hyvän vastauksen piirteissä? x3 kyllä
  • om man skrivit fel och skriver “varje söndag” (fast det var Samstag), då får man väl inga poäng för A-delen? kyllä
  • käykö “alla tyskar har möjlighet att åka med? ei käy, saksalaiset tässä väärää.
  • B-delen: går det med “att man kan flyga till Kittilä från hela Tyskland, man mellanlandar i München”?/ kyllä Man kan ta ett tidigt flyg till MUC för att sedan byta där? kyllä

10. Hän laittoi auton ikkunaan lapun, jossa pyysi apua (3/0). Hän ei halunnut kuunnella isän valitsemaan (vanhaa) musiikkia (3/0).

  • Käykö, jos on mainittu, että “soitettiin vanhanaikaista musiikkia”, mutta ei ole mainittu isää. x10 isä pitää olla mainittu.
  • tai käytetty sanaa “förare” isän sijasta isä tarvitaan
  • Vastaus on muuten oikein, mutta vastauksessa on myös, että “poika halusi muuta tekemistä”? (Poika halusi tehdä jotakin vanhanaikaisen musiikin kuuntelua vastaan) Voiko antaa 6 pistettä? ei
  • Isä soitti huonoa musiikkiax2 kyllä
  • käykö, jos kirjoitti lappuun apua ja häiritsi näin ohikulkevia autoja (puuttuu ikkuna)x2 ei
  • ensimmäinen osa: kirjoitti lappuun auta ei, auton ikkuna pitää olla mainittu tai näytti autosta lappua tms.
  • B-delen: går “han ogillade pappans musiksmak” kyllä
  • B-delen: att “de spelade så dålig musik i bilen” ei, poika ei ollut valinnut musiikkia.
  • käykö jälkimmäinen osa: “ei pitänyt musiikista, joka autossa soi” ei

 

C) Videoista

11.3. Sopivia hedelmiä ei ole olemassa. (3/0)

Dudenin mukaan Beere on Frucht-sanan alakäsite, joten ehdotamme tässä hyväksyttävän myös: ei ole olemassa sinistä marjaa. (3)

  • sinistä väriainetta on vaikea valmistaa ei
  • koska tekemiseen ei ole sopivia aineita ei
  • koska he käyttävät luonnollisia väriaineitax2 ei
  • koska mistään ei saa sinistä väriä (hedelmät puuttuu)x2 ei
  • koska luonnossa ei ole mitään, joka antaisi karkeille kauniin sinisen värinx2 ei, liian yleinen
  • mikään hedelmä ei ole kauniin sinisen värinen x2 kyllä

 

 D) Luetuista

13.1 minun mielestäni kelpaisi “teilweise dramatisch” x2 Meistä tämäkin oikein eli toivomme tämäkin hyväksyttävän lopullisessa arvioinnissa.

 

13.3 Kielikuvilla. (2/0)

  • käyttää vertauskuvia x2 ei
  • käyttää sanallisia kuvia x3 ei
  • beskriver med bildspråk x8 ei
  • beskriver tankarna och känslorna bildligt ei
  • käyttää kuvailevia ilmauksia kyllä

 

14.1,14.2, …

Ei tarvita näin monta vastausvaihtoehtoa. Kolme vaihtoehtoa olisi riittänyt ja eri vaihtoehdot eri kysymyksiin.

 

15.3.

Saksalainen huumori ei aina ihan avaudu opiskelijoille. Huumori muutenkin on hyvin vaikeaa kokeessa.

  • sarjakuva ei avautunut edes opelle vaikka toki sanat ymmärsin…

 

16.2.

Pitkä ja raskas tehtävä, josta suhteessa saa vain vähän pisteitä. Milloin elämässä joutuu järjestämään valmista keskustelua????

  • Käykö kahteen pisteeseen myös järjestys, joka muuten sama, mutta E ja C toisinpäin? x12

Toimii myös toisinpäin (natiivin mukaan), ehdotamme myös tämän käyvän

  • Ordningsuppgiften (16.2) Tycker jag att både BADFGEC OCH BADFGCE kunde vara rätt x2 ed.

 

18.2 Suurista rikkauksista. (2/0)

Vermögen on omaisuus eli molemmat hyväksyttäneen.

  • Käykö jos puhuu omaisuudesta rikkauksien sijasta? x6 -> Vermögen siellä oli, eli Reichtümer, pitäisi siis kelvata
  • “valtavat rikkaudet”? x3 kyllä
  • valtavasta määrästä rahaa ei
  • suuresta vauraudesta kyllä
  • en stor förmögenhet kyllä
  • suuri lahjoitus? ei

 

19.4. Useista nähtävyyksistä saa alennusta. (2/0)

  • Ilmaisen pääsyn moniin nähtävyyksiin? Onko heti 0p? -> ilmainen eri asia kuin alennus! Alennus pitää olla ja pitää mainita nähtävyydet, mutta ei tarvitse useita/monia/lukuisia. Tähän tarvittaisiin välipiste sanasta usea/moni/lukuisa.
  • Onko nolla pistettä, jos sanoo “kortilla saa alennusta joihinkin nähtävyyksiin” meistä käy, 2 p. (koska alennus ja nähtävyydet)
  • voi saada alennuksia (ei ole mainittu nähtävyyksiä) X2 nähtävyydet mainittava
  • käykö myös, että pystyy tutustumaan lukuisiin nähtävyyksiin alennus puuttuu
  • entä saa tutustua Hannoverin nähtävyyksiin alennus puuttuu
  • ilmainen pääsy moniin nähtävyyksiin? ei
  • pääsee halvemmalla nähtävyyksiin (onko mainittava alennus) – Eikö se ole sama asia? joo

 

20.5 Että se säilyy kuivana. / Että se ei saa kostua. (2/0)

  • että kasvi on hyvin kuivunut x3 ei
  • että kasvit ovat kunnolla kuivuneita eivätkä ollenkaan kosteita ei
  • käykö jos on “kasvit eivät saa mennä pilalle” ei
  • käykö jos “ympäristö on kuiva” kyllä
  • varastoidaan kuivana kyllä, vaikka huonoa suomea
  • että eivät homehdu ei, tulkintaa ja yleistietoa
  • kasvit ovat kuivassa kyllä
  • meneekö pisteet nollille jos on oikea vastaus + virhe vastauksessa? Kyllä

 

  1. Ensimmäisessä kuulutuksessa poistuvia matkustajia pyydettiin kiirehtimään. (2) Juna ei ollut enää niin paljon myöhässä. (2)

Tähän jälleen tarvittaisiin välipiste, jos on ymmärtänyt S-Bahn väärin, mutta muuten oikein.

  • Käykö, jos on vastattu, että matkustajia pyydettiin kiirehtimään, kun he nousevat pois metrosta? x3 joo
  • Entä jos on pelkästään, että “matkustajia pyydettiin kiirehtimään.” joo
  • Entä, jos on vastattu että matkustajia pyydettiin toimimaan nopeasti joo
  • entä jos junan sijaan on raitiovaunu joo
  • b-delen: man hade lyckats spara tid kyllä
  • Jälkimmäinen osa: vaunu olikin vain kolme minuuttia myöhässä. ? kyllä
  • myöhästyminen oli vähentynyt neljästä minuutista kolmeen.? x2 kyllä
  • käykö jälkimmäiseen osaan maininta aikataulun kirimisestä (sitä oli saatu kirittyä) kyllä
  • myöhästymisaika oli laskenut kyllä

 

  1. Nainen luuli (kaste)matoa käärmeeksi. (2) Poliisi vei madon pihalle. (2)
  • kvinnan trodde att hon hittade en orm i SALLADEN fast det var en mask kyllä
  • Poliisi päästi madon vapaaksi. – käykö? x3 kyllä
  • mato päästettiin vapaaksi? x2 kyllä
  • poliisi hoiti madon pois ei
  • går det med “polisen släppte ut masken i naturen” x2 kyllä
  • “poliisi päästi eläimen myöhemmin vapauteen”? Edellisessä lauseessa toki ilmaistu mato. kyllä
  • pitääkö mato mainita? kokelas puhui käärmeennäköisestä oliosta, jota luuli käärmeeksi mato ja käärme pitää olla.
  • poliisi selitti kyseessä olevan 6 cm pitkä mato eikä käärme ei

 

  1. Silputtuja/Tuhottuja seteleitä (2). Pankki vaihtoi setelit ehjiin. (2)
  • Käykö, että “pankki hyvitti koko summan perillisille”? x2 kyllä
  • går: kontanter som hon hade förstört. Banken ersatte summan. ? kyllä
  • käykö “seteleitä jotka olivat palasina” kyllä
  • käykö “antoi koko summan uusina seteleinä” kyllä
  • pankki vaihtoi pienet setelit uusiksi ei
  • setelit olivat rikkoutuneet ei
  • setelin palasia kyllä

 

E) Sanoista ja rakenteista

  1. Pistekokous: Dialogeissa mikä ei kuulu äännettäessä (esim. iso/pieni kirjain) ei varmaankaan aiheuta pistevähennystä. Layout huono tässä tehtävässä. Meistä kaikki kieliopillisesti ja tyylillisesti sopivat hyväksytään.
  • Onko tässä tehtävässä tärkeää, että on kirjoitettu oikein, niin kuin isolla/ pienellä alkukirjaimella? ei
  • I uppg. 26 tycker jag det är förvirrande att siffran är mitt på strecket. Det ser ut som att man bara ska fylla i två ord. x2
  • Vaikea korjata, mitä vaaditaan jotta saa 2 pistettä? Riittääkö lyhyt (ei varsin kohtelias) mutta kieliopillisesti korrekti ilmaus?
  • Opiskelijoita hämää, kun ei tiedä, kuinka monta sanaa vaaditaan. Esim. 26.4. on näkyvillä kaksi viivaa, jolloin lähes kaikki laittoivat “Noch etwas tai Sonst etwas”, mutta YTL:n ohje on pitkää litaniaa -> en itse ainakaan osannut opastaa kokelaita olemaan välittämättä viivojen määrästä
  • Siinä on joka kohdassa vain yksi viiva, mutta numero on aivan typerästi keskellä viivaa, mikä saa sen näyttämään kahdelta viivalta. Tähän ehdottomasti muutos! Numero viivan eteen.

 

26.1. Herzlichen Glückwunsch (zum Geburtstag) / Alles Gute zum Geburtstag (2/1/0)

  • (viel) Glück zum Geburtstag? x5 1
  • pelkkä viel Glück? x5 0
  • käykö, jos lukee alles gute Opa! 2
  • käykö Guten Geburtstag, Opa ? 0
  • gutes Geburtstag 0
  • kan man ge 1 poäng för ordet “Geburtstag” om man skrivit t.ex. “Gute Geburtstag” x3 0
  • “alles gut” = 0 tai 1p?? 0
  • Går “ich will dir gratulieren” ? 1
  • Ich gratuliere dir. 2
  • käykö “vielen Glück”? 0
  • ich hoffe, dass du ein schöner Geburtstag hast 1

 

26.2 Keine Ursache. / Nichts zu danken. / Gern geschehen. (2/1/0)

  • Käykö myös “Kein Problem!”? x14 ; entäs “Kein problem!” (1p) x3 2
  • entäs: bitte 2
  • entäs: Bitte schön! x7 2
  • entä “macht nichts” 0
  • entä “nichts zu danken” 2
  • Bitte bitte 2

 

26.3 Stimmt so. / Der Rest ist für Sie. (2/1/0)

  • käykö myös “Das können Sie haben”. 0
  • käykö myös Sie können es halten 0
  • Olisiko “Sie können das Geld halten.” 1p (koska eivät osaa behalten…) + ilm. 0p, jos on “halten” ja Geld ilman artikkelia? 0
  • Käykö myös Sie können das Geld bekommen 0
  • -käykö: die können Sie nehmen!? (1p?) 0
  • entä du-muoto: esim. das ist für dich? 1
  • entä behalten sie das Geld. (1p koska pieni s?) 2
  • entä Sie bekommen das. 0
  • entä “du darfst alles erhalten” 0
  • entä “halten Sie die Reste” 0
  • entä “Sie können das Geld haben” 0
  • entä “das stimmt so” 2
  • Käykö: Es stimmt so. 2

 

26.4 …haben Sie (sonst) noch einen Wunsch? / …darf es (sonst) noch (et)was sein? (2/1/0)

  • Käykö myös “etwas Anderes/anderes?” x3 2
  • Käykö etwas mehr?x3 riittääkö siinä tapauksessa kahteen pisteeseen? 0
  • riittääkö “noch etwas?” kahteen pisteeseen? x2 2
  • käykö möchtest du noch etwas? (sinuttelu) X6 (Hyväksyisin, sillä myyjähän voi olla asiakkaan tuttu.)- ja sinuttelu on tullut yleisemmäksi Saksassakin – kunden kan vara ett barn också! 2
  • möchtest du etwas trinken? 0
  • viekö pisteitä jos ei kysymysmerkkiä? ei
  • möchtest du etwas mehr? 0
  • käykö: möchten Sie (noch) etwas? 2
  • käykö: wollen Sie noch etwas? 1
  • möchtest du noch etwas zu trinken? 0
  • sonst etwas? 2
  • Möchten Sie etwas anderes haben? 2

 

27.1-27.3.

Tässä tehtävässä olisi riittänyt 2/0, sillä vaikea vetää raja 1p/2p – En kannata, sillä jos on vain yksi pieni virhe, voi saada pisteen eikä mene heti nollille.

 

27.1 Wann kommen wir in Frankfurt an? (2/1/0)

Täysin oikea 2, jotain väärin 1, kaksi virhettä 0

  • saako aikaumuotoa vaihtaa? esim. Wir werden …. ankommen. Eihän sitä ole kiellettykään, meistä käy tässä.
  • Wann kommen wir Frankfurt an? -> prepositio puuttuu, saako 1p? 1
  • Wann kommen wir an Frankfurt? 0
  • Entä lipsahdukset tyyliin Frankfurtin tilalla Hamburg?x2 1
  • Wann ankommen wir in Frankfurt? 1

 

27.2. …, dass ich morgen etwas Besonderes vorhabe. (2/1/0)

  • Jos vastaukseen on jäänyt prepositio für (morgen) mutta muuten oikein; voiko antaa täydet pisteet? x12 ei oleellista lyhyessä kielessä eli molemmat käy. 2
  • ”dass ich für morgen etwas Besonderes vorhaben”? 1
  • muuten oikein, mutta kopioitu väärin Besonders 1

 

27.3 Ich rufe ihn morgen um halb elf an. (2/1/0)

  • Käykö jos on Ich rufe morgen um halb elf ihn an. x 5 2
  • Onko 0p., jos ihn muuttunut: “Ich rufe dich morgen um halb elf an.” ? 1
  • Tai ich rufe ihm…. Onko 0 p? 1
  • “Ich rufe morgen um halb elf mit ihm an”? Mitä vaaditaan 1p?x2 1

 

 

F) Kommentteja kirjoitelmien aiheista

  • Videon kuvailu oli kiva. Pätkä sai hymyn huulille. 🙂 x4 Tällaista tehtävätyyppiä jatkossakin
  • kirjoitustehtävässä: onko opiskelijan pitänyt liittää annettu alku aineeseensa, vai oliko ajateltukin, että aine alkaa vasta annetun alun jälkeen? ei, koska järjestelmä laskisi alunkin sanamäärän mukaan.

 

 

Permanent link to this article: https://www.suomensaksanopettajat.fi/lyhyen-saksan-koe-kevat-2017/