Kevätkokous ja koulutuspäivä Jyväskylän Steinerkoulussa 6.4.

kutsu_kevätkokous_2019

Jyväskylän Steinerkoulu, 
Wilhelm Schildtin katu 2, F-talo, 40700 Jyväskylä

Logo_Jyväskylän_Steinerkoulu

Osallistuminen on Suomen Saksanopettajat ry:n jäsenille ja Jyväskylän yliopiston opiskelijoille ilmainen.

Ilmoittautuminen 26.3. mennessä nettilomakkeen kautta. Ota oma läppärisi tai padisi mukaan workshoppeja varten!


OHJELMA

9.30 ilmoittautuminen ja aamukahvi
10.00 Jyväskylän Steinerkoulun tervehdys, kieltenopettaja Paula Keskinen
10.10-10.50 Varhaista kieltenopetusta kaikille, yliopistonopettaja, FT Kristiina Skinnari, Jyväskylän yliopisto

10.50-12.20 pajat I (90 min.)

1. Felix und Franzi – Erfahrungen aus der Praxis, Ingrid Lipponen – Goethe-Institut, Primarlehrerin Deutsche Schule Helsinki
2. Deutsch für Jugendliche – Materialangebote des Goethe-Instituts, Ulrike Eichstädt – Goethe-Institut, Leiterin der Sprachabteilung
3. eTwinning-projektit kansainvälisessä kouluyhteistyössä*, Antti Piiroinen, opetushallitus
4. Varhennetaan innolla – lapsilähtöisesti! Kieltenopettaja Paula Keskinen, Jyväskylän steinerkoulu
Pohditaan pienryhmissä ja yhdessä: Millainen on esikoulun tai 1.-2. luokan oppilas kielenoppijana? Mitä vaatimuksia se asettaa kieltenopetukselle? Entä tarjoaako se mahdollisuuksia? Pohdintojen lomassa pieniä käytännön tehtäviä.
5. LOPS2021 – mitä, miksi, miten? Lehtori Olli-Pekka Salo, Jyväskylän normaalikoulu

12.20-13.00 lounas
13.00-13.30 Suomen Saksanopettajat ry:n kevätkokous / Huom.: kokouksessa päätetään sääntömuutoksesta!

13.30-14.30 ja 14.45- 15.30 pajat II (60 min. + 45 min.)
14.30-14.45 kahvitauko

6. Felix und Franzi – Erfahrungen aus der Praxis, Ingrid Lipponen – Goethe-Institut, Primarlehrerin Deutsche Schule Helsinki (13.30-14.30 ja jatkuu 14.45- 15.30)
7. Deutsch für Jugendliche – Materialangebote des Goethe-Instituts, Ulrike Eichstädt – Goethe-Institut, Leiterin der Sprachabteilung  (13.30-14.30 ja jatkuu 14.45- 15.30)
8. eTwinning-projektit kansainvälisessä kouluyhteistyössä*, Antti Piiroinen, opetushallitus (13.30-14.30 ja jatkuu 14.45- 15.30)
9. Diskursive Landeskunde – Spracharbeit recht (s) extrem**, saksanopettaja Alexandra Virtanen (13.30-14.30 ja jatkuu 14.45- 15.30)
10. Onko se vain leikkiä, laulua ja liikuntaa? Kieltenopettaja Paula Keskinen
Jatketaan varhentamisen pohtimista pureutuen kielenopetuksen eri osa-alueisiin: ääntäminen, sanasto, kielioppi, tekstin tulkinta ja tuottaminen jne.  (13.30-14.30)
11. 1. ja 2. luokan kielten arviointi. Lyhyt kuvaus Jyväskylän steinerkoulun arviointikäytänteistä. Keskustelua aiheesta. Kieltenopettaja Paula Keskinen (14.45-15.30)

Goethe-Institutilta voi anoa matkakuluavustusta. Ohjeet lähetetään ilmoittautuneille lähempänä ajankohtaa.


HERZLICH WILLKOMMEN – TERVETULOA – VÄLKOMMEN

 

eTwinning on Euroopan komission hanke, jolla halutaan lisätä eurooppalaisten koulujen välistä yhteistyötä. Koulutuksessa tutustutaan eTwinning- hankkeeseen ja esitellään projektiesimerkkejä. Lisäksi osallistujat pääsevät tutustumaan käynnissä olevaan eTwinning-projektiin oppilastunnuksilla sekä padlet -nettityökalun mahdollisuuksiin kansainvälisessä projektityöskentelyssä. Koulutus soveltuu niin vasta-alkajille kuin myös eTwinning -projekteja käyttäville opettajille.

**Diskursive Landeskunde – Spracharbeit recht (s) extrem: Wenn wir unsere eigene oder eine fremde Kultur wahrnehmen, schreiben wir bestimmten Situationen Deutungen zu, die durch unsere persönlichen, selektiven Erfahrungen geprägt sind. In der Diskursiven Landeskunde werden diese Bedeutungen im Gespräch – im Diskurs – darüber geformt. Das heißt, dass Landeskunde „eng mit der Sprache zusammenhängt, … sie sogar erst mit und in der Sprache, genauer gesagt mit dem und im Sprachgebrauch, in ,Diskursenʼ, zustande kommt“. Dieser kulturwissenschaftliche Ansatz lässt die Fremdsprachenlernenden zu Mitwirkenden in der Bedeutungskonstruktion werden. Sie erweitern und hinterfragen unterschiedliche Positionen und Meinungen im Diskurs, um diese zu verstehen und anzuerkennen.
In unserem Workshop Diskursive Landeskunde – Spracharbeit recht(s) extrem betrachten wir soziale Zusammenhänge diesmal durch Kommunikation und Austausch über Sprache. Dabei gehen wir nicht nur auf die gesprochene deutsche Sprache ein, sondern beschäftigen uns ebenso mit Symbolen als Sprachmittel. 
Als Ausgangspunkt dient uns hierfür ein authentischer Text in Form eines Jugendromans, der das aktuelle und sensible Thema Migration behandelt. Schritt für Schritt arbeiten wir gemeinsam, so dass ihr die didaktisierten Materialien später in eurem eigenen Unterricht in der gymnasialen Oberstufe anwenden könnt. Dieser Workshop ist auch für Grundstufen- und Mittelstufenlehrkräfte geeignet, die ihre persönlichen Sprachkenntnisse sowie ihr landeskundliches und literarisches Wissen auffrischen möchten. Bitte bringt Schreibzeug und wenn möglich ein Laptop oder Tablet mit.

 


 

Yhteistyössä

Logo_GoetheInstitut_2011

logo_etwinning

Permanent link to this article: https://www.suomensaksanopettajat.fi/kevatkokous-koulutuspaiva-jyvaskylan-steinerkoulussa-6-4/