«

»

Print this Post

Saksan kielen asema ja A1/A2-ryhmien perustaminen

Saksankielenopettajat ovat huolestuneena seuranneet saksan kielen asemaa Suomessa. Eri puolilla Suomea tuntuu olevan hyvin erilainen käytäntö ryhmien perustamisessa johtuen kunnan taloudellisista resursseista, käytettävissä olevista opettajavoimista ja työjärjestysasioista. Ongelmallisinta lienee A1- ja A2-kielen ryhmien perustaminen.

Mitä sitten voisimme tehdä? Ilman valistustyötä ryhmiä ei synny! Tarvitaan esittelyiltoja vanhemmille, joissa opiskelun hyviä puolia tuodaan esille. Kielitaitohan nykyään vasta alkaa englannin osaamisen jälkeen. Sukolista voi varmaankin pyytää eri kielten esittely- ja informaatiolehtisiä. Vaivannäköä siis tarvitaan.

Toisaalta kovin pienillä ryhmillä kielen opiskelua ei pitäisi aloittaa. Lopettajia vääjäämättä tulee matkan varrella. Viimeistään lukiossa kieli herkästi vaihtuu lyhyempään. Saksa on monimuotoista rakenteeltaan ja yo-kokeen vaativuus säikäyttää monet. Kielen opiskelua ei koeta palkitsevana, koska siitä ei saa ylimääräistä “bonusta”. Selkeä periaate pitäisi olla se, että ryhmille taataan jatkuvuus lukion loppuun asti silloin kun sille on aloituslupa annettu! se myös edellyttää etukäteispohdintoja jatkon suhteen. Tarvitaan myös diplomatiaa ja neuvotteluja eri osapuolten kanssa (koulutoimi, rehtori, kollegat). Yhteistyö myös ala-asteen luokanopettajien kanssa kannattaa. He voivat äidinkielen taidoista päätellä tulevien oppilaiden kielellisiä edellytyksiä. Ns. “harvinaisten kielten” opiskelu vaatinee kielellistä lahjakkuutta, jotta urakasta selviää.

Joskus eritasoisten ryhmien yhdistely on mielekkäämpää kuin ryhmien lopettaminen. Ryhmien yhdistelyä ei kuitenkaan saisi pitää sääntönä, vaan kompromissina (A1 ja A2; B2 ja B3). Kunnilla on hyvin pitkälle vapaus päättää valinnaisaineiden tarjoamisesta kouluissaan, joten voimme vain yrittää löytää hyviä ratkaisuja eri tilanteisiin. Ongelmat voivat olla myös hyvin erilaisia kunnan koosta ja opettajista riippuen. Toivoisimme yhteydenottoa saksanopettajilta erilaisista toimivista ratkaisumalleista. Postia voi lähettää esim. saksanopettajien sihteerin kautta!

Permanent link to this article: http://www.suomensaksanopettajat.fi/saksan-kielen-asema-ja-a1a2-ryhmien-perustaminen/

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.